Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Håller med dig om att man gör annat då men jag tror inte att du förstår poängen. Murar du en vägg och ska sedan montera ett kök på väggen så kan du inte göra detta förens det bränt klart så därför blir brännprocessen ett arbetsmoment.

Vad gör man då för annat medans fabrikens robot jobbar ensam?
Du står inte och fakturerar löpande för att väggen ska bli torr nog för att montera.

De fabriker jag varit på så ställer de andra maskiner eller gör andra arbetsuppgifter.

Vad har du en robot till om du ändå ska stå och glo på åbäket? Det låter för jävla dumt att skaffa en robot när den kör genom sina serier. Då kunde du ju sparat den miljonen och satt in en människa istället.......
 
R Rkarlsson skrev:
Du står inte och fakturerar löpande för att väggen ska bli torr nog för att montera.

De fabriker jag varit på så ställer de andra maskiner eller gör andra arbetsuppgifter.

Vad har du en robot till om du ändå ska stå och glo på åbäket? Det låter för jävla dumt att skaffa en robot när den kör genom sina serier. Då kunde du ju sparat den miljonen och satt in en människa istället.......
Nej, det gör jag inte utan jag planerar jobbet så det torkar efter min arbetsdag.

När jag jobbade på fabrik (Volvo) för ca. 35 år sedan stod det en gubbe och skötte maskinen och sedan hade vi en snubbe som ställde alla maskinerna. Nu för tiden antar jag att maskinerna är automatiserade så gubben vid maskinen är övertalig men ställaren har jobbet kvar.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nej, det gör jag inte utan jag planerar jobbet så det torkar efter min arbetsdag.

När jag jobbade på fabrik (Volvo) för ca. 35 år sedan stod det en gubbe och skötte maskinen och sedan hade vi en snubbe som ställde alla maskinerna. Nu för tiden antar jag att maskinerna är automatiserade så gubben vid maskinen är övertalig men ställaren har jobbet kvar.
Torslandafabriken kan du inte jämföra med en annan vanlig fabrik riktigt. Har varit på studiebesök där så har sett hur de gör. Men de jobbar ju på löpande band också.

Hos oss så ställer en snubbe alla maskiner, robotar, cnc och pressar. Robot sköter sig helt själv hela tiden sedan förutom påfyllning. Medan cnc behöver folk hela tiden. Cnc svarvar klarar sig själva oftast.

Så det är inte snarlikt ditt exempel riktigt.
 
R Rkarlsson skrev:
Torslandafabriken kan du inte jämföra med en annan vanlig fabrik riktigt. Har varit på studiebesök där så har sett hur de gör. Men de jobbar ju på löpande band också.

Hos oss så ställer en snubbe alla maskiner, robotar, cnc och pressar. Robot sköter sig helt själv hela tiden sedan förutom påfyllning. Medan cnc behöver folk hela tiden. Cnc svarvar klarar sig själva oftast.

Så det är inte snarlikt ditt exempel riktigt.
Nu var inte detta Torslandafabriken utal VOLVO CE CAB i Hallsberg som gjorde hytter
 
X Xaktly skrev:
Nej, du ljuger, finns ingen frukost längre hos grossister.
Det försvann när corona härjade.
åtminstone i Stockholmsområdet
Har alltid varit otroligt glad över att inte bo i Stockholm 😊
 
Ö Örnie69 skrev:
Har alltid varit otroligt glad över att inte bo i Stockholm 😊
Noterat.
 
  • Gilla
Örnie69
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Mindre företag och service killar gör någ hursom haver, ja många äter den varma maten till frukost det har jag också gjort i många år speciellt den kalla årstiden..
Men större byggen samt dom som följer kollektivavtalet följer dom tiderna men rasternas namn behöver inte hänga ihop med vad man äter, men generellt är det för tungt yrke att bara ha en rast som kontorsråttor ofta har😉
Nej det är det inte.

Där jag var hela min ungdom så var det 7-16 mån-fredag- Rasterna mån-fre var frukost 15 min, lunch 30 min. på fredag frukost 15 min och lunch 15 minuter. Inga övriga raster oavsett årstid, värme eller kyla. Och det jag var med på var murare/betongare. Dvs allt från att gjuta plattor till att köra badrum och kök =)
Och då hade vi inte alla fina hjälpmedel som det finns idag. Vi kastade upp tegel när man var uppe på höjden. Frågan är om man ens gör så idag =)

Och vi fikade aldrig på brädgårdar eller myglade överhuvudtaget så kunden blev drabbad av falska fakturor.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Nej det är det inte.

