Hej!

Tittar på ett hus i ett område där husen 2021 såldes för runt 5 miljoner.
Det som jag tittar på säljs för 3.8 med friskrivningsklausul.
Hur mycket kan man pruta på detta priset, om det ens är rimligt och möjligt?
Det ligger redan dryga miljonen under snittet.
Bör man i så fall besikta, hitta fel och dra av det på priset?
Är det vanligt att man gör /kan göra det på friskrivningsklausul hus.
Verkar som att det är ett dödsbo där maken dött.
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Priset är ju satt med friskrivningsklusul. Så det ger ingen extra prutmån. Med det sagt är ju utgångspriset inte per automatik överströmmande med marknadspriset. Bjud det du anser att huset är värt.
 
  • Gilla
tttomten och 19 till
  • Laddar…
Det är vanligt att sälja med friskrivningsklausul när det är dödsbo, så inget att dra öronen åt enligt mig. Men viktigt att du gör en besiktning eller att du tar in kunnig vän som kan gå igenom huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Är det inte en besiktning om man gör den med en kunnig vän?
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det inte en besiktning om man gör den med en kunnig vän?
Klart det är, menar mer på att man inte måste betala en specifik besiktningsman.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Det är vanligt att sälja med friskrivningsklausul när det är dödsbo, så inget att dra öronen åt enligt mig. Men viktigt att du gör en besiktning eller att du tar in kunnig vän som kan gå igenom huset.
Träffade en fd. fastighetsmäklare på en social tillställning som menade på att det oftast inte är några större skillnader på hur man ska tänka kring husets fysiska skick, besiktning etc. när något säljs med friskrivningsklausul men att man skulle vara extra noga med att undersöka "papperna". T.ex. sånt som kan belasta fastigheten, bygglov etc. som kan orsaka ordentlig jävla huvudvärk. Typ kolla med kommun så att en rövgammal enskild VA-anläggning inte har några förelägganden etc.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Just dödsbon brukar säljas med friskrivning eftersom det är vanligt att arvingar inte vet så mycket om fastigheten.
Friskrivningen innebär att du köper i befintligt skick och kan inte komma med några krav efter köpet.
Priset brukar reflektera detta, med friskrivning är priset ofta lägre.

Det finns inget juridiskt som hindrar att man har besiktningsklausul ändå, och att man försöker pruta efter kontraktsskrivning om man hittar allvarliga fel, går det så går det.

Jag sänkte själv priset med 150 000 på mitt hus efter besiktning och upptäckt av befarad sättnings-skada (sprickor i fasad och betongstomme vid utbyggnad).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
namnbyte
Rent krasst är dolt fel ändå så jävla smalt att lyckas få problem till, och sen tillkommer åldersavdrag som gör det ännu smalare, att friskrivningsklausul egentligen bara säger i klartext att det inte är lönt att kräva ersättning för något
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det inte en besiktning om man gör den med en kunnig vän?
Nja, alltså hur duktig vännen än är så med den köpta besiktningstjänsten så följer ju en del fördelar. En besiktningsman som är en klantskalle eller bara har en dålig dag har ju försäkringar etc. vilket gör att du med gott samvete kan "jaga" apskaftet. Det kan ju bli betydligt mer obekvämt att göra det samma med någon som du har någon slags relation till.

Men men, det är ett sidospår.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
De härväl friskrivningar i avtalen som gör att de inte tar något ansvar.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
R Robine skrev:
Hej!

Tittar på ett hus i ett område där husen 2021 såldes för runt 5 miljoner.
Det som jag tittar på säljs för 3.8 med friskrivningsklausul.
Hur mycket kan man pruta på detta priset, om det ens är rimligt och möjligt?
Det ligger redan dryga miljonen under snittet.
Bör man i så fall besikta, hitta fel och dra av det på priset?
Är det vanligt att man gör /kan göra det på friskrivningsklausul hus.
Verkar som att det är ett dödsbo där maken dött.
Helt omöjligt att säga och om förutsättningarna redan är detta pris med friskrivningsklausul är det ju intprisat i någon mening.

Du kan lämna vilket bud du vill, däremot är friskrivningsklausulen ett dåligt argument om det inte är så att du erbjuder den extra.

Buda 3,5 miljoner på grund av anledning. Antingen säger de ja eller nej eller så budar någon annan över. Eller så bjuder du 3,2 eller vad du nu är sugen på att bjuda.

Jag "prutade" ca 15 % med hänvisning till husets skick och erbjöd en friskrivningsklausul efter att inget bud inkommit under några veckor.
Efter stora tveksamheter accepterade säljaren och ingen annan bjöd emot på en vecka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De härväl friskrivningar i avtalen som gör att de inte tar något ansvar.
Mjo, det är i.o.f.s. sant i detta fall med friskrivningsklausul.
 
@
R Robine skrev:
Hej!

Tittar på ett hus i ett område där husen 2021 såldes för runt 5 miljoner.
Det som jag tittar på säljs för 3.8 med friskrivningsklausul.
Hur mycket kan man pruta på detta priset, om det ens är rimligt och möjligt?
Det ligger redan dryga miljonen under snittet.
Bör man i så fall besikta, hitta fel och dra av det på priset?
Är det vanligt att man gör /kan göra det på friskrivningsklausul hus.
Verkar som att det är ett dödsbo där maken dött.
Känns som en märklig fråga! Du får bjuda vad du vill och det står köparen fritt att godta eller förkasta ditt bud. Det gäller oavsett om det finns någon friskrivningsklausul eller inte...
 
  • Gilla
il_cyclone och 3 till
  • Laddar…
Det är ju egentligen ingen prutning. Utan ett hus som saknar friskrivningsklausul. Precis som om ett hus exempelvis saknat garage, så bjuder man efter den omständigheten.
Så frågar är då egentligen hur mycket en friskrivningsklausul är värt. Någon/några skulle kanske säga en miljon, om husen kostar runt 5miljoner. Men, som tidigare nämnts så är der nära omöjligt att få något som dolt fel. Även andra typer av fel är svåra att bevisa och få rätt. Rättegångskostnader, avskrivningar, förlikningar och annat gör att det sällan blir några ersättningar att tala om. Därför kan värdet på friskrivningsklausulen också sättas till noll. Allt beror på hur mycket du anser att den är värd.
Om huset i övrigt var värt 5miljoner, så skulle jag vara beredd att betala 4,9miljoner.
 
  • Gilla
Oldhawk
  • Laddar…
Tack för svar allihopa!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.