Q
tensiden tensiden skrev:
Ständig bevattning nattetid kan öka risk för svampangrepp och sniglar, men det beror lite på förutsättningar och vad som odlas i övrigt.

Tomat kan egentligen odlas utmärkt bredvid potatis, de trivs alldeles utmärkt. De tillhör ju samma släkte. Det leder dock till att de drabbas av samma sjukdomar och konkurrerar om samma näring, så det är därför man får passa sig lite. Det gör även att det exempelvis kan vara dumt att ha potatis och tomat inpå varandra i växtföljden. Så går gör det, men får man bladmögel på potatisen (inte alls otänktbart) så ryker tomaterna med av bara farten.


Vi har två trädgårdsland (eller ja, det ena är en del av åkern där vi kan köra lite större skala). Det egentliga trädgårdslandet har jag grävt ner vatten till och har en utkastare så jag kan vattna manuellt eller koppla in spridare. Åkern drar jag slang till vid behov.
Du har helt rätt jag var otydlig.
Jag har sensor för att känna av jordfuktigheten och vattna baserat på det så jag vill förtydliga att jag ej förespråkar ”ständig bevattning nattetid”.

Jag var också slarvig med varför jag avrådde från tomat och potatis men det är precis det du skriver - potatisbladmögel bla som spökar. Galet trist om skörden av båda blir förstörd.
 
Jag har olja mina pallkragar med kokt linolja innan jag satte ut dem. Håller bra efter 5 år iaf.
 
A annsofian skrev:
Bra med bild! Vi har kört med rediga brädor ca 20 cm breda och 5 cm tjocka så de inte bågnar så lätt, då kan man också stå på kanten. Tänk på att inte ha för nära buskarna, då får du in rötter och ger upp. Bra om du har en skottkärrebredd runtom. Strunta i att köpa jord, kör på hästgödsel och bös, hos oss maler vi allt och blandar i. Växer bra! Här är årets senaste l
M Mackk skrev:
Fint land! Kan du köpa sådana brädor eller har du sågat till dem själv? Mvh Mackk
Beställer hos den lokala snickaren som också har både skog och såg, men fanns liknande när vi kollade på bygghandeln. Mvh
 
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
O Oskpet skrev:
Vill inte marken/jorden gärna lyfta upp ramen om man bara lägger den på marken? Lite rätt för att det ska rinna ut jord under brädan om vi skulle göra på ett sätt.

Ser väldigt fint ut annars 👍
Brädorna är så tunga att man måste vara 2 för att lyfta så det är ingen risk att det reser sig. Viktigt att ha vattenpass vid monteringen 😉.
 
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
T
Gör en låda med tryckta reglar. Då håller det länge.
Det är mer tungmetaller i jorden du köper än vad tryckt trä någonsin kommer avge.
Ska du ha två reglar så lägg åldersbeständig plast/platonmatta mot så inte jorden trycks ut emellan.

Du behöver inte gräva bort gräset mer än där ramen ska vara , du ska ha det öppet neråt.
Eller tar du bort svålen och sen lägger upp o ner i ramen du byggt, blir väldigt bra jord med mycket näring.

Hästgödsel ska du bara använda som jordförbättring men inte som gödsel.
Det innehåller väldigt lite växtnäring men mycket kol som när det bryts ner istället använder kvävet från jorden. Så det blir en minus affär näringsmässigt. Bättre med kogödsel som inte innehåller så mycket halm/strö för näringens skull.

Potatis ska ha lite näring om du inte odlar dom för bladens skull.
Jordgubbar växer i allt, det är ett ogräs. Kräver inget mer än jord, mina väller över kanten och växer lika bra i gruset.
 
A annsofian skrev:
Beställer hos den lokala snickaren som också har både skog och såg, men fanns liknande när vi kollade på bygghandeln. Mvh
Okej, jag ska kolla vad brädgården har. 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.