Där jag var hela min ungdom så var det 7-16 mån-fredag- Rasterna mån-fre var frukost 15 min, lunch 30 min. på fredag frukost 15 min och lunch 15 minuter. Inga övriga raster oavsett årstid, värme eller kyla. Och det jag var med på var murare/betongare. Dvs allt från att gjuta plattor till att köra badrum och kök =)
Och då hade vi inte alla fina hjälpmedel som det finns idag. Vi kastade upp tegel när man var uppe på höjden. Frågan är om man ens gör så idag =)

Och vi fikade aldrig på brädgårdar eller myglade överhuvudtaget så kunden blev drabbad av falska fakturor.
Att ha lunchrast om 15minuter faller ju helt, tvivlar inte på att du har haft det så men enligt Arbetsmiljöverket bör lunchrasten vara minst 30min.
06:45-16:00 kör alla större företag som jag känner till och jag har själv jobbat på NCC tidigare..
Rasterna är baserade på att man jobbar två timmar och sedan är det rast för att kroppen ska få vila..
Sedan finns det alltid stollar och nötter som kör med en rast och till o med utan rast men det är inte hållbart ett helt yrkesliv.
Därav så kör de flesta enligt följande på större byggen:
Arbetstid 06:45-16:00
Frukost 08:45-09:15
Fika 11:15-11:30
Lunch 13:30-14:00
 
R Rejäl skrev:
Att ha lunchrast om 15minuter faller ju helt, tvivlar inte på att du har haft det så men enligt Arbetsmiljöverket bör lunchrasten vara minst 30min.
06:45-16:00 kör alla större företag som jag känner till och jag har själv jobbat på NCC tidigare..
Rasterna är baserade på att man jobbar två timmar och sedan är det rast för att kroppen ska få vila..
Sedan finns det alltid stollar och nötter som kör med en rast och till o med utan rast men det är inte hållbart ett helt yrkesliv.
Därav så kör de flesta enligt följande på större byggen:
Arbetstid 06:45-16:00
Frukost 08:45-09:15
Fika 11:15-11:30
Lunch 13:30-14:00
Jag såg att jag skrev fel om fredagen. Då slutade vi såklart tiden vi jobbade in tidigare.
Helt godkänt enligt byggnads.

Jag säger inte emot att du ska kunna ta och vila kroppen någon minut. Men om det är en kvart varje dag ska såklart inte kunden betala för den kvarten.

Halvtimmes frukost är fan helt döfött för en rastlös själ, slänga i sig yoggin eller mackorna och sen sitta i 20-25 minuter och stirra in i en vägg. Hemska tanke ;)

Vi försöker hos oss kapa lunchen till 30 minuter istället för 45 och gå hem tidigare på fredagen. Men det gick inte metall med på.
 
R
R Rkarlsson skrev:
Jag såg att jag skrev fel om fredagen. Då slutade vi såklart tiden vi jobbade in tidigare.
Helt godkänt enligt byggnads.

Jag säger inte emot att du ska kunna ta och vila kroppen någon minut. Men om det är en kvart varje dag ska såklart inte kunden betala för den kvarten.
Om man jobbar 06:45-16:00 och har rasterna som jag skrev så är man 9timmar och en kvart på jobbet men får bara 8timmar lön så kunden betalar inte för rasterna.

R Rkarlsson skrev:
Halvtimmes frukost är fan helt döfött för en rastlös själ, slänga i sig yoggin eller mackorna och sen sitta i 20-25 minuter och stirra in i en vägg. Hemska tanke ;)
Får du givetvis tycka men kroppen behöver dessa raster som följer arbetsmiljöverkets rekommendationer..
R Rkarlsson skrev:
Vi försöker hos oss kapa lunchen till 30 minuter istället för 45 och gå hem tidigare på fredagen. Men det gick inte metall med på.
Metall har jag ingen aning om jag har pratat om bygg och fackförbundet byggnads hela tiden..
 
