Tele2 och Telia har samarbetat vid 3G utbyggnad, var utifrån tilldelning av frekvenser.
TommyLj har ett alias som skulle innebära god insyn, men kan bara vara en tillfällighet.😉
 
A AndersS skrev:
Tele2 och Telia har samarbetat vid 3G utbyggnad, var utifrån tilldelning av frekvenser.
TommyLj har ett alias som skulle innebära god insyn, men kan bara vara en tillfällighet.😉
Så kortfattat kan man alltså säga att i dagsläget förlänger alltså Telia stödet för 2G fram till 2027 (om det sedan är 1 jan -27 eller 31 dec -27 får vi kanske leva i ovisshet om) men Tele2 kommer att ha stängt ner hela 2G nätet till 31 dec 2025. Har jag uppfattat allt rätt då?
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Jag använder både de riktigt gamla 2G (GSM) mobilerna och de några år nyare 3G (UMTS) mobilerna. Skillnaden gäller väl den senare varianten som automatiskt kopplar ner till 2G om 3G täckningen är dålig eller obefintlig. Och där blir ju mina gamla Comviq/Tele2 mobiler aktuella vars mobiler naturligtvis lär kopplas ner till 2G men frågan återstår ju alltjämt - kommer Tele2 att fortsätta erbjuda 2G ända fram till 2027? Tycker jag tidigare har läst lite olika info hur mycket samarbete i Telia och Tele2 i realiteten har när det just gäller 2G nätet/näten?

Varför jag än idag använder gamla 2G/3G mobiler kanske någon undrar? De kan hålla laddningen flera veckor... upp till en månad utan att behöva laddas förutsatt att man bara tar emot kortare SMS i dom. Och batterierna kostar under en hundring och de byter en barnunge på mindre än 30 sekunder. Samt att flera modeller bevisligen pallar för att tappas rakt ner i asfalten utan att skadas eller hamna i en vattenpuss utan att få fuktskador. Samt att det inte är någon hyfsat intelligent hacker som lägger energi på att "hacka" en gammal 2G mobil. Jag är datoranvändare! Smartphones är mest för barn. 😎
Telia och Tele2 samarbetar bara om 3G. Så det släcks 2025.
 
Ja, det är rätt uppfattat.
Det är bara Telia's egna 2G-nät som kommer få förlängd drift.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är rätt uppfattat.
Det är bara Telia's egna 2G-nät som kommer få förlängd drift.
OK, tack för snabbt svar!

Jag har faktiskt sedan ett knappt halvår tillbaka börjat förse mig med ett gäng nyare tryckknappsmobiler (med utbytbara batterier) som stöder 4G LTE nätet i Sverige (VoLTE) så jag är ju hyfsad förberedd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.