Nej stopp nu,det ska vara så.Om jag har försått dej rätt nu så är det du beskriver just det som kallas skiktnig.Dvs en skarp gärns i tanken mellan varmt (laddat) och kallt (oladdat).Jag har själv ca 90 grader i topp och ca 30-40 grader i botten.Jag har byggt mitt laddkoppel själv och i början fick jag turbulens i tanken pga för högt flöde.Det fungerade det oxå men inte alls på långa vägar så bra som nu.Eldar just i dag (ca0- -3) ungefär varannan dag med 1200 liters acc.
 
Hmm ok. Hur vet jag om jag har turbulens då da?

1 gång varannan dag? Jag måste elda VARJE dag. Minst 1 gång. -5 - +10 grader. Blåbetongshus på 95 kvadrat. Tycker det är mycket. Eller?
Tanken ska vara på 1300 liter enligt förra ägaren.. Kan tyvärr inte se det själv. Är inbyggd bakom isolering och gips.. Kanske skulle tabort och kolla?


 
Hej

Pröva: Efter avslutat laddning av tank så stäng kranen, så det inte blir självcirkualtion

Hur mänga tempmätare på tanken har du?
 
ok ska prova det. Men den gröna pumpen då? Vad händer när den börjar ladda om kranen är stängd?

Jag har 2 st tempmätare.
 
Nu när jag yrat runt i pannrummet och försökt fatta hur det funkar så blir det bara fler frågetecken. Tex:

1. [Ändrad] Hur ska jag göra med den gröna kranen? Känns som att pumpen är onödig om kranen är öppen eller kan jag stänga kranen och lita på att pumpen gör sitt jobb? Pumpen fungerar som "urladdare" om jag förstått det rätt? Är 75 grader en lämplig temp för att pumpen ska starta?

2. Har sökt runt lite på forumet och märkt att folk verkligen är noga med att alla rör är isolerade. Kan säga att jag har flera meter oisolerat på sina ställen. Inne i pannrummet och sen rör som går till och från radiatorerna i garage och källare. Tips?

3. Jag har en villaregulator också. Med en utomhusgivare. Kan inte ställa in den redigt. Förtillfället så har jag skitigt i att ha nattsäkning. Verkar inte nödvändigt. Har ställt upp alla termostater som jag har på radiatorerna för jag borde väl kunna ställa inomhustempen på villaregulatorn? Det är väl det som är meningen?

Är väldigt tacksam för all hjälp som jag fått hittills och tar gärna emot mer tips och idéer.

 
ingen? :-?
 
Kom igen nu! :D
 
1. [Ändrad] Hur ska jag göra med den gröna kranen? Känns som att pumpen är onödig om kranen är öppen eller kan jag stänga kranen och lita på att pumpen gör sitt jobb? Pumpen fungerar som "urladdare" om jag förstått det rätt? Är 75 grader en lämplig temp för att pumpen ska starta?

Som jag sagt tidigare, skall vara öppen vid strömavbrott tror jag. Pumpen laddar snabbare om kranen är stängd tro jag.

2. Har sökt runt lite på forumet och märkt att folk verkligen är noga med att alla rör är isolerade. Kan säga att jag har flera meter oisolerat på sina ställen. Inne i pannrummet och sen rör som går till och från radiatorerna i garage och källare. Tips?

Du kan nog räkna med att dina rör värmer som 1-2 stora element som står ställda på maxtemp. Om du ska isolera får du välja själv, jag vet inte om du behöver värmen.

3. Jag har en villaregulator också. Med en utomhusgivare. Kan inte ställa in den redigt. Förtillfället så har jag skitigt i att ha nattsäkning. Verkar inte nödvändigt. Har ställt upp alla termostater som jag har på radiatorerna för jag borde väl kunna ställa inomhustempen på villaregulatorn? Det är väl det som är meningen?

Ja elementtermostaterna skall vara ställda så att dom stryper vid eventuell övervärme i ett rum t.ex användning av ugn i ett kök. Jag kör utan nattsänkning själv då det inte verkar vara lönsamt.
 
Jag provade att stänga kranen i förrgår under och efter eldning. Satte termostaten på pannan till 80 grader så att pumpen gick igång efter 80grader så att säga. Hade pumpen på "läge" 3 men jag fick då ingen skiktning alls. Tempmätarna på tanken va båda på ca 80 grader. ( Efter max 1 dygn så va graderna nere på 30, tar slut lite fort tycker jag nog.) Kanske för mycket flöde i pumpen? Ställa den på 1:an och prova igen? Om jag fattat allt rätt så skulle jag kunna köpa en laddomat 21 och använda den istället för att bråka med en kran osv. Eller?

Håller på att isolera rören, både returerna och framrören. Får se hur det blir.

Har ställt i princip alla elementtermostater på 3:an nu. Ska väl vara max 21-22 grader? Villaregulatorn har jag på lägsta. Tycker den e helskum. Om jag har elementtermostaterna på fullt och villareg.. på lägsta så får jag omkring 24 grader inne. Hmm.. Kan scanna in lite info om den och skicka sen.. Är på jobbet nu. =/


 
Nu är jag redigt arg. Jag stängde av kranen och provade med att sänka pumpen till läge 1. Eldade på som fan. Wow skiktningen funkar! ca 40 nere och uppemot 90 grader uppe i tanken. Lät veden brinna upp och va helnöjd. Efter 4-5 timmar gick jag ner till tanken och kollade. 45 grader på den översta mätaren. Ska tempen verkligen sjunka så fort?? Gick in i pannrummet och kollade. Termometern efter pumpen stog på 40 grader. Tänkte då att pumpen va igång men det va den inte. Vad är då problemet? Är det inget stopp i pumpen så att vattnet går på själv cirkulation därigenom? Trasig?
Pumpen heter Wilo rs 25/60.

Kanske behövs en inställning av shunt osv? Hur kan man kolla att shunten verkligen funkar? Är en automatshunt. Hur varm vatten är normalt ut till elementen?

Behöver verkligen hjälp. Har inte lust att elda dygnet runt i vinter.

På bilden är kranen öppen.
 
  • framsida2_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för shunt? Är det enbart utegivare brukar det vara någon typ av kurva man ställer in den efter. Det brukar dock vara lurigt att få till inställningen precis som man vill ha det. Pröva att ställa in kurvan där du tror det är bra, kolla sedan temp inomhus och utvärdera efter minst ett dygn innan du ändrar i inställningen.

Vad gäller laddkopplet tycker jag att du borde låta någon kolla upp hur det egentligen är tänkt att fungera. Det kan vara både vådligt och kostsamt att prova sig fram och stänga kranar under drift.
 
Du har ju samma shuntstyrning som jag :cool:
Men hur är igentligen rören runt shunt/motorn kopplade, dom brukar gå direkt ifrån tanken men ser inte riktigt hur det ser ut på dina bilder. tar den på något sätt varmt vatten via pannan??
 
Jag har kollat efter vad det är för rör.. Det som är anslutet underst shunten ser ut att vara någon retur från radiatorerna och det röret som går in från sidan på shunten kommer från tanken.

Nu har det hänt lite grejjer:
1. Stängde kranen och ställde termostaten på pannan till laddomaten på 85 grader.
2. Kollade utgående temp till radiatorerna (efter shunt). 50-60 grader!! Shit. Tänkte byta utomhusgivare först eftersom jag har regulatorn på lägsta inställningen men kopplade istället loss armen från shuntmotorn. Ställde shunten manuellt och synkade ihop det rätt. Tror det ska va rätt iaf. =P
3. Ställde kurvan lite efter vad jag kan tänka mej funkar bra så nu är det 30 grader ut från shunten. ;D

Idag runt 1400 hade jag 35 grader i tanken....kommer inte ihåg redigt. Iaf..Eldade på 1 full laddning och tanken hade lite över 80 grader överst och mellan 30-40 underst när veden brunnit ut. ( Dåligt minne. Kollat så jävla mycket senaste tiden att det inte fastnar längre.)
Så nu ska jag se hur länge det håller. Kranen fortfarande är fortfarande stängd.

Tänkte på en sak. Det varma vatten som inte når tanken. Hur tar man vara på det?
 
Du bör ju fylla tankarna helt, dvs lika varmt i botten som i toppen, för att sedan se hur lång tid du har värme
 
eh? ..... Men skiktning då? Nu hänger jag inte med. :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.