Har börjat på bakre fästena för bågen, och de förstärkningar som hör till...

Såg att Biltema slutat sälja sina "dimple die"-verktyg, är det någon som har satsen med de små som ni vill bli av med, hojta till.. 😄
Metallram för bågfästen med förstärkningar i en verkstad, målad med tejp och utmarkerat område för bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallkonstruktion med förstärkningar och rundade hål, verktyg och garage i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakre fästen och förstärkningar under konstruktion i en verkstad, med metallramar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En till bara?
Metallfäste under bearbetning med utstansade hål på en verkstadsbänk, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stuff och 3 till
  • Laddar…
Båda sidor klara.. får vänta med att svetsa dit dem, lite ont om plats..
Metallramkonstruktion med detaljer klämda i verkstad väntar på svetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallram för byggprojekt med utskurna cirkulära öppningar och verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallramkonstruktion i verkstad miljö med verktyg och material spridda, väntar på svetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Grinder and paint....

Svetsade klart ena länkarmen bak och blåste på lite gammal grundfärg jag hade, bara för att se hur det blir med lite jämn färg på...
Svetsad länkarm målad med grundfärg i en verkstadsmiljö med verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Grinder and paint....

Svetsade klart ena länkarmen bak och blåste på lite gammal grundfärg jag hade, bara för att se hur det blir med lite jämn färg på...
[bild]
”Fifty Shades of Grey” 👍
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tryckte i bussningarna och skruvade dit den...
Konstigt att det känns så annorlunda så fort det är lite färg på.. Som att vore nån form av "final assembly" ... 😂

Delvis målad metallram med insatta bussningar och mätverktyg på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SC Aero och 5 till
  • Laddar…
Svetsat klart den andra länkarmen...
Nu är det bara några meter svetssöm på ramen och andra sidans länkarmar så står han på hjul!
Svetsad länkarm på en metallram i en verkstad med verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen svetsad länkarm i en fordonram, med synliga svetssömmar och fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 6 till
  • Laddar…
Är det besiktning sen av ramen innan lack ?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det besiktning sen av ramen innan lack ?
Japp, SFRO 1 då ska han stå på hjul med alla viktiga komponenter i.. då besiktar de ramen, bromsar, infästning av tank och pedalställ etc...

Sen görs allt klart och sen är det SFRO 2 med färdig körklar bil... Sen bullerprov, reg besiktning och vanlig besiktning.. sen är det bara å åk!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De säger att "Sjuor" lätt blir baktunga, eventuellt hamnar batteriet här;
Det beror mycket på vad man har för motor. Jag kör oldschool gjutjärnsklump där fram ;)

Min SFRO-gubbe tipsade om att det är bra att försöka skifta lite grejer neråt och till höger om man har tänkt köra bana och då vara mycket själv i bilen. Förarens vikt har ju en påtåglig påverkan på viktbalansen.
mitt batteri hamnade långt ner i motorrummet, strax framför där passagerarens fötter är.

Eftersom du klurar på turbo framöver så kan det vara bra att ha kvar lite utrymme framme i nosen. Det brukar bli rätt tight när man ska ha in både kylare, intercooler och all rördragning till dessa
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tank ver. 3
En datorgenererad 3D-modell av en komplex geometrisk tankkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Humm..
3D-modell av en tank i en genomskärning visande konstruktion och placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ja....
CAD-ritning av en konstruktionsdel med måttangivelser, diskuterar materialtjocklek för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska man bara bestämma om man ska köra på 1mm rostfri plåt (lätt att bocka, lättare, billigare) eller 1,5mm (lättare att svetsa, slår sig mindre, allmänt stadigare) ...
 
Redigerat:
Chansen att göra den här plåten ur en bit utan kantvik? 😄

3D-modell av en komplex plåtdel tänkt att tillverkas i ett stycke utan kantvik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: insåg att några bitar överlappade..
CAD-ritning som visar plåtar med överlappande delar på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S Stuff skrev:
Det beror mycket på vad man har för motor. Jag kör oldschool gjutjärnsklump där fram ;)

Min SFRO-gubbe tipsade om att det är bra att försöka skifta lite grejer neråt och till höger om man har tänkt köra bana och då vara mycket själv i bilen. Förarens vikt har ju en påtåglig påverkan på viktbalansen.
mitt batteri hamnade långt ner i motorrummet, strax framför där passagerarens fötter är.

Eftersom du klurar på turbo framöver så kan det vara bra att ha kvar lite utrymme framme i nosen. Det brukar bli rätt tight när man ska ha in både kylare, intercooler och all rördragning till dessa
Vatten intercooler direkt mellan turbo och insug så blir man lite friare i placering av vattenkylaren
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Idag har jag fortsatt på förstärkningen av diffen som också ska hålla bältesrullarna och eventuellt två hjul för att byta håll på handbromskablarna..
Svetsat metallrör med genomgående hål på arbetsbänk, används för bilens camberjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallfäste för bilens bältesrullar och handbromskablar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallkonstruktion i en verkstad med klämmor som håller delarna för svetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilens bakre undervagn med diffhus, bältesspännare och metallrör för camberjustering på en verkstadslyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilbyggnadsprojekt som visar en förstärkt differential och bältesrullar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallförstärkning och bältesrullar på ett bilchassi med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick en leverans från Amazon också, stegborr i tum-storlek, så jag kunde borra ur röret för justering av camber på bakhjulen, det krympte nästan en halv millimeter när jag svetsade....
Stegborr i tum-storlek fäst i borrmaskin används på en metallkonstruktion för justering av camber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Nu trillade det ner lite linhjul i brevlådan.. direkt från slavbarnen i Kina...
Kