Alfredo Alfredo skrev:
Tänk på att du tappar all data (mätvärden, historik osv) om du inte har extern DB.
Tack för heads-up, men i mitt fall spelar det ingen roll, mest lampor som tänds och släcks
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag skulle vilja presentera UV-index via HA, möjligtvis också prognos. Finns det något bra tips här?
Graf över UV-index historik för en dag från OpenWeatherMap, toppvärde mitt på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock inte någon prognos, vad jag vet...

/Fumble
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K
P PsychoCheF skrev:
Antagligen en dum fråga, men vad ska jag kolla efter när jag startar VM "synligt"? Om den vidarebefordrade porten försvinner när HA startar om? I Virtualbox inställningarna?
Och i ditt fall så räckte det att lägga till porten en gång till för att det skulle fastna?

Hittade ett tips på annat håll, ändra värdet "2" till något högre i en systemfil. Ska tydligen ge HA mer tid att identifiera portar etc.
[länk]
Fick igång SSH och kunde ansluta till HA, men sedan vet jag inte hur jag hittar filen eller editerar den😳

Hoppas kunna pilla lite mer med detta om några dagar.
Du kollar i menyn där du vidarebefordrar enheten. Du kommer se om den är vidarebefordrad eller inte.
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Räkna ut vad en förbrukare kostat på elräkningen?

Av olika anledningar så har jag nu fått två ”externa aktörer” som använder el från mitt elabonnemang (förbrukningen hamnar alltså på min elräkning).

Dessa bägge aktörer vill gärna betala för sig (inga hönshus alltså) och jag kom att tänka på att det borde väl gå att få Home Assistant att räkna ut kostnaden..?

Jag har smart plugs, som mäter effekt/förbrukning och detta kan jag se i realtid. Jag kan också se under ”Energy Dashboard” hur många kWh en enskild förbrukare använt.

Jag har också fast elpris, fast energiskatt, moms och allt annat som läggs på.

Är det någon som har nåt tips på hur jag kan gå tillväga för att kunna se i HA vad en enskild förbrukare ansluten till sagda smart plug har kostat per månad/vecka/dag?
 
V Vardagsrum skrev:
Är det någon som har nåt tips på hur jag kan gå tillväga för att kunna se i HA vad en enskild förbrukare ansluten till sagda smart plug har kostat per månad/vecka/dag?
Lägg till dem under Dashboards-Energy:

Add consumption. Lägg till mätaren med kWh och lägg till en entity som håller koll på elpriset. Jag skulle använda typ en template eller något som du enkelt kan byta till Nordpool eller något om du slutar ha fast pris.

Om du redan har en mätare för hela huset kan du behöva byta ut den till att subtrahera alla andra mätare du lagt till så totalen inte inkluderar dem flera gånger.

Energianvändningslista med poster för apparater och kostnad i kWh och svenska kronor (SEK).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla @sjoelund! 👍

Jag har faktiskt en mätare för hela huset, vet du hur man gör för att subtrahera de andra mätarna från totalen så att säga?
 
V Vardagsrum skrev:
Tack snälla @sjoelund! 👍

Jag har faktiskt en mätare för hela huset, vet du hur man gör för att subtrahera de andra mätarna från totalen så att säga?
Helpers->Template sensor med följande kod (eller vilka sensorer du nu subtraherar). Kan behöva nolla mätare eller ha någon offset med så att totalen behålls. HA har svårt att få siffrorna rätt när man lägger till nya sensorer där mätaren redan lagt till något. Och ibland om en sensor försvinner ett tag. Men det blir ganska bra siffror man får ut

Kod:
{{ states('sensor.last_meter_consumption') | float
  - states('sensor.forrad_varme_energy') | float
  - states('sensor.vardagsrum_elmatare_energy') | float
  - states('sensor.hallen_dammsugare_energy') | float
  - states('sensor.forrad_rack_energy') | float
  - states('sensor.golvvarmeflakt_bottenvaning_energy') | float
  - states('sensor.golvvarmeflakt_overvaning_energy') | float
  - states('sensor.varmevaxlare_energy') | float
  - states('sensor.kontor_pc_energy') | float
  - states('sensor.frys_energy') | float
  - states('sensor.kyl_energy') | float
  - states('sensor.skrubb_ventilation_energy') | float
  - states('sensor.tvattmaskin_energy') | float
  - states('sensor.torkskap_energy') | float
  - states('sensor.diskmaskin_energy') | float
  - states('sensor.carport_energy_meter') | float
}}
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
J
Är det någon mer som har problem med Smartlife integration idag? Går inte att starta upp.
Får Failed to set up. Check the logs.
 
J
J Jocke Best skrev:
Är det någon mer som har problem med Smartlife integration idag? Går inte att starta upp.
Får Failed to set up. Check the logs.
Svarar mig själv. Hjälpte att radera och lägga in igen, scanna QR-koden med smartlife-appen så hoppade det igång. Gissar att Tuya/Smartlife uppdaterat något.
 
Någon som byggt nån typ av fönster/dörr öppnare/stängare till växthus?
Termometer har jag så vid en given temp så får man öppna och senare stänga när temperaturen fallit
 
nino nino skrev:
Någon som byggt nån typ av fönster/dörr öppnare/stängare till växthus?
Termometer har jag så vid en given temp så får man öppna och senare stänga när temperaturen fallit
Vet en som byggde något liknande med ESPhome, Stepper-modulen och lite mekanik runt omkring. Den ersatte pneumatiska öppnare genom att plocka bort kolven och ersätta med stegmotor och kuggstång. Det beror ju lite på hur lång slaglängd du skall ha och i hur stor omfattning du vill konstruera själv.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Helpers->Template sensor med följande kod (eller vilka sensorer du nu subtraherar). Kan behöva nolla mätare eller ha någon offset med så att totalen behålls. HA har svårt att få siffrorna rätt när man lägger till nya sensorer där mätaren redan lagt till något. Och ibland om en sensor försvinner ett tag. Men det blir ganska bra siffror man får ut

Kod:
{{ states('sensor.last_meter_consumption') | float
  - states('sensor.forrad_varme_energy') | float
  - states('sensor.vardagsrum_elmatare_energy') | float
  - states('sensor.hallen_dammsugare_energy') | float
  - states('sensor.forrad_rack_energy') | float
  - states('sensor.golvvarmeflakt_bottenvaning_energy') | float
  - states('sensor.golvvarmeflakt_overvaning_energy') | float
  - states('sensor.varmevaxlare_energy') | float
  - states('sensor.kontor_pc_energy') | float
  - states('sensor.frys_energy') | float
  - states('sensor.kyl_energy') | float
  - states('sensor.skrubb_ventilation_energy') | float
  - states('sensor.tvattmaskin_energy') | float
  - states('sensor.torkskap_energy') | float
  - states('sensor.diskmaskin_energy') | float
  - states('sensor.carport_energy_meter') | float
}}
Tack ska du ha, verkligen!

Har provat, men utan framgång än så länge så jag missar säkert något.

Men är jag något på spåren här tror du?

Det är alltså bara de enskilda förbrukare som jag vill subtrahera från elmätaren som jag skrivit in, inte själva elmätaren. Är det rätt?

Kod:
{{  states('sensor.0x04cf8cdf3c89d4e3_energy') | float
  - states('sensor.0x04cf8cdf3c79d79b_energy') | float
  - states('sensor.smart_plug_vedpanna_energy') | float
  - states('sensor.smart_plug_vagnslider_energy') | float
  - states('sensor.smart_plug_vedbod_energy') | float }}


Skärmdump av kod för att subtrahera energiförbrukning från olika sensorer i ett smart hem-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vardagsrum skrev:
Det är alltså bara de enskilda förbrukare som jag vill subtrahera från elmätaren som jag skrivit in, inte själva elmätaren. Är det rätt?
Ja, för du vill ha typ:

Sensor 1
Sensor 2
Sensor 3
...
Övrigt (den templaten - alltså mätaren minus X sensorer)
 
@Vardagsrum Ett tips när du jobbar med templates är att kopiera det du har nu och gå till "Developer Tools" -> "Templates" och klistra in det där. Då får du antingen det värdet du eftersöker när du är klar eller tips på vad som kan vara fel. Här kan du tex se hur jag har lekt fram lite olika templates:
Skärmdump av kod i Home Assistant's Developer Tools med exempel på template-redigering och resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
@Vardagsrum Ett tips när du jobbar med templates är att kopiera det du har nu och gå till "Developer Tools" -> "Templates" och klistra in det där. Då får du antingen det värdet du eftersöker när du är klar eller tips på vad som kan vara fel. Här kan du tex se hur jag har lekt fram lite olika templates:
[bild]
Jo det är ett bra tips, sedan använder jag mig av Notepad++ som editor när jag kör Windows.
"Spökar" aldrig till koden vid copy/paste samt att man kan göra olika versioner att testa med inkl om man hittar någon intressant manual att grotta ner sig i.
https://notepad-plus-plus.org/
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.