P
MathiasS MathiasS skrev:
Nu när det är runt 25gr så håller jag över 30 gr i vattnet utan att köra värmepumpen….tak är bra men fult.
Ett skjutbart teleskoptak är minimalt fult när det är helt öppet.
 
P pmd skrev:
Ett skjutbart teleskoptak är minimalt fult när det är helt öppet.
Absolut. Men maximalt fult när det är stängt, vilket det är 90% av tiden ett år…..som sagt bra för värmen men fult. Skulle behöva mycket mer el utan taket.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Unikt namn
MathiasS MathiasS skrev:
Absolut. Men maximalt fult när det är stängt, vilket det är 90% av tiden ett år…..som sagt bra för värmen men fult. Skulle behöva mycket mer el utan taket.
Jag har sett några snygga tak, men de var okristligt dyra. Ett mer rimligt plexitak är ju tyvärr inte så vackert.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Pooltak skyddar både mot nedfallande barn, skräp och hindrar mycket värme att avdunsta. Så det finns många goda anledningar att skaffa ett.
Så kan man se det. Jag vill ha mitt poolvatten utsatt för som vind och regn. Då får man ett bra vattenutbyte. Pooltak ets fördelar hävdar jag är mininala. Jag vill inte ha högre temp än 22-23 grader och värmer bara med solfångare.
Skräpet är inget problem, skaffa poolrobot. Jag har garanterat lika ren pool som du.
Förresten, du som har pooltak kan med fördel använda Aktivt syre istället för klor. Barnvänligt och badvänligt och luktfritt.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag har garanterat lika ren pool som du.
Eftersom du antyder att klor luktar gissar jag att du inte har en speciellt ren pool.

Att du inte ska ha ett pooltak är tydligt, men för de flesta andra ger det fördelar man vill ha och det är snarast utseende, pris och plats som är begränsande faktorer.
 
P
G Guzzen1 skrev:
Jag vill ha mitt poolvatten utsatt för som vind och regn. Då får man ett bra vattenutbyte.
Varför vill du ha ett vattenutbyte? Har du inte en cirkulationspump med filter till poolen?
 
Märkligt att prata om ren pool och samtidigt vilja ha in regn och vind.
 
Hep Hep skrev:
Märkligt att prata om ren pool och samtidigt vilja ha in regn och vind.
Jag har ett fantastiskt vatten. Garanterat minst lika rent som den som har pooltak.
 
Fast blir det ännu renare av regn och vind, eller varför vill du ha det?
 
P pmd skrev:
Varför vill du ha ett vattenutbyte? Har du inte en cirkulationspump med filter till
P pmd skrev:
Varför vill du ha ett vattenutbyte? Har du inte en cirkulationspump med filter till poolen?
Självklart har jag cirkulationpump.
Vattenutbytet gör att vattnet hålker sig fräscht.
Jag har pratat med några poolinstallatörer och säljare av kemikalier som hävdar samma sak.
Nu piper kanske någon att det går mer kemikalier i en "öppen" pool det är inte mycket i så fall.
 
Hep Hep skrev:
Fast blir det ännu renare av regn och vind, eller varför vill du ha det?
Det blir inte skitigare. Vattnet blir friskt och fint.
Det är iaf min uppfattning, då mitt vatten är kanon.
 
Hep Hep skrev:
Märkligt att prata om ren pool och samtidigt vilja ha in regn och vind.
Tja den blir inte skitigare av regn och vind iaf.
MathiasS MathiasS skrev:
Absolut. Men maximalt fult när det är stängt, vilket det är 90% av tiden ett år…..som sagt bra för värmen men fult. Skulle behöva mycket mer el utan taket.
Skaffa solfångare. Det räcker utmärkt.
 
G Guzzen1 skrev:
Det blir inte skitigare. Vattnet blir friskt och fint.
Det är iaf min uppfattning, då mitt vatten är kanon.
Låter ju bra. Du skriver om vattenutbyte. Kan det regna så mycket att det påverkar mer än väldigt marginellt? Eller bor du kanske i Borås?
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom du antyder att klor luktar gissar jag att du inte har en speciellt ren pool.

Att du inte ska ha ett pooltak är tydligt, men för de flesta andra ger det fördelar man vill ha och det är snarast utseende, pris och plats som är begränsande faktorer.
Jag kan intese att fördelarna med pooltak uppväger priset.
Bundet klor luktar och det får man förr eller senare.
Jag använder aktivt syre som är minst lika bra, anser jag.
 
Det är ärligt talat inte mycket av det du skriver som låter vettigt.

G Guzzen1 skrev:
Vattenutbytet gör att vattnet hålker sig fräscht.
Ja om man inte tar hand om vattnet man har är det klart det blir fräschare om man byter ut det......

G Guzzen1 skrev:
Skaffa solfångare. Det räcker utmärkt.
Solfångare värme inte när det behövs som mest, tidigt på våren och sent på hösten.

G Guzzen1 skrev:
Jag kan intese att fördelarna med pooltak uppväger priset.
Nej, inte för dig, det tror inte jag heller. Men för många andra gör det det, eftersom man vill ha 28-30 grader i poolen hela säsongen. Ej heller är det acceptabelt med en öppen pool av säkerhetsskäl.

G Guzzen1 skrev:
Bundet klor luktar och det får man förr eller senare.
Nej, inte när man sköter poolkemin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.