Hej,
Jag är en inte så stolt ägare till en gräsmatta med otroligt mycket ogräs. Det handlar om groblad, rölleka, maskrosor, klöver, tusensköna m.m. Jag har sedan vårens begynnelse försökt att bekämpa dessa mekaniskt, men de tycks växa i antal allt eftersom tiden går. Jag har en önskan om en fin gräsmatta och är beredd att kämpa till en gräns för att nå detta, men jag har insett att jag aldrig kommer att hinna med (eller orka med, för den delen) att ta upp ogräset för hand.
Jag undrar nu om det finns någon här som känner till ett lagligt ogräsmedel (eller någon annan smart metod) som går att använda för att bli kvitt ogräset på ett mer tidseffektivt sätt.

Nu ber jag till alla gudar att det finns någon här som sitter på något riktigt bra tips!

Allt gott!
 
  • Gilla
Brorsan85 och 1 till
  • Laddar…
Gräset är själva ogräset.
Låt det växa och stötta bina och spar tid.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
JBardun och 45 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Gräset är själva ogräset.
Låt det växa och stötta bina och spar tid.
/Workingclasshero
Nej, det är inte så jag vill ha det. Men stötta bina gör jag redan på andra sätt.
 
  • Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nej, det finns inga lagliga bekämpningsmedel i Sverige idag.

Det enda du kan göra är att gödsla, vattna, dressa och hoppas att gräset efter några säsonger tar över mer. Heltidshobby. Lägga om mattan är ju också ett alternativ.

Vi andra odlar grönmatta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det finns inga lagliga bekämpningsmedel i Sverige idag.

Det enda du kan göra är att gödsla, vattna, dressa och hoppas att gräset efter några säsonger tar över mer. Heltidshobby. Lägga om mattan är ju också ett alternativ.

Vi andra odlar grönmatta.
Det finns ett flertal men det krävs att man har genomgått korrekt utbildning. Tex mcpa går fint att köpa som privatperson med rätt dokumentation.
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MickeTyr MickeTyr skrev:
Det finns ett flertal men det krävs att man har genomgått korrekt utbildning. Tex mcpa går fint att köpa som privatperson med rätt dokumentation.
Du får inte sprida det i din trädgård och det finns inga produkter för konsument. Ingen utbildning kan ändra på det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får inte sprida det i din trädgård och det finns inga produkter för konsument. Ingen utbildning kan ändra på det.
Jag förstår. Tack för era svar.

Börjar inse att jag kanske får acceptera lite av ogräset. Allt som ser oavsiktligt ut ser dessvärre tråkigt ut i mina ögon. Får klura på en lösning där.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MarcusNils skrev:
Jag förstår. Tack för era svar.

Börjar inse att jag kanske får acceptera lite av ogräset. Allt som ser oavsiktligt ut ser dessvärre tråkigt ut i mina ögon. Får klura på en lösning där.
Jag har ingen i småhusgrannskapet som har en fin äldre gräsmatta. Förr såg man fina gräsmattor men det handlade nog nästan uteslutande om att man använde bekämpningsmedel för att hålla annat än gräs stången. Jag tror den tiden är förbi, det vara en parantes i slutet av 1900-talet, nu är vi tillbaka till den gamla grönmattan. Och lika bra är väl det tänker jag.
 
  • Gilla
På grund och 26 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får inte sprida det i din trädgård och det finns inga produkter för konsument. Ingen utbildning kan ändra på det.
Källa på det? Det är relativt vanligt att småskaligt lantbruk drivs som enskild firma och då köper de bönderna i princip preparatet som privatpersoner. Det som krävs är att man genomgått godkänd utbildning.
 
  • Gilla
JAJansson
  • Laddar…
Claes Sörmland
MickeTyr MickeTyr skrev:
Källa på det? Det är relativt vanligt att småskaligt lantbruk drivs som enskild firma och då köper de bönderna i princip preparatet som privatpersoner. Det som krävs är att man genomgått godkänd utbildning.
Här är källan, bekämpningsmedelsförordningen:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing-2014425-om-bekampningsmedel_sfs-2014-425/

Här har du förbudet i 2 kap:

Textdokument som visar restriktioner för användning av växtskyddsmedel enligt svensk förordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill du ha en källa på att inga konsumentprodukter finns får du söka på KEMIs bökiga hemsidor (jag orkar inte göra jobbet åt dig där).
 
  • Gilla
apetterson och 24 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är källan, bekämpningsmedelsförordningen:

[länk]

Här har du förbudet i 2 kap:

[bild]

Vill du ha en källa på att inga konsumentprodukter finns får du söka på KEMIs bökiga hemsidor (jag orkar inte göra jobbet åt dig där).
Tack! Informativt.
Väldigt spännande då jag vet att det har funnits flertalet firmor som har haft ogräsbesprutning med mcpa som tjänst även i privata trädgårdar.
 
  • Gilla
Hjogvik
  • Laddar…
Claes Sörmland
MickeTyr MickeTyr skrev:
Tack! Informativt.
Väldigt spännande då jag vet att det har funnits flertalet firmor som har haft ogräsbesprutning med mcpa som tjänst även i privata trädgårdar.
Fram tills detta infördes 2019 (?) av den förra regeringen så var det kanske möjligt på legal väg.
 
  • Gilla
ofaxe
  • Laddar…
Men de som har robotklippare har väl nästan uteslutande väldigt fina mattor? Åtminstone mossan har det tufft med robot.

Vill man inte ha robot kan man ju simulera detsamma genom att klippa två gånger i veckan (alltså lite oftare).
 
  • Gilla
EllinorLag och 7 till
  • Laddar…
Lite vår arbete krävs nog som jag gör var tredje år typ. Har ungefär 700m2
-Vertikalskär först på ena längdriktning och helgen där på andra längdriktning.
Samlar upp allt noggrant
- Luftar hela mattan.
- Hämtar ett lass toppdress och sprider ut 1-3cm och mer där de krävs för att få jämn och slät matta.
- Sår ny gräs över hela. (Ihop med regn i när tid)
- När gräset börjar komma upp genom toppdressen så kör jag på med tex NPK.
Och klipper ofta, nu mera en robot som kör dagligen.
Så har jag fått en 100% grön, mjuk och stark matta. 😎☀️
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Evaths och 14 till
  • Laddar…
Håller med föregående talare ogräset verkar få det svårt med robotgräsklippare! Fina gräsmattor jag ser i området där jag bor som har det ska försöka investera själv till nästa år. Nu finns sådana nu som styrs av en app utan att behöva gräva ner kabel.
 
  • Gilla
Adam2211 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.