Tomture61 Tomture61 skrev:
Funkar inte snösensorn 🤔
Nä, det är Husqvarna för snåla för, de har inte ens en regnsensor, jag förstår inte hur en premiumtillverkare kan ha missat nått så viktigt som att man inte ska klippa gräset när det regnar.

(Obs, inlägget kan innehålla spår av sarkasm)
 
G Gipsvägg skrev:
Finns det någon anledning till det annat än att gräset lättare fastnar under gräsklipparen?

Har varit torrt i två veckor nu och regnar idag. Skulle egentligen klippa igår men hann inte och nu regnar det så klart.
Som sagt, kladdar ihop lite mer under vilket KAN (behöver inte..) göra att det blir lite ojämnare klippt om gräset tex är väldigt tjockt eller långt.. (har man uppsamlare kan det bli lite mer "stopp i röret" också.. pga det fuktiga gräset som kladdar ihop sig och rör sig lite långsammare..)

Men generellt är det bara att klippa på.. om du uppskattar lite kvalitetstid i regnet :)

Ösregnar det.. får du väl prova dig fram om det är lönt!
 
S
Man ska alltid klippa gräset, såga trä och blanda bruk när det är tort och blåser. Anledningen är att det då blåser in till grannen och man slipper allt skit själv.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Min robot (Al-Ko) har ingen regnsensor och klipper i alla väder utom frost. Hoppas inte det är negativt för skulle bli jobbigt att stänga av den varje gång regn kommer.
Nästa får nog vara en med regnsensor.
 
Tomture61
G Ganescha skrev:
Min robot (Al-Ko) har ingen regnsensor och klipper i alla väder utom frost. Hoppas inte det är negativt för skulle bli jobbigt att stänga av den varje gång regn kommer.
Nästa får nog vara en med regnsensor.
Min robotklippare har ingen begränsningskabel , man programmerar in ytan (enkelt) + ytor som inte ska klippas . Dvs. den är lika effektiv tidsmässigt som en bensinklippare (klipper inte kors och tvärs eller samma ställe) Startar den när jag tycker det är dags (finns även veckoschema) Har regnsensor , klipper 400 mm brett 👍
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Min robot (Al-Ko) har ingen regnsensor och klipper i alla väder utom frost
Har den frostsensor??? 😮🤔
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har den frostsensor??? 😮🤔
Får redigera mig inlägg till att ja, det är tydligen en frostsensor 😁
 
MultiMan MultiMan skrev:
Golfbanor klipps väl med cylinderklippare som skär av gräset som en sax. Rotorklippare slår av gräset lite på måfå och är det nertyngt av regn blir nog resultatet klart sämre.
Helt riktigt. Jag har dock en lawnmaster 500 som är en rätt rejäl klippare och jag försöker oavsett att inte klippa i regn. Det blir enormt kladdigt och resultatet blir inte lika bra.

En vanlig rotorkippare är verkligen kass att köra i regn. Hela principen bygger på att det bildas ett undertryck i kåpan så gräset ställer sig upp och blir avslaget…det funkar inget vidare när det är blött.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Jobbade som fastighetsskötare ett antal år och klippte gräs i ur och skur enligt schema på sommarhalvåret.
Det blir klart mycket snyggare när det är torrt,
När det är blött så lämnar gräsklipparen små samlingar av gräs som klumpat ihop sig, samt att gräset lättare lagt sig ner och då inte blir klippt.

När man körde åkgräsklipparen av en stor modell från Kubota kunde den ibland slira och lämna rejäla jordspår i gräsmatta, såg inte så trevligt ut alltid.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mats-S
S SwiftD skrev:
Man ska alltid klippa gräset, såga trä och blanda bruk när det är tort och blåser.
Du glömde att man alltid ska kratta löv och bös sist på hösten, då har det mesta redan blåst in till grannen 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Du glömde att man alltid ska kratta löv och bös sist på hösten, då har det mesta redan blåst in till grannen 😉
Vår förra granne bad mig på allvar komma och kratta upp löven från vår häck 🙄
 
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Min robot (Al-Ko) har ingen regnsensor och klipper i alla väder utom frost. Hoppas inte det är negativt för skulle bli jobbigt att stänga av den varje gång regn kommer.
Nästa får nog vara en med regnsensor.
Varför ska du ha regnsensor? Tåler inte klipparen regn och har du hus till klipparen?


Den klipper ju så fint så det kvittar ju om det är blött eller inte. Det var delvis därför jag köpte en själv, för att det alltid regnade när man hade tid att lägga 3 timmar på att fixa gräset :p
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Jag vet inte riktigt hur det funkar. Den ville inte starta tidigare i våras pga. Risk för frost och jo det va rätt kallt på morgonen visserligen. Sen är det några inställningar om just frost i displayen. Om det är en sensor eller om den bara går på datum/tid har jag ingen aning om
R Rkarlsson skrev:
Varför ska du ha regnsensor? Tåler inte klipparen regn och har du hus till klipparen?


Den klipper ju så fint så det kvittar ju om det är blött eller inte. Det var delvis därför jag köpte en själv, för att det alltid regnade när man hade tid att lägga 3 timmar på att fixa gräset :p
Jodå, den tål det, har inte haft några problem vad jag vet i alla fall som kan härledas till regn. Men om det inte är bra att klippa när det är blött så köper jag nog en med sensor. Dock tycker jag knivarna blir solkiga och tröga snabbt.
 
Gräs är ju väldigt tåligt, så det spelar nog ingen roll när man klipper, torrt, öken, blött, regn.
Det tar sig och kommer igen ändå.
 
G Ganescha skrev:
Jodå, den tål det, har inte haft några problem vad jag vet i alla fall som kan härledas till regn. Men om det inte är bra att klippa när det är blött så köper jag nog en med sensor. Dock tycker jag knivarna blir solkiga och tröga snabbt.
Det är bra att klippa den ofta. Du behöver inte oroa dig att låta en robot gå trots det är blött. Det är om du skulle klippa högt gräs med rotorklippare det blir jobbigt och bli fula högar som du måste räfsa upp efter du klippt.

Så hoppa du över att köpa en specifikt efter regnsensor. =)

Hur skulle du isåfall göra om det skulle bli en blöt sommar? Då kan du aldrig klippa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.