Tänkte bygga en vattenutkastare/vattenanslutning på trallen. De anslutande rören går under trallen. Själva anslutningen behöver bara vara 5-6 cm över trall så att jag kan ansluta en slang eller snabbkoppling.

Fungerar den här typen av rördelar?
 
  • Svart rördel i form av en vinkel med gängade anslutningar, avsedd för installation under trall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck vid hus med röd markering där vattenutkastaren planeras att installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gardena har ju en variant man borde kunna sätta i trallen
https://www.bauhaus.se/anslutningsbox-gardena-3-4

Annars ser jag inte varför din lösning inte skulle fungera.
Jag byggde mina vattenutkastare med galvade rördelar:
Vattenutkastare byggd med galvade rördelar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
snyggt!

galvade och svarta rördelar är anges (åtminstone på Hornbach) med 2/3 vilket borde vara en r20 gänga va?

Under trallen vill jag koppla med rördelar i mässing (tror jag) för en övergång till PRK.
 
2/3 finns fortfarande inte som gänga ;)
Funderar du över om 3/4" är samma som R20 så har rinkabyrör en tabell under sin "Hjälp"-del.

Jag är osäker på om man bör kombinera järn och mässingsdelar, men det kan vara att det i slutna system (så som värmesystem) som det blir bekymmer.
 
Hornbach hävdar att det finns 2/3-gänga

Bild på en 90 graders boj med 3/4 tum invändig och utvändig gänga, tillverkad i metall.
 
Tabell och illustration av storleksguide för utvändiga och invändiga gängor med dimensioner i tum och mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anders@egnell.org
  • Laddar…
Då tolkar jhag det som att delen på Hornbach som anges som 2/3 gänga bör passa med rördelar med r20?
 
D Derbyboy skrev:
Hornbach hävdar att det finns 2/3-gänga

[bild]
Var står det 2/3? 🤔😉
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Sorry, menar såklart 3/4
 
D Derbyboy skrev:
Då tolkar jhag det som att delen på Hornbach som anges som 2/3 gänga bör passa med rördelar med r20?
Om du med 2/3 menar 3/4" så ja, de går att kombinera, normalt sett är gjutjärnsdelen något konisk i gängan, så jag föredrar att ha invändig gänga på den delen om jag ska kombinera med plast, risk att man spräcker plastdelen annars.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vill inte gärna ha plast pem-koppling så nära huset

Hade siktat in mig på PRK i mässing
 
D Derbyboy skrev:
Vill inte gärna ha plast pem-koppling så nära huset

Hade siktat in mig på PRK i mässing
Var och en gör som de vill =), jag hade gjort samma sak med mässingskopplingar, mässingen utvändig och gjutjärnen invändig gänga.
 
Hade tänk mig såhär, sett uppifrån.

1 krankoppling

2 rördel 3/4

3 Nippelrör (för att komma upp över trallen som är 34mm)

4 PRK-koppling för att ansluta pem20
 
  • Svart och blå krankoppling med beteckningen 3/4 till 1 tum avsedd för pem20 röranlutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 90-graders vinkelrör med invändig och utvändig gänga på 3/4 tum, rördel för krankoppling.
  • Ett stycke nippelrör smidd i svart, dimension 3/4 tum, för anslutning av rörsystem, på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkelkoppling i mässing för krankoppling, PEM-rör anslutning och nippelrör, sett från sidan.
Det är bara den 1 och 2 som syns ovanför trallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.