Vartefter temperaturen i ackumulatorn sjunker så ligger alltid det varmaste vattnet i toppen om man inte rör om för mycket i tanken t.ex om man har shunten helt öppen och cirkulationspumpen på max, då tar man varmt vatten från toppen av tanken och kyler i radiatorkretsen för att sedan mata tillbaka det i botten på tanken.

Man strävar efter så låg hastighet som möjligt och med så låg temperatur som möjligt på radiatorkretsen och så långsam och varm laddning från pannan som möjligt.

också viktigt att cirkulationspumpen till laddningen från pannan stannar så snart det inte finns någon mer värme att tillföra tanken, annars skadar även den skiktningen.
 
ofan! HAr fattat det där lite fel. Hrrm... Jaja.. Eldat upp till 90-80 grader. Ska se hur länge det håller.. med kranen öppen.

Snackade med en vvs-snubbe idag som sa att jag bör ha kranen öppen för att det blir ett övertryck annars?? Men vadå borde det inte bli övertryck med en laddomat 21 också isf? Min koppling fungerar väl som en laddomat 21 fast utan självcirkulation? ( Måste då öppna kranen )

Och sen sa han att kopplingen på stigaren är en shunt?? Men både röret till tanken och röret till returen är skållheta så då borde det väl inte va en shunt?

Vad är skillnad mellan shunt och termoventil?
 
Nu är jag här och tjatar igen. ;D

Nu har jag suttit och knopat i Paint för att försöka göra det tydligare för er. Hoppas att det mesta ska vara rätt, men troligtvis är både symboler och beteckningar fel. Hur ser kopplingen ut igentligen? Verkar det ok?

INFO:

Panna: Arimax 25
Effekt: 10-30 kW
Eldstadsvolym: 85 L
Vattenvolym: 60 L
Dragregulator till draglucka.

Ackumulatortank: 1300 L
Vet inget mer.. Ser inte hur det ser ut för att den är inbyggd. ( Isolerad )

Reglersystem: Billman med utomhusgivare.
Skickar ut 30 grader till radiatorerna. 21 grader inomhus.

Jag kanske ska sluta tjata men jag vet ju inte om det är normalt att en fulladdad tank tar slut på mindre än 24 timmar. Runt 3-4 ilägg så är tanken laddad till 97 grader topp och 80 grader nere.

Pumpen till radiatorerna är en Grundfos( Tror den hette så ). Den är ställd på mittenläget. ( Tre lägen ).
Pumpen till returen över kranen är ställd på lägsta. En Wilo. Fem lägen.

 
  • kopplingsschema.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte följt din tråd tidigare, men hoppar på ändå med en jämförelse till vårt system. Vi har alltså ett enplanshur med källare (95 + 95 kvm) där källaren håller ca 18 och boytorna ca 21. Panna på 35 kW och 1500 liter acc, Östergötland. För närvarande brukar vi elda upp tankarna till ca 85 rakt igenom och det räcker lite mer än ett dygn, vi har nu ca 5 plus här.

Vår framledningstemp brukar ligga på ca 30 grader, cirkulationspumpen går väldigt långsamt... Vårt system är lite mer än halvåret gammalt, men huset är gammalt och "sparsamt" isolerat...

Hur ser ditt hus ut? Vad har det ungefär för effektbehov?

 
Vi har ett 2 plans med källare. Boyta på 95 kvadrat och en källare på .... hmm, ca 55-60 kvadrat. I princip ouppvärmt. Mellan 10-14 grader. ( Pannrumsdörren öppen + 1 element på muggen ) Sen är väl inte isoleringen som dom möste i -48 så mycket kvar av däruppe iaf. Är kutterspån som sjunkigt men blåbetongen isolerar ju hyffsat. Håller därför på att tilläggsisolera rummen uppe.
Gamla fönster och självdrag i murstocken.
Effektbehovet har jag ingen aning om. Hur kan man lättast räkna ut det?
Borde jag ska ställa pumpen till radiatorerna på lägsta flödet?


 
Har läst lite på denna tråd och kollat på din systemritning.
Mitt tips är att installera en Laddomat 21, det kommer du vinna på både säkerhetsmässigt och värmeekonomiskt.

 
Ok.. Får nog bli så. Alla som har en är ju nöjda. =)

Av ren nyfikenhet. Vad är nackdelen i mitt system?
 
Jag undrar dock om detta kommer lösa problemet med att energin i tanken räcker till?? ::) bättre laddning av tanken kanske....
 
Nej men det blir nog inte sämre och han kan ju naturligtvis passa på att installera en
tank till när han ändå tappar systemet för att installera laddomaten.
 
vedeldaren skrev:
Kolla in följande länk och läs även pdf dokumenten på denna sida så ser du vad du inte har för funktioner i ditt system.
? Glömde du länken? =)
 
CHEMAS skrev:
? Glömde du länken? =)

Ja det är inte lätt att passa barn och skriva samtidigt, men nu finns den där.

 
CHEMAS skrev:
eh? ..... Men skiktning då? Nu hänger jag inte med.  :-[
Är ju bra på så vis att du kan ha 80[sup]O[/sup] i toppen och 20[sup]o[/sup] i botten.
Men man ska ju sträva effter att ladda hela tanken till så hör temp man kan.
Sen sjunker ju tempen i botten av tanken men du har kvar tex 80 i toppen.  Har du inte bra skiktning, den kan ju förstäöras av att en CP rör om för mycket, så blndar den ju runt det kalla vattnet i botten med det varma i toppen. Så istället för 80 i toppen blir det 80-20=60 grader i hela tanken.
Rätta mig gärna. Är ingen pedagog så att förklara är jag dålig på :cool:

OJ! Var ju visst en sida till,,, :-[
 
som jag sa i laddomat 21 forumet.. jag bygger mitt egter koppel.. får samma funktion som laddaomat 21.. sen får vi se hur det blir. Tack för all hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.