Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 299 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 299 inlägg
Du får helt enkelt räkna själv. Samma sak med reglerna kring 80 vs 40 i toppfart, det är inget som anges i regbeviset utan får man räkna själv.Hannuse skrev:Bäst är väl att först kolla i regbeviset.
Nyare bilar har en väldigt individuell gräns för obromsat släp, och det står också i regbeviset.
Min förra bil fick till exempel bara dra 600kg obromsat, trots att bilen vägde 1650kg i tjänstevikt.
Det finns även angivet vilken maximal släpvagnsvikt (totalvikt) du får dra bromsat med B-kort.
Däremot tycker jag att det är lurigare med de obromsade släpet, där står det ju bara "maximal släpvagnsvikt", det står inte "totalvikt", vilket jag tycker är förbryllande.
Med BE kan du ju köra ett släp med högre totalvikt än vad bilen tillåter, bara du inte lastar det till mer än tillåtet.
Denna förmån har man ju med BE, men inte med B.
Men får jag då med B-kort köra mitt 750kg obromsade släp, när bilen bara får dra 600kg obromsat (naturligvis lastar jag bara upp till 600kg totalt)?
Har jag förmånen att få räkna själv här, eller går man på det obromsade släpets totalvikt?
Eller måste jag ha BE för detta?
Jag tycker inte att det är helt tydligt med just denna del av reglerna.
I ditt fall får du alltså dra 750kg-släpet.i 80 km/h även när det är lastat, men du får inte lasta det fullt.
En bil med 1400 kg totalvikt kan också ha 600 kg som max släpvagnsvikt vid oromsat släp. Om det efter en sådan bil kopplas ett 750-släp får det lastas med lika mycket last som för dig, men ekipaget får inte köra snabbare än 40 km/h.
Enkelt va?
Mitt Tiki C-265 (750kg obromsat) har stått utomhus sedan 2009 (har även en Jaxal-kåpa på det).F Fixaren06 skrev:
Som vanligt tar däcken skada av solen, så nu är det dags att byta sommardäcken.
Sedan var hjullagren av en variant med dåliga tätningar, men det problemet har dom åtgärdat (jag fick byta redan efter 4år).
I övrigt ett bra och smidigt släp, med reservation för lastvikten.
Jag skulle aldrig lasta mitt med de tillåtna 470kg, det är alldeles för klent byggt för det.
Borde jag inte få köra 80km/h, eftersom vikten understiger halva bilens tjänstevikt?S Stubai skrev:
Mitt släp påställt 2008-08-27 står utomhus året om utan ens presenning och det är i acceptabelt godkänt skick fortfarande.F Fixaren06 skrev:
Hade det stått inne i garage hade det varit i nyskick.
Skriver man så här så är det förvirrande för den som försöker lära sig detta.Hannuse skrev:
En bil tillåter inte någon totalvikt alls. En bil har en maximal dragvikt angiven och den får aldrig överskridas. Med detta avses då vad släp + last faktiskt väger om man ställer det på en våg.
Ditt körkort däremot, din behörighet, ser dock totalvikt. Det är totalvikten för bil och släp tillsammans som avgör vilken fordonskombination du får köra.
Därefter berättar bilens maximala dragvikt hur mycket du får lasta det släpet du kopplat på. Även på B kan det vara så att du har behörighet att dra släpet, men inte får lasta det fullt.
I ovan resonemang har jag bortsett från övergångsregler, tex för gamla BE-kort där totalvikten inte är relevant alls. Ej heller specialfallet där bilar kan ha begränsningar i tågvikten.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 100 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 100 inlägg
Möjligt, men det var inte den bilen jag hade när jag köpte släpet, då hade jag en Toyota Corolla 1.6.S sinuslinus skrev:
Den fick dra tungt, men jag hade inget behov av sånt släp och släpet köpte jag nytt billigt på K-Rauta Sisjön för 4900 om jag kommer ihåg rätt.
Det är detta som jag (och jag är inte ensam) tycker är förvirrande.MathiasS skrev:
Vi tillåts att räkna själv i vissa lägen, men inte i andra, då behöver man BE.
Men, ja, man ska ju självklart ha koll på vad dragkroken är specad för (en del får ju bara dra 100kg) och även den maximala tågvikten.
Men i just frågan kring obromsade släp tycker jag att det kan bli snårigt.
Precis!P Peter_Ker skrev:
Det här hade till och med transportstyrelsen missat när jag tog be för ett par år sedan.
Det var en fråga om hur mycket man får lasta på släpet när bilen redan var fullastad. Det korrekta är att om man lastar en bil till maxvikt och man hänger på ett släp så tillkommer kultrycket på bilens bruttovikt. Man får alltså inte dra något släp då, men det alternativet fanns inte som svar på frågan på körkortsprovet.
Det är då man kör minuskultryckS Stubai skrev:Precis!
Det här hade till och med transportstyrelsen missat när jag tog be för ett par år sedan.
Det var en fråga om hur mycket man får lasta på släpet när bilen redan var fullastad. Det korrekta är att om man lastar en bil till maxvikt och man hänger på ett släp så tillkommer kultrycket på bilens bruttovikt. Man får alltså inte dra något släp då, men det alternativet fanns inte som svar på frågan på körkortsprovet.