Markus Lindström1 Markus Lindström1 skrev:
Vi blandade själv Auson dalbränd tjära 20% och rå linolja 80%. Fick plåthink och mätsticka från färgaffären, gick superbra. Blanda väl och med fördel blanda och låt stå så att de gifter sig bra. Grov fasadpensel och borsta på :)
Tack för svar! Du har underlättat enormt för oss!
 
  • Gilla
Markus Lindström1
  • Laddar…
Spännande med dessa tekniker.

Ett nytt, som jag bedömer rätt påkostat, hus i området har de målat med vad jag tror är trätjära och olja och det lustiga är att huset har inte plåt eller tegel på taket, utan bara tjärat trä. Upplägget är kul, det luktade mycket när man gick förbi första tiden (hur är det att bo i ett hus målat med tjära?). Jag tycker stilen inte riktigt passar in, då många andra hus kring detta är från sekelskiftet, men om man glömmer omgivningen är det ett lite vågat och udda koncept som är snyggare än mycket annat nybyggt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Spännande med dessa tekniker.

Ett nytt, som jag bedömer rätt påkostat, hus i området har de målat med vad jag tror är trätjära och olja och det lustiga är att huset har inte plåt eller tegel på taket, utan bara tjärat trä. Upplägget är kul, det luktade mycket när man gick förbi första tiden (hur är det att bo i ett hus målat med tjära?). Jag tycker stilen inte riktigt passar in, då många andra hus kring detta är från sekelskiftet, men om man glömmer omgivningen är det ett lite vågat och udda koncept.
De luktade mycket när vi målade och länge efteråt. Men sen avtog de ganska abrupt nu kan man förnimma doften på den solvarma väggen en varm sommardag.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Markus Lindström1 Markus Lindström1 skrev:
Vi blandade själv Auson dalbränd tjära 20% och rå linolja 80%. Fick plåthink och mätsticka från färgaffären, gick superbra. Blanda väl och med fördel blanda och låt stå så att de gifter sig bra. Grov fasadpensel och borsta på :)
Hej! Vi funderar på liknande behandling av vår fasad (också nybyggt hus) då vi tycker tjärvitriol är lite för grå. Gillar verkligen den lite varmare färgen på er fasad. Vad jag förstår har ni inte haft några problem med påväxt, mögelprickar el liknande som vissa varnar för när det gäller rå linolja!? Vilket märke på linolja använde ni? Och hur lång var torktiden (för ni blandade väl inte i ngn terpentin? Vi har provmålat oblandad dalbränd tjära. Fin färg men ganska klibbigt och lång torktid - skräp som blåser runt fastnar...Vi har annars funderat lite på Auson tjärolja som består av tjära utblandad med terpentin (ingen linolja vad jag kan se) men har inte hittat ngn info från ngn som använt den på fasad. Det ser ut som er fasad har ljusnat under året efter behandlingen, stämmer det eller är det bara bilderna? Många frågor och funderingar...tack på förhand! 😊
 
J Jenny Maria skrev:
Hej! Vi funderar på liknande behandling av vår fasad (också nybyggt hus) då vi tycker tjärvitriol är lite för grå. Gillar verkligen den lite varmare färgen på er fasad. Vad jag förstår har ni inte haft några problem med påväxt, mögelprickar el liknande som vissa varnar för när det gäller rå linolja!? Vilket märke på linolja använde ni? Och hur lång var torktiden (för ni blandade väl inte i ngn terpentin? Vi har provmålat oblandad dalbränd tjära. Fin färg men ganska klibbigt och lång torktid - skräp som blåser runt fastnar...Vi har annars funderat lite på Auson tjärolja som består av tjära utblandad med terpentin (ingen linolja vad jag kan se) men har inte hittat ngn info från ngn som använt den på fasad. Det ser ut som er fasad har ljusnat under året efter behandlingen, stämmer det eller är det bara bilderna? Många frågor och funderingar...tack på förhand! 😊
Hej!
Ja den har nog ljusnat lite grann, men de är nog mest för att den upplevs ganska mörk när man just lagt på det. Sen när den torkar in så ljusnar det. Beror väl på hur många lager man lägger på, vi la ett. Vi använde ingen terpentin och torktiden var snabb, de handlar ju om hur snabbt träet suger in oljan, de är så pass liten del tjära så det är inget som det blir kladdigt av.
Mögel på grund av linoljan? Nää de har jag aldrig hört. Vi har svarta prickar på vissa brädor men de var sen innan och dessa ska bytas ut.
Allt som allt, så skulle jag rekommendera alla att göra samma behandling, om man gillar utseendet förståss :)

Märket på linoljan kan jag återkomma med när jag är hemma.
 
  • Gilla
Jenny Maria
  • Laddar…
Markus Lindström1 Markus Lindström1 skrev:
Hej!
Ja den har nog ljusnat lite grann, men de är nog mest för att den upplevs ganska mörk när man just lagt på det. Sen när den torkar in så ljusnar det. Beror väl på hur många lager man lägger på, vi la ett. Vi använde ingen terpentin och torktiden var snabb, de handlar ju om hur snabbt träet suger in oljan, de är så pass liten del tjära så det är inget som det blir kladdigt av.
Mögel på grund av linoljan? Nää de har jag aldrig hört. Vi har svarta prickar på vissa brädor men de var sen innan och dessa ska bytas ut.
Allt som allt, så skulle jag rekommendera alla att göra samma behandling, om man gillar utseendet förståss :)

Märket på linoljan kan jag återkomma med när jag är hemma.
Toppen! Tack för svar! Det verkar ju vara stora skillnader i kvalitet mellan olika linoljor så bra att veta ngn olja som funkat bra! Mvh Jenny
 
J Jenny Maria skrev:
Toppen! Tack för svar! Det verkar ju vara stora skillnader i kvalitet mellan olika linoljor så bra att veta ngn olja som funkat bra! Mvh Jenny
Kollade och det var auson!
 
  • Gilla
Jenny Maria
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan använda järnvitriol och när det torkat olja fasaden
Tack för bra tråd och många bilder på fina hus. Vi har byggt en attefall som nu står klädd med obehandlat virke. Blev nyfiken på det @Matti_75 nämnde förra året: Järnvitrol och därefter olja (linolja?). Är det någon som testat denna kombination? Gissar att järnvitrolen används för att få ett "grånat" utseende direkt, istället för att invänta den råa linoljan. Stämmer det @Matti_75 ?
 
Ja precis och oljan skyddar fasaden. Har tyvärr inga bilder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.