Hej! Har en Grythyttan-möbel som jag är lite osäker på…vilket träslag är det? Är det olika på bordet/stolarna…är även osäker på om det är lackat/oljat…vore så tacksam för svar!
 
  • Närbild på trädetaljer av en Grythyttan-stol som visar ådring och möjlig ytbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grythyttan utemöbler med bord och stolar i trä och stål på en gräsmatta under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av två träytor från Grythyttan-möbler, en lackad och en väderbiten, mot gräsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordet gissar jag på gran.
 
D Daniel 109 skrev:
Bordet gissar jag på gran.
Grythyttan görs bara i Ek, Furu & Teak…vad jag vet 😊
 
Det är väl inte direkt ovanligt att trät byts. Men visst det kan vara tall. Stolarna är nog teak om du ska begränsa det till de tre träslagen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl inte direkt ovanligt att trät byts. Men visst det kan vara tall. Stolarna är nog teak om du ska begränsa det till de tre träslagen.
Absolut, kan ju ha bytits…menar mer att jag inte tror det- beroende på vem som haft dom…men är inte säker.
Ja, jag har oxå gissat teak på stolarna! Tack för dina svar! 😊
 
L Linda Ö skrev:
Hej! Har en Grythyttan-möbel som jag är lite osäker på…vilket träslag är det? Är det olika på bordet/stolarna…är även osäker på om det är lackat/oljat…vore så tacksam för svar!
Metalldelarna är målat i grönt om jag inte ser fel? Min favoritfärg på grythyttans!
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Metalldelarna är målat i grönt om jag inte ser fel? Min favoritfärg på grythyttans!
Japp, skön lite mossig grön - gillar det oxå!
 
  • Älska
Dan1891
  • Laddar…
Tycker inte ådringarna på stolen närmast ser ut som teak. Skulle tro att det är furu
 
Sök på, "grythyttan möbler" så får du svar på allt du undrar över...jag åkte upp till Grythyttan och köpte trä, skruv och olja till mina stolar, 7stolar.....
 
T topmount skrev:
Tycker inte ådringarna på stolen närmast ser ut som teak. Skulle tro att det är furu
Ok, inte helt lätt detta med träslag…😝
 
husägaren TS husägaren TS skrev:
Sök på, "grythyttan möbler" så får du svar på allt du undrar över...jag åkte upp till Grythyttan och köpte trä, skruv och olja till mina stolar, 7stolar.....
Jag har sökt…lovar- & även skickat frågan till Grythyttan själva- men inte fått svar än…😉
 
Jag är inte säker på att TS bord är av Grythyttans tillverkning, känner ej igen modellen.

Mina egna Grythyttanmöbler som är av en betydligt äldre årgång (mormor köpte dem -55,) Orginal levererades de med furu brädor, det här årtusendet har de fått egenproducerade oljade ekbrädor genom min försorg.
Den gamla A2 stolen har lite smäckrare järn till ryggstödet.
 
F fribygg skrev:
Jag är inte säker på att TS bord är av Grythyttans tillverkning, känner ej igen modellen.

Mina egna Grythyttanmöbler som är av en betydligt äldre årgång (mormor köpte dem -55,) Orginal levererades de med furu brädor, det här årtusendet har de fått egenproducerade oljade ekbrädor genom min försorg.
Den gamla A2 stolen har lite smäckrare järn till ryggstödet.
Bordet är Grythyttan…står på möbeln & är ett ihopfällbart.
Ja, vi hade såna när jag var yngre- den äldre modellen…minns att dom är ”platta” i metallen…😊
 
L Linda Ö skrev:
Bordet är Grythyttan…står på möbeln & är ett ihopfällbart.
Isåfall är det ju furu, teak eller ek i bordet, jag gissar på furu.
 
F fribygg skrev:
Isåfall är det ju furu, teak eller ek i bordet, jag gissar på furu.
Ja, bordet är jag mest osäker på…tror att stolarna är teak…& bordet ev furu…Tack för dina svar! 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.