Loctite funkar alltid !
 
  • Haha
rolfino
  • Laddar…
Alltså när det är ut så här och kunskap saknas, snälla ring en riktig vvsare!
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Alltså när det är ut så här och kunskap saknas, snälla ring en riktig vvsare!
Man behöver inte ringa en VVS:are för att lära sig att inte dra sönder packningarna
 
  • Gilla
Zedo och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Man behöver inte ringa en VVS:are för att lära sig att inte dra sönder packningarna
Nej precis, räcker gott att ställa frågan här, på ByggaHus👍
 
GoC GoC skrev:
Man behöver inte ringa en VVS:are för att lära sig att inte dra sönder packningarna
Kanske inte, men jag ser lite andra tillkortakommanden i den här installationen som skulle behöva åtgärdas...
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Kanske inte, men jag ser lite andra tillkortakommanden i den här installationen som skulle behöva åtgärdas...
ja även om man inte är VVSare så är det ju uppenbart att det går att montera detta lite snyggare än att göra ett intag via flexslang in i ett vattenutkast, men nu var det ju inte DET som trådskaparen ville ha hjälp med.....
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja även om man inte är VVSare så är det ju uppenbart att det går att montera detta lite snyggare än att göra ett intag via flexslang in i ett vattenutkast, men nu var det ju inte DET som trådskaparen ville ha hjälp med.....
Svaret på TS fråga är - VVSaren hade tagit in ett proffs.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Kanske inte, men jag ser lite andra tillkortakommanden i den här installationen som skulle behöva åtgärdas...
Ja men dom har han tydligen fått med på köpet när han köpte stugan.
Men visst verkar den som gjort det haft ett lager med överblivna rördelar.
Men det spelar ingen roll då det inte läcker där.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Svaret på TS fråga är - VVSaren hade tagit in ett proffs.
Jag hade hoppats att VVSaren hade gjort jobbet själv........:)

TS frågade inte vem som skulle göra jobbet, utan hur det ska göras. Vill du inte bidra med sådant är det bättre att logga ut, då är detta forum inget för dig.
 
  • Gilla
rolfino och 1 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Kanske inte, men jag ser lite andra tillkortakommanden i den här installationen som skulle behöva åtgärdas...
Men jag är tacksam för konstruktiv feedback av åtgärder som förbättrar såväl funktionalitet som utseende. Så länge det samtidigt är lätt att demontera och tömma inför vinterställning😉
MathiasS MathiasS skrev:
ja även om man inte är VVSare så är det ju uppenbart att det går att montera detta lite snyggare än att göra ett intag via flexslang in i ett vattenutkast, men nu var det ju inte DET som trådskaparen ville ha hjälp med.....
 
R rolfino skrev:
Men jag är tacksam för konstruktiv feedback av åtgärder som förbättrar såväl funktionalitet som utseende. Så länge det samtidigt är lätt att demontera och tömma inför vinterställning😉
Då skall du ta bort allt det där och montera ett T- rör på PEM slangen, två ventiler en före t-röret på inkommande slang och en nedåt( som du kan öppna och släppa ut vattnet då du skallställer. Välj en slidventil på inkommande PEM slang då de klarar frost.
Kulventilen nedåt på T-röret öppnar du för att tappa ur systemet och låter stå öppen 45 grader så den inte fryser sönder.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Krilleman
Det här är en VA-vinkel för klämringsände.
VA-vinkel för klämringsände monterad på röd yta med synlig skada vid anslutningen.

Då är det inte alls konstigt att planpackningarna går sönder när du drar dom.

Du måste applicera en planadapter innan du monterar flexislangen.
Kan tex köpas här:
https://www.bauhaus.se/planadapter-vatette-dy15#go-to-description
https://www.hornbach.se/p/vatette-planadapter-15-mm/8845507/
VA-vinkel för klämringsände med synlig svart gummipackning, konverterar till planände för flexislang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den konverterar klämringsänden till planände. 👍
Billig är den också.

Sen kan man ha åsikter om alla kopplingar på din 32mm, slang. Det kan du lugnt låta vara om det fungerar för dig precis som det är. 😃
 
  • Gilla
rolfino och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag hade hoppats att VVSaren hade gjort jobbet själv........:)

TS frågade inte vem som skulle göra jobbet, utan hur det ska göras. Vill du inte bidra med sådant är det bättre att logga ut, då är detta forum inget för dig.
Oj varför så arg? Jag bidrar ju med min kunskap - att det är bättre att ta ett proffs!
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Krilleman
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag bidrar ju med min kunskap - att det är bättre att ta ett proffs!
Flera orsaker finns för man inte vill ta in "proffs"...
  • Man har blivit bränd med saltade fakturor utan resultat sedan tidigare.
  • Man har inte dom ekonomiska medlen att att köpa tjänsten.
  • Man vill klara sig själv.
  • Orsakerna kan vara lika många som alternativen...
Personligen tycker jag att både takbytet med betongpannor och fönsterbytet på mitt gamla hus, som numera är sålt, är det mest glädjande jag gjort i egen regi.

Och då ska det tilläggas att jag bara är en simpel rörmokare...
 
  • Gilla
rolfino och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.