Hej!

Vi bor i ett 70-talshus med ett nylagt tak. I samband med takbytet installerades en inspektionslucka för att kunna kika på innertakets skick och döm av vår förvåning när vi möttes av detta. För visst är det mögel? Hur illa är det och vad bör vi göra omgående?

Allt är torrt dock och ingen avvikande lukt finns men det ser ju vansinnigt tråkigt ut ändå 🧐
 
  • Träkonstruktion under en inspektionslucka i ett tak med tecken på mögel och isolering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med synliga tecken på mögeltillväxt i ett 70-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägg: vi har mätt fuktkvoten i de delar av den skadade råspånten samt på takstolarna och landade på mellan 8,5-10,3%. Luftfuktigheten ligger i skrivande stund på 45% och då har det regnat hela dagen.
 
Redigerat:
Så ser mitt ut också..och jag bryr mig inte.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Problemet är nog att det tränger upp fuktig luft genom bjälklaget som sedan kondenserar mot det kalla yttertaket. När det är "lagom" varmt och fuktigt på vinden så växer möglet till. Det är ju ett problem under uppvärmningssäsongen så det är nog inte konstigt att det är torrt just nu.
 
  • Gilla
EPP och 1 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Problemet är nog att det tränger upp fuktig luft genom bjälklaget som sedan kondenserar mot det kalla yttertaket. När det är "lagom" varmt och fuktigt på vinden så växer möglet till. Det är ju ett problem under uppvärmningssäsongen så det är nog inte konstigt att det är torrt just nu.
Jo, det är nog alldeles riktigt. En takläcka hade väl varit mer koncentrerad till ett område om så vore fallet. Hur reder man ut detta? Behöver all råspånt bytas tror du?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man behöver inte byta något alls så länge det bara är lite mögel på ytan, det försvagar inte på något sätt.

Minska fuktuppträngningen och/eller öka ventilationen så blir det stabilt läge.

Mögel på råspont på undersidan tak är mycket vanligt, håll koll på det så håller det till nästa gång taket ska bytas.
 
  • Gilla
kedjehus1973 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man behöver inte byta något alls då länge det vara är lite mögel på ytan, det försvagar inte på något sätt.

Minska fuktuppträngningen och/eller öka ventilationen så blir det stabilt läge.

Mögel på råspont på undersidan tak är mycket vanligt, håll koll på det så håller det till nästa gång taket ska bytas.
En dum fråga; hur ökar vi ventilationen?
 
Öka ventilation inne i huset så att inte varm fuktig luft sipprar upp till vinden .
Vad har ni för ventilation i huset idag? Självdrag? Mekanisk ventilation ? FTX?
 
  • Gilla
EPP
  • Laddar…
E EPP skrev:
En dum fråga; hur ökar vi ventilationen?
Tja, på min vind finns det ventiler i varje kortända.

Jag skulle mäta luftfuktigheten på vinden först så man får en uppfattning om läget innan man börjar mecka för mycket.

En trådlös sådan får man för 50 spänn, jag har 14 st överallt i kåken och vet alltså exakt vilken luftfuktighet jag har, alltid.
Den här sitter utan för entredörren, utomhus
 
  • Mobilskärmdump som visar temperatur och luftfuktighet med linjediagram utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
Personligen hade jag sprutat på Klorin och rengjort ytligt med träskrapa. Sedan pensla på Boracol 10 och mögel lär inte kunna få fäste där igen…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klorin biter dåligt på mögel efter vad jag läst i nån rapport.

Tvärtemot vissa Internetbaserade källor vill Optihus med egen saneringskunskap hävda att klorbaserade medel inte är verksamma för sanering av mögel.

https://www.optihus.se/klorin
 
Vill du få bort möglet så har jag ett tips som jag kan dela me mig av!

när jag rev ovanvåningen och gjorde om allt så såg min vind likadan ut, full av vitmögel och svartmögel, speciellt på nordöstra delen av taket.

Sprutade på japes Mögelfri, avvaktade 2 dygn sen slipade bort möglet med ett stålborst munstycke på vinkelslip.

Efter detta sprutade jag på mögelfri igen i förebyggande syfte.

Nu finns luftspalt, tilluft, frånluft och isolering hela vägen upp till nock.
 
  • Gilla
EPP
  • Laddar…
Att behandla taket med diverse medel eller slipa / skrapa bort kommer bara behandla symptomen. Grundorsaken till varför det blir påväxt finns kvar och kommer troligtvis få det att börja växa igen .

Som redan nämnts : möglet i sig är inte farligt eller försämrar hållfastheten. Det ser tråkigt ut - jag håller med !

Så vill du bara få bort det så kör på med medel och skrapa / slipa . Vill du ta reda på grundorsaken och lösa den långsiktigt kommer du behöva ha mer tålamod och testa fler saker och utvärdera , undrar en lång tid . Mätsensorer är bra . Hur är ventilationen inne ? Har det tilläggsisolerat ? Ventilerar du vinden för mycket ? För lite ? Finns det läckage upp till vinden ? …

Listan på potentiella anledning är lång och det kan dessutom vara en kombination av dem . För att göra det ännu mer komplext så kan tex en ökad ventilation av vinden funka i en viss del av landet medan i en annan del skapa problem .

Det bubblar upp såna här frågor då och då här och jag brukar svara på samma sätt som ovan . Sök på forumet så hittar du mer information .

det kommer ta tid att hitta rätt anledning ut till varför det växer på vinden . Testa något, utvärdera , testa igen … tålamod är din bästa vän.
 
  • Gilla
Möllekullen och 3 till
  • Laddar…
MrJay
D Dilato skrev:
Klorin biter dåligt på mögel efter vad jag läst i nån rapport.

Tvärtemot vissa Internetbaserade källor vill Optihus med egen saneringskunskap hävda att klorbaserade medel inte är verksamma för sanering av mögel.

[länk]
Ptja… har funkat ypperligt i vårt fall! Mögel-fri gjorde knappt någon skillnad men jag har förstått att resultat kan variera. Vill man vara helt säker kan man likväl använda båda medlen
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man får nog inse att vanliga mögelsporer finns överallt och är normalt inte farliga.

Det är när man låter farligt mögel som svartmögel frodas utan kontroll som man behöver göra en insats.
Vanligt vitt mögel på undersidan råspont på vind är normalt helt harmlöst.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.