Hej! Har kommit en bit på grävningen och nu har det börjat bli lite klurigt.
Har börjat med placering av plintar nu för altanen.

Hur skulle ni ha gjort vid själva altandörren? Behöver jag placera 2 plintar till för den delen eller hade ni tipsat om något annat?

Kommer nog också behöva borra i betong för att få reglarna att fästa bra, har ni något tips?
Som sagt helt ny vet knappt vad jag gör själv.
 
  • Tomt under grävning med påbörjad plintplacering framför ett vitt hus med altan och rullgardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ritning för altan med markerade plintar på en datorskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog inte fäst den i huset utan tagit stöd i marken och ha den helt bärande så. Varför har du plintarna placerade i rader på var 5e bärlina?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Jag hade nog inte fäst den i huset utan tagit stöd i marken och ha den helt bärande så. Varför har du plintarna placerade i rader på var 5e bärlina?
Hej Karl! Tack för tipset. Är som sagt helt ny, bärlinan är en regel som ligger under reglarna?
 
Visst kan man fästa i huset, men inte för att det ska bära altanen, utan bara för att den inte ska flytta på sig. Bärigheten ska ligga på plintarna.

Om du ska fästa i betong, borra några hål i den bärlina som ska ligga mot huset. Använd sedan denna som mall för att borra upp så djupa hål i betongen som din slagborr tillåter. Putsa ur allt gammalt betongdamm mycket noga ur hålen, använd tops.

Fyll hålen ett i taget med ankarmassa och tryck in en lagom lång bit gängstång. Den ska sitta rakt, så man vill inte ha för stort hål till den.

När ankarmassan stelnat, trä på bärlinan så att gängstängerna går genom hålen, trä på stora brickor på dem (typ 5x5 cm fyrkantiga) samt fäst med mutter, gärna låsmutter. Klart!
 
Tomture61
Hur får du plats med bärlinor , ser inte ut som höjden mellan mark och altandörr är så stor 🤔
 
  • Gilla
Stimulants95
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur får du plats med bärlinor , ser inte ut som höjden mellan mark och altandörr är så stor 🤔
Ja jag måste gräva ut där mer! Rev nyss gamla altanen har inte hunnit gräva ut helt ännu.
 
Tomture61
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Ja jag måste gräva ut där mer! Rev nyss gamla altanen har inte hunnit gräva ut helt ännu.
Bärlinor brukar ligga tvärs bjälklaget , ser inte så ut på din ritning .
Du är inte orolig för att du får en pool under altanen , om du gräver ut mer .
 
Varför plintar? Lägg regelverket på markplattor och placera ut fler så lär det hålla. Placera några in i matten som bär närmast huset. Skruva kortlingar (korta bitar mellan reglarna) så hjälper de att bära upp.
Har gjort något liknande i mitt projekt, kolla in mina trådar.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Ett helvete att gräva för plintar hoppas du har grävmaskin .
 
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Hej! Har kommit en bit på grävningen och nu har det börjat bli lite klurigt.
Har börjat med placering av plintar nu för altanen.

Hur skulle ni ha gjort vid själva altandörren? Behöver jag placera 2 plintar till för den delen eller hade ni tipsat om något annat?

Kommer nog också behöva borra i betong för att få reglarna att fästa bra, har ni något tips?
Som sagt helt ny vet knappt vad jag gör själv.
Har du övervägt att lägga marksten istället för att bygga ett trädäck?

På din gjorda utgrävning lägger du markduk i kvalitet N2, sedan makadam och sand till rätt höjd och till sist marksten så slipper du en massa årligt underhåll och stickor i fötterna mm. Dessutom blir livslängden så mycket länge och altanen håller värmen från dagen långt in på kvällen.

Jag föreslår detta då det ser ut att vara ett lågt steg ner från dörrtröskeln till marknivån.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Hej! Har kommit en bit på grävningen och nu har det börjat bli lite klurigt.
Har börjat med placering av plintar nu för altanen.

Hur skulle ni ha gjort vid själva altandörren? Behöver jag placera 2 plintar till för den delen eller hade ni tipsat om något annat?

Kommer nog också behöva borra i betong för att få reglarna att fästa bra, har ni något tips?
Som sagt helt ny vet knappt vad jag gör själv.
Om du fäster bärlinor på grunden/fasaden med balkskor se till att de fungerar som ett gångjärn.
Balkskorna ska enbart ta en bärande last i detta fallet, om framdelen av altan sjunker pga snölast och bärlinan infästning är stum mot grunden/fasaden kan du få en brytning som trycker in grunden/fasaden i nedre delen av balkskon.
Jag tycker du ska också ta med i funderingarna om du vill ha eventuellt belysning och dra lite elkabel när du ändå bygger.
Men det är jag 😉.
 
G Gillar att bygga skrev:
Har du övervägt att lägga marksten istället för att bygga ett trädäck?

På din gjorda utgrävning lägger du markduk i kvalitet N2, sedan makadam och sand till rätt höjd och till sist marksten så slipper du en massa årligt underhåll och stickor i fötterna mm. Dessutom blir livslängden så mycket länge och altanen håller värmen från dagen långt in på kvällen.

Jag föreslår detta då det ser ut att vara ett lågt steg ner från dörrtröskeln till marknivån.
Ja och hur tvåfallslaser för rätt lutning blir mycket bättre
 
Hej alla hade hit en kille från Beijers. Blir inte plintar 🤣 har mätt ut alla plintar men slopas.
Kommer gräva med en lutning mot gräsmattan sen kommer jag köra markduk + grus. Sen kommer reglarna att ligga mot gruset. Ramen mot huset kommer vi dra fast med betonskruv.

Han säger att marken här är så pass bra så reglerna kommer ligga direkt i gruset. Tack alla som har skrivit!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
H
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Hej alla hade hit en kille från Beijers. Blir inte plintar 🤣 har mätt ut alla plintar men slopas.
Kommer gräva med en lutning mot gräsmattan sen kommer jag köra markduk + grus. Sen kommer reglarna att ligga mot gruset. Ramen mot huset kommer vi dra fast med betonskruv.

Han säger att marken här är så pass bra så reglerna kommer ligga direkt i gruset. Tack alla som har skrivit!
Härligt. Posta gärna bilder under bygget 😀
 
Uppdatering från dagens markarbete sambon ville vara med på bild så det såg ut som hon hade gjort något 🤣.

Fråga! Hur mycket kan man reglera med gruset sen vid höjden på marken? Hur noga måste jag vara?
 
  • Kvinna står leende på nygrävt område framför flerbostadshus under markarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hjortmark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.