R Rejäl skrev:
Om man jobbar 06:45-16:00 och har rasterna som jag skrev så är man 9timmar och en kvart på jobbet men får bara 8timmar lön så kunden betalar inte för rasterna.


Får du givetvis tycka men kroppen behöver dessa raster som följer arbetsmiljöverkets rekommendationer..

Metall har jag ingen aning om jag har pratat om bygg och fackförbundet byggnads hela tiden..
Jo att NCC och PEAB tex kan köra med pauser väldigt ofta är väl inget konstigt. En mindre familjefirma blir det svårare för att betala lön om alla ska ha rast hela tiden.

Det är som sagt rekommendationer.

Vi har även på fabrik tillåtelse att ta 10 minuter kl 15 för att ta lite frukt. Men de dras in om det missköts. Vilket har hänt pga myglare. Myglarna är lite som vissa här i tråden ;)
 
R
R Rkarlsson skrev:
Jo att NCC och PEAB tex kan köra med pauser väldigt ofta är väl inget konstigt. En mindre familjefirma blir det svårare för att betala lön om alla ska ha rast hela tiden.
Du verkar inte förstå att rasterna kostar ingett för arbetsgivaren eller kunden, raster är obetalda..
R Rkarlsson skrev:
Det är som sagt rekommendationer.

Vi har även på fabrik tillåtelse att ta 10 minuter kl 15 för att ta lite frukt. Men de dras in om det missköts. Vilket har hänt pga myglare. Myglarna är lite som vissa här i tråden ;)
Du pratar om metall o fabriker det är något helt annat..
 
R Rejäl skrev:
Du verkar inte förstå att rasterna kostar ingett för arbetsgivaren eller kunden, raster är obetalda..

Du pratar om metall o fabriker det är något helt annat..
Sorry missade din extrakvart på morgonen.

Rekommendationerna kommer från arbetsmiljöverket. Jag har träffat deras utbildare i ergonomi och enl de så om du har lyft en säck på 25 kilo 1 gång på ditt arbetspass så skall du rekommenderat inte lyfta mer den dagen.

Det var iallafall vad de sade i höstas. Och då kvittade pauserna.

Allt beror på individen, det finns folk som inte påverkas av att lyfta 20 kilos säckar i 8 timmar om dagen medans en annan individ inte klarar av att lyfta 10 tegelstenar.
 
Danielhallgren Danielhallgren skrev:
Är du på riktigt? Skiter du hemma och fakturerat kunden också? Eftersom du just när du blev nödig fick du också rännskita? Om du väljer att ta en lunch i en annan stad för att det är lite bra väder, så ska kunden betala för din utflykt? Vilken idiot kommentar. Skaffa dig g en utbildning och och ett jobb! Klipp dig och raka dig på vägen
Daniel Hallgren!

Vilket obildat och banalt språk! Är du så obildad eller är du berusad? Har du svarat på fel inlägg? Jag bedömer i alla fall att dina frågor och ”förslag” på vad jag ska göra stämmer endast på dig själv!

Nåväl, läs mitt inlägg, som är ett svar på TS fråga. Om du fortfarande tycker att det står att jag är för att lunchtid ska faktureras kund så läs en gång till fast den här gången högt. Om du kommer fram till samma konklusion ytterligare en gång så be någon i din närhet läsa upp det för dig.

Om du inte ens då förstår min hållning så finns det nog inget större hopp för dig. Jag hoppas då extra mycket att våra vägar inte korsas igen!
 
R Rkarlsson skrev:
Nej det är det inte.

Där jag var hela min ungdom så var det 7-16 mån-fredag- Rasterna mån-fre var frukost 15 min, lunch 30 min. på fredag frukost 15 min och lunch 15 minuter. Inga övriga raster oavsett årstid, värme eller kyla. Och det jag var med på var murare/betongare. Dvs allt från att gjuta plattor till att köra badrum och kök =)
Och då hade vi inte alla fina hjälpmedel som det finns idag. Vi kastade upp tegel när man var uppe på höjden. Frågan är om man ens gör så idag =)

Och vi fikade aldrig på brädgårdar eller myglade överhuvudtaget så kunden blev drabbad av falska fakturor.
Vad fint av dig och dina kollegor.
Sen några år senare, så infördes väl kollektivavtalet. Vilket gjorde att folk fick äta och gå på toa, under arbetsdagen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.