Hej, har några frågor om en altan som jag byggt och hur jag bör gå till väga.

Jag rev den gamla altanen (som inte är olovlig) i samband med en dränering för några år sedan.

Har sedan satt upp en ny altan som har en höjd på 60 cm upp på till golvnivå.

En del av altanen har jag satt panel runt, så det räknas väl som plank, jag antar att det inte är ok utan bygglov. Planket är iaf 90 cm högt, räknas altanen som 1.50 hög då?

Altanen sträcker sig ca 4 m ut på djupet, så en bit längre än de 3.6 som verkar vara ok utan bygglov.

Är det ok ändå att den är längre eftersom golvnivån är så pass låg?

Det jag även gjort som är rätt dumt är att jag byggt ett trätak över den delen som är omringad av plank, ca 20 kvadrat. Här har jag förstått att det behövs bygglov.

I övrigt så är det över 4.5 meter till någon form av granne och tomtgräns.

Tänkte i min okunskap att det var okej att bygga upp en ny eftersom det stod en altan där förut.

Men men, är det smartaste nu att helt enkelt ta bort taket och panelen runt om och sedan söka bygglov för det istället? Mest för att slippa allt för höga sanktionsavgifter.

Tacksam för all hjälp :)
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Är det inte någon granne som klagat så hade jag öppnat en öl. Den dagen den sorgen, och den dagen kanske inte ens kommer.
 
  • Gilla
  • Älska
Freiherren och 39 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Är det inte någon granne som klagat så hade jag öppnat en öl. Den dagen den sorgen, och den dagen kanske inte ens kommer.
Nej, men det kan ju komma klagomål. Känner ändå att jag vill ha det som ett vitt bygge.

Även om jag säljer huset så är det ju jag som åker på eventuella kostnader för svartbygge om det uppdagas vid ett senare tillfälle.

Det jag helst vill veta är hur jag går till väga för att sköta det snyggt. Även om själva golvdelen är ok utan bygglov. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Ingrid-Christina och 5 till
  • Laddar…
Allt utom planket borde vara okej. Altaner upp till 1.2m brukar vara ok enligt MÖD om jag kommer ihåg rätt (beroende på storlek etc). Däremot kanske planket borde vara mer genomsläppligt. Taket är sannolikt inte ok.

Riv taket och glesa ut planket om någon klagar. Låt det annars passera tio år.
 
  • Gilla
JeJo68 och 4 till
  • Laddar…
K
Varför ens riva något?! Sök bygglov för det du byggt. Måste ju vara väldigt mycket dyrare att riva och bygga nytt, än en ev. sanktionssvgift.
 
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Varför ens riva något?! Sök bygglov för det du byggt. Måste ju vara väldigt mycket dyrare att riva och bygga nytt, än en ev. sanktionssvgift.
Ja, det är en tanke jag också tänkt. Antar att det blir sanktionsavgift på minst 20k för taket. Sen ska det väl betalas några tusen för bygglov också.

Taket borde jag väl kunna plocka ner (rätt mycket jobb) och slänga upp igen utan att köpa nytt virke.

Låter billigare att göra så, men mer tidskrävande istället. Ångrar att jag inte satte skärmtak nu hehe.
 
Olle Bolle Olle Bolle skrev:
Ja, det är en tanke jag också tänkt. Antar att det blir sanktionsavgift på minst 20k för taket. Sen ska det väl betalas några tusen för bygglov också.

Taket borde jag väl kunna plocka ner (rätt mycket jobb) och slänga upp igen utan att köpa nytt virke.

Låter billigare att göra så, men mer tidskrävande istället. Ångrar att jag inte satte skärmtak nu hehe.
Hur gammalt är det nu? Efter fem år får du först chansen att åtgärda innan sanktionsavgift.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Olle Bolle Olle Bolle skrev:
Nej, men det kan ju komma klagomål. Känner ändå att jag vill ha det som ett vitt bygge.

Även om jag säljer huset så är det ju jag som åker på eventuella kostnader för svartbygge om det uppdagas vid ett senare tillfälle.

