Hej!

Vi bor i tvåvåningsradhus där vi skulle vilja ta ned två innerväggar på nedre plan för att göra om kökets planlösning. Vi har fått ut konstruktionsritningarna från byggnadsnämnden i vår kommun där den bifogade bilden kan ses, med markering av en bärande pelare i badrumsväggen. I öppningen mellan badrumsväggen och köksväggen kan man se en ”balk” eller åtminstone vad som verkar vara en balk givet att det är ett block nedskjutet lägre än takhöjd, se bild.

Vad tror ni kunniga, är de två väggarna i köket bärande? Vad skulle ni rekommendera oss för att våga påbörja projektet, kontakta en konstruktör som kommer ut och verifierar en viabel lösning? Eller kan man utifrån de här ritningarna fatta ett beslut?
 
  • Konstruktionsritning av tvåvåningsradhus planlösning med markerade bärande element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innervägg med synlig balk i taket som kan vara bärande, med skuggor och ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen som går i mitten längs med hela huset lär vara bärande.
Eventuellt kan även väggen mellan trappa och kök vara bärande.

Jag vet inte riktigt vad det är för ritning du fått ut, men känns som där borde vara fler som säger mer.
 
Vad är det som får dig att tänka att de är bärande?

Givet att det är utmarkerat en bärande pelare i badrumsväggen så hade jag hoppats att balken som då borde vara stöttad av den pelaren klarade de ca 6-7m som det är till yttervägg, men jag kanske ser det hela förenklat? Den väggen intill trappen bör inte vara bärande då en granne i likadant radhus tagit bort den.

Vad ska jag leta efter för att få indikationer på huruvida väggarna är bärande? Metalldetektor för att hitta balk/pelare? Tjocklek på vägg?

Vad gäller ritningarna så är dessa de konstruktionsritningar byggnadsnämnden har avseende samfällighetens byggnader, dvs det verkar inte finnas några andra ritningar att hämta ut. Ska pröva höra av mig till arkitekten för projektet också, de bör väl ha den bästa informationen…
 
Hur tjocka är väggarna ni tänkt ta ner?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hur tjocka är väggarna ni tänkt ta ner?
Lite svårt att avgöra, ska försöka mäta imorgon. Något jag ska ha i åtanke gällande tjockleken på väggarna, något riktmärke kanske såsom ”under 15cm ej bärande” eller liknande?
 
Skulle passa mig för att använda det som enda beslutsunderlag. Finns det inga fler ritningar? En bjälklagsritning hade rätat ut många frågetecken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag lägger till de ritningar jag har tillgång till, men tror dessvärre inte att det finns någon bjälklagritning.
 
  • Planritning av en byggnads våningsplan, inkluderar teknikrum, stadion och entréområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en våningsplan med mått och rumsbeteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning med markeringar och anteckningar, ingen bjälklagritning inkluderad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en byggnadsplan som visar sektioner och tekniska installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en byggnad med markerade rum och mått, inklusive planvyer av övervåning och bottenplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag måste ha blivit knäpp. För jag ser iallafall bara väggar runt badrummet. Sen några små snuttar vid garderober, och kyl/frys. Antar att der inte är någon av dessa du tänkt riva.
 
A AG A skrev:
Jag måste ha blivit knäpp. För jag ser iallafall bara väggar runt badrummet. Sen några små snuttar vid garderober, och kyl/frys. Antar att der inte är någon av dessa du tänkt riva.
Jo, det är de små väggarna i köket jag vill riva! Se de jag markerat med rött.
 
  • Ritning av köksplan med två väggar markerade i rött för rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ingen expert, men dimensionen på bjälklaget är avgörande på om det är självbärande eller inte, dvs om det behövs upplag på mitten (=bärande vägg).

Det finns tecken på att det finns bärande stolpar med en möjlig balk mellan som ett mellanupplag för golvbjälkarna;

Byggritning med markeringar som visar potentiella upplagspunkter för golvbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


å andra sidan är det inte inritat en betongvot i plattan som skulle ta upp en sådan belasting i den sista ritningen i inlägg #7. Men jag är för dålig på att tolka ritningen.

