Swetrot Swetrot skrev:
Med sådana offerter är det ju inte undra på att diverse polacker, balter och andra frifräsande hantverkare från östra Europa har att göra. Om de inte vill ha jobbet borde de ha som policy att säga det istället för att komma med en nämast oförskämd offert.
I'm from Poland and by writing this you offend others, especially since what you wrote is true for many Swedish performers. Many times, the final bill differed by 100 percent or more from the initial estimate. Here, no one wrote that Poles or other foreigners made such an offer
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S solroslucia skrev:
Hej!😄
(Hoppas jag lagt tråden rätt, är nybörjare på att använda forum)

Vi har ett låglutande garagetak där det börjat läcka rejält med vatten tyvärr.
Haft ett takföretag som tittat och nu lämnat offert på 142.000 kr (innan ROT)
Taket är ca 40 kvm stort.
Det som ska göras som ingår i offerten är att byta pappen, all råspont, underlagspapp och fixa plåten runt.

Det står i offerten att det inte ingår att byta ut skadad isolering (vilket är uppenbart att där kommer vara skadad isolering som behöver bytas eftersom där är fuktfläckar synligt inne i garagets tak).

När företaget var här och tittade sa de att de skulle ställa upp en toalett för arbetarna, ha säkerhetslinor (ingen ställning, för det blev för trångt) och container. Allt detta står att det inte ingår i offerten. Tycker det låter märkligt att man utelämnar det när det lät självklart att det skulle vara med. Men det står under "Förutsättningar" att vi ska tillhandahålla matplats och toalett till arbetarna (men de får inte lov att vistas inne i vår bostad enligt företagets policy).

Jag har haft en del hantverkare här förut, både mindre och lite större firmor, men aldrig stött på detta.

Blir lite orolig att slutfakturan ska sluta på det dubbla. Och tycker redan det låter lite väl högt i pris, eller är det rimligt?

Ett stort plus (om det nu är sant...) är att de lämnar garanti på 20 år för takpappen och utförandet, men att de menar att den kan hålla i 40 år och längre utan underhåll. Stämmer detta är det kanske värt att betala mer och slippa bekymmer typ resten av livet, men låter lite för bra för att vara sant...

Har svårt att hitta företag som har tid eller vill göra detta. Enmansfirmor har backat ur pga dagens regler. Och det här projektet måste i hamn till hösten.

Otroligt tacksam för svar! 🙏😊
Intressant med papp som håller i 40 år. Vet du namnet eller vad det är för fabrikat? Jag skulle behöva detta! :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
E Eldpuman skrev:
Intressant med papp som håller i 40 år. Vet du namnet eller vad det är för fabrikat? Jag skulle behöva detta! :)
Den "beräknade" livslängden på svetsad takpapp i Sverige är 30år men det håller många gånger längre, särskilt om det inte är helt platt och bra monterat. Mataki, trebolit och icopal tillverkar riktigt bra takpapp här i Sverige.

Jag tror dock inte det finns något klister som håller så länge så gör man det själv bör man nog i alla fall räkna med kortare livslängd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S solroslucia skrev:
Ja det får väl bli sista utvägen 😬
Presenningar tycker jag lite bökigt att hantera och är ömtåliga om man inte köper de dyrare varianterna. En mer "permanent" temporär lösning är att använda korrugerad tjärpapp (vi använde Mataki Onduline). En vän köpte ett litet hus att renovera där taket läckte på flera ställen. Vi slängde av teglet, reglade upp och lade på Matakin. Sen upp med fläkt på vinden och torkade upp undertaket. Kostade ca 15.-20 papp för drygt 10 år sedan. Får säga att tjärpappen var väldigt enkel att hantera, kapade till den med fogsvans och cirkelsåg. Det här taket låg på i sex år och var fortfarande perfekt när vi tog ner för att han skulle slutföra renoveringen av huset och taket var det som var kvar. Jag återanvände pappen och det mesta av den ligger numera på min vagnsbod.
 
  • Gilla
solroslucia
  • Laddar…
Tobbe.A
Tog in en firma som la om delar av vårat papptak nu i mars. 55000kr, 130 kvm. Då ingick lite plåtjobb också. Det behövdes dock inte tas bort någon råspont.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S solroslucia skrev:
Att vänta ett helt år är nog inget jag vågar, möjligen att det är klart i november... Beror ju helt på vädret också. Vill inte stå där med taket som det är nu när regnet börjar ösa varje dag. Som det är idag kan det komma in rätt mycket vatten. När man går på taket känner man verkligen hur dåligt det är. Har en granne som är snickare (som absolut inte vill göra det pga att vi är grannar) och han menar på att det här måste vi fixa i år.

Takfirman var här igår och kollade och idag fick jag offerten. Jag hade i början av april en annan firma (enskild) som tog på sig jobbet, men slutade höra av sig och när vi väl fick tag i honom så var svaret att han inte längre var intresserad för han var inte bekväm med alla nytillkomna regler.
Gör det mesta själv o anlita grannen rådgivare( han ställer säkert upp några timmar) han kanske dessutom har en gasol brännare att värma ihop pappen med. Fixa sedan en plåtas , inte bråttom
 
C cotillion skrev:
3550kr/m2 för ett papptak och då är inte ens allt inkluderat?
Att de dessutom redan nu beklagar sig om hur komplicerat allt är på grund av "policys" gör att du borde kasta bort den där offerten.
Det får man ju för fan ett bandtäckt koppartak för 😂😂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S solroslucia skrev:
Tack för svar 🙏 Jag förstår av ditt och andras svar att det här är verkligen inget att gå vidare med.

Ska försöka hitta någon annan hantverkare som kan göra jobbet innan hösten slår till med full kraft. Kanske kan vi klara att göra lite själva också.
Köp en begagnad tungpressening ( dvs mycket tjockare än de vanliga billigare ) från jonsered för 2000:-/ och lägg över taket och fäst den ordentligt , dvs skruva fast den med träplank längs sidorna .
Den håller taket tätt i många år så kan du i lugn och ro leta efter ett företag som gör det seriöst och till vettigt pris
 
  • Gilla
solroslucia och 3 till
  • Laddar…
Vill säga TACK SÅ JÄTTEMYCKET för alla era engagerande svar! 🙏❤️

Jag har varit offline idag så har inte kunnat följa med, ska försöka läsa ikapp imorgon 😊
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S solroslucia skrev:
Vill säga TACK SÅ JÄTTEMYCKET för alla era engagerande svar! 🙏❤️

Jag har varit offline idag så har inte kunnat följa med, ska försöka läsa ikapp imorgon 😊
Som många andra skriver så är det så jäkla mycket i förslaget som är helt löjligt, alldeles frånsett det horribla priset. Jag fick en offert på vårt sommarstugetak som låg på 180’ för ca 80kvm. Då ingick ställningar, papp och läkt, betongtegel och all plåt. Endast ev lagning av fuktskador låg utanför. Jag gjorde det sedan själv med en polare för 70’ + plåtis.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TS har fått många bra tips gällande pris.
Det många glömmer i ivern efter att spara pengar är att kolla firmans ekonomi och rekommendationer.
 
TRJBerg
Ett platt garagetak på 40m2 med takpapp...
En solklar gör-det-själv grej. Det är enkelt (ingen nämnvärd lutning eller höjd, ingen komplicerad konstruktion, takpapp) och det är okritiskt (det är ett garage, inte bostaden).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Vi anlitade Taktek i Hörby för några år sedan till ett liknande jobb. De gjorde ett jättebra jobb och det var inte i närheten av lika dyrt, även om det som sagt var för några år (5?) sedan.
Tack för tips, det ska jag kolla upp! 😄
 
D Dr Benz skrev:
Vi fick gjort vårt platta tak på 25 kvm i höstas. Inget för dom att riva dock. Tog ca 2 dagar men på tre tillfällen då plåtkillen
hade lite mycket att göra när pappen lades.

Tror vi betalade 25 efter rot. I Helsingborg.
Det låter tokigt mycket. Men vi fick också jaga dem länge för att få en tid.
Jag har ju tyvärr problemet att råsponten måste bytas och så även isolering... Önskar vi bara behövde byta pappen och fixa lite plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.