Det jag helst vill veta är hur jag går till väga för att sköta det snyggt. Även om själva golvdelen är ok utan bygglov. :)
Det är mkt bra att vilja vara hederlig och göra rätt för sig.
Nu vill jag inte låta dryg men det skulle du tänkt på innan du byggde! 😅

Nu är det smartare att bara låta det vara och låta tiden gå, efter 10 år kommer du varken behöva riva el betala sanktionsavgift.
 
  • Gilla
tergo och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vänta tills fem år har passerat. Se till att du har dokumentation på när överträdelsen skedde, t ex låt några oberoende parter intyga om det inte syns på ortofoto som Lantmäteriet tar typ årligen.

Nu söker du bygglov. Du kan då ej påföras någon byggsanktionsavgift eftersom fem år har passerat, det är preskriberat. Det enda du riskerar är ett föreläggande att rätta (riva) om bygglovet inte kan beviljas i efterhand.
 
  • Gilla
saltis99 och 9 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Hur gammalt är det nu? Efter fem år får du först chansen att åtgärda innan sanktionsavgift.
Taket är väl typ 1 år gammalt bara.
 
K Klass0n skrev:
Det är mkt bra att vilja vara hederlig och göra rätt för sig.
Nu vill jag inte låta dryg men det skulle du tänkt på innan du byggde! 😅

Nu är det smartare att bara låta det vara och låta tiden gå, efter 10 år kommer du varken behöva riva el betala sanktionsavgift.
Ja kanske så, men nästa steg var att sätta in fönster och glasdörrar. Känns som att man inte riktigt vågar lägga ner dessa pengar ifall det kommer klagomål, sen åker på att riva ändå
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K
Förstår verkligen inte poängen med att ta bort/riva, söka bygglov sen slänga upp allt igen. Är du rädd att dom kommer och gör platsbesök och upptäcker att du då redan byggt?! Helt övertygad om att det billigaste o både tid och pengar är att låta det va och söka bygglov för det. Och varför är det då garanterat sanktionsavgift? Beror helt på hur flexibel ”moral” du har.. Och du verkar ju ändå på något sätt vilja göra rätt för dig. Men nu är du där du är och halvmessyrer med att temporärt ta bort måste bara sämsta alternativet.
Låt det vara och sök bygglov, eller låt det vara och sök inte. Det är dom två rationella valen i din situation
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Olle Bolle Olle Bolle skrev:
Ja kanske så, men nästa steg var att sätta in fönster och glasdörrar. Känns som att man inte riktigt vågar lägga ner dessa pengar ifall det kommer klagomål, sen åker på att riva ändå
Nej men ska du lägga ner ännu mer tid och pengar på det så förstår jag att du vill ha bygglov på det hela.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K kniv skrev:
Förstår verkligen inte poängen med att ta bort/riva, söka bygglov sen slänga upp allt igen. Är du rädd att dom kommer och gör platsbesök och upptäcker att du då redan byggt?! Helt övertygad om att det billigaste o både tid och pengar är att låta det va och söka bygglov för det. Och varför är det då garanterat sanktionsavgift? Beror helt på hur flexibel ”moral” du har.. Och du verkar ju ändå på något sätt vilja göra rätt för dig. Men nu är du där du är och halvmessyrer med att temporärt ta bort måste bara sämsta alternativet.
Låt det vara och sök bygglov, eller låt det vara och sök inte. Det är dom två rationella valen i din situation
Nej, enda anledning skulle vara att få slippa dryga böter. Vilket jag förstått hamnar minst på 20 000. Tänkte mest att det blir billigare att skruva bort materialet, slippa avgift för olagligt tak. Få bygglov och slänga upp skiten igen.

Garanterad sanktionsavgift måste det väl ändå vara, ett sånt tak får jag ju uppenbarligen inte bygga utan lov.

Men jag förstår ditt resonemang. Tid är pengar.
 
Redigerat:
Men om jag väljer att åka på sanktionsavgift, räknas allt ihop som en helhet, eller får jag en för planket och en för taket? Sen själva golvet på altanen, som är lite längre än 3.6, blir det också olagligt då eftersom jag byggt som ett uterum på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.