Oavsett så kostar det inte mer än ett par tusen att få ett utlåtande av en konstruktör. Är det en BRF så brukar styrelsen vilja ha ett finger med i spelet också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I idapetersson skrev:
Jo, det är de små väggarna i köket jag vill riva! Se de jag markerat med rött.
Men ser det ut sådär? En enda stor lokal med en toalett. Sen ett hörn med kök, som du nu dessutom ska ta bort. Jag har isåfall adrig varit med om maken, för öppen planlösning. När har man byggt radhus som ser ut så här?
Hursomhelst är inte detta konstruktionsritningar för bygg. Det är snarast en sammanställning för el och VVS. Det går därför inte att utläsa vad som är bärande, förutom pelaren. Endera så bär den pelaren något annat än tak och balkar. Eller också måste det finnas fler pelare, och balkar som inte är utritade.
 
Tack för att du tagit dig tid! Skulle gärna betala en konstruktör, någon som har tips på hur man får tag i en prisvärd sådan? Via Google känns det som att de resultat jag får är lika mycket lekmän som mig själv eller scams.

Är ett friköpt radhus så ingen förening involverad, men vore skönt om vi ur ”hålla händerna fria” synpunkt fick ett utlåtande från en expert.
 
A AG A skrev:
Men ser det ut sådär? En enda stor lokal med en toalett. Sen ett hörn med kök, som du nu dessutom ska ta bort. Jag har isåfall adrig varit med om maken, för öppen planlösning. När har man byggt radhus som ser ut så här?
Hursomhelst är inte detta konstruktionsritningar för bygg. Det är snarast en sammanställning för el och VVS. Det går därför inte att utläsa vad som är bärande, förutom pelaren. Endera så bär den pelaren något annat än tak och balkar. Eller också måste det finnas fler pelare, och balkar som inte är utritade.
Det är byggt 2007. Och ja, vi älskar huset! Önskar bara få till ett rymligare kök och inte ha en vägg bakom trappen som helt förmörkar hallen från det stora ljusinsläppet vi egentligen har.

Hm, men byggnadsnämnden i vår kommun har inga fler handlingar än dessa. Var vänder jag mig för att komma åt fler ritningar?
 
I idapetersson skrev:
Vad är det som får dig att tänka att de är bärande?

Givet att det är utmarkerat en bärande pelare i badrumsväggen så hade jag hoppats att balken som då borde vara stöttad av den pelaren klarade de ca 6-7m som det är till yttervägg, men jag kanske ser det hela förenklat? Den väggen intill trappen bör inte vara bärande då en granne i likadant radhus tagit bort den.

Vad ska jag leta efter för att få indikationer på huruvida väggarna är bärande? Metalldetektor för att hitta balk/pelare? Tjocklek på vägg?

Vad gäller ritningarna så är dessa de konstruktionsritningar byggnadsnämnden har avseende samfällighetens byggnader, dvs det verkar inte finnas några andra ritningar att hämta ut. Ska pröva höra av mig till arkitekten för projektet också, de bör väl ha den bästa informationen…
Vi vet egentligen inte vad balken är till för, jag är osäker över vad de menar med genomgående, det kan också vara för taket beroende hur det är uppbyggt.

Som jag tolkar det har ni en balk i taket vid gul markering, då skulle mycket väl röd markering vara bärande. Orange kan vara för att styva upp runt trapphålet.

Byggplanritning med markerade balkar i taket och potentiella bärande konstruktioner färgkodade i gult, rött och orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Låter konstigt att det inte finns några bjälklagsritningar, det kan man tycka är relevant att kolla i ett bygglov.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
I idapetersson skrev:
Det är byggt 2007. Och ja, vi älskar huset! Önskar bara få till ett rymligare kök och inte ha en vägg bakom trappen som helt förmörkar hallen från det stora ljusinsläppet vi egentligen har.

Hm, men byggnadsnämnden i vår kommun har inga fler handlingar än dessa. Var vänder jag mig för att komma åt fler ritningar?
Jag har inte lyckats tolka dig så bra. Men om det är som @Marine var ovanför. Att det går balkar i taket brevid trappen, och förbi köket. Så sätter jag mitt högra öga på att de små korta väggarna är bärande. Väggen bakom kyl/frys, och väggen med dörren in badrummet inte bärande.
Jag är utbildad byggnadsingenjör, och har jobbat som konstruktör tidigare. Men den här ritningen säger tyvärr inte mycket. Planlösningen är också något jag aldrig sett förut. Särskilt inte i ett radhus. Några foton hade egentligen sagt mer än ritningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.