Men då får du gjutjärnsgänga i mässing.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag tänkte man kunde ta ut tryckskuruven och istället ansluta nippelröret men jag va osäkert.

Det går allltså inte?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men då får du gjutjärnsgänga i mässing.
Det får jag oavsett, mässing i järn alltså. Jag måste komma över till PEM (plast går bort).
 
Jag får erkänna att jag är osäker här, har inte använt PRK i någon större utsträckning.
Men om den blir en R20-koppling om du tar bort tryckskruven så stämmer det ja.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
(Jag skulle kanske kunna köra mässing hela vägen men tänkte att gjutjärn skulle vara snyggare mot fasaden)
 
D Derbyboy skrev:
Det får jag oavsett, mässing i järn alltså. Jag måste komma över till PEM (plast går bort).
Nja, det jag menar är att du ska koppla ihop järn med mässing vill du ha mässingen med utvändig gänga för att inte riskera att spräcka kopplingen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Bilden är det en Pem20 till pem20 vinkel, den kommer du inte kunna koppla på nippeln.

Jag skulle spontant kört:
[länk]
[länk]
Perfekt,

Då byter jag bara ut den svarta rörnipplen mot en i mässing så får jag r-gänga på alla delar i mässing
 
D Derbyboy skrev:
Jag tänkte man kunde ta ut tryckskuruven och istället ansluta nippelröret men jag va osäkert.

Det går allltså inte?
Har du kollat om det hjälper med vattetes kopplingar i stället för prk? Vattete har t.ex den här som du kan använda på klämringssidan för att ansluta en PEM-slang på en av deras vanliga kopplingar.
https://www.hornbach.se/p/plasthylsa-och-mutter-vatette-15x16mm-1866152/10617740/
 
Blir samma sak, mässing motgjutjärn.
 
Såhär tror jag är den bästa lösningen:
 
  • Svart och blå krananslutning, 3/4 till 1 tum storlek, artikelnummer 14-012.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 90 graders vinkelrördel i metall med 3/4 tum invändig och utvändig gänga.
  • Metallisk gängad rörkoppling med dubbel gängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsvinkelkoppling för röranslutningar, R20 3259 märkt på sidan.
  • Rak koppling PRK 403 i mässing med svart mutter och gängad anslutning.
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Ingen kran utomhus?
 
Nej, det här är bara en anslutningspunkt för automatisk bevattning.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Väldigt svårt att svara genrellt.

Om din utkastare har rätt gänga så borde du ju kunna gänga på den delen du länkade till. Min erfarnehet av VVS är att det är ett pussel, men mass olika gängor/dimensioner och typer av kopplingar

Är inte med på vad "Anslutning på trallen" innebär iofs, men jag antar tat du har en vattenutkastare i väggen som du av någon anledning vill fästa en sån där böj till ?
Viktigt att tänka över hur vattnet töms ut på vinterns så det inte sitter kvar och fryser sönder ngt
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Såhär tror jag är den bästa lösningen:
Köp en vinklad PRK koppling finns 20xR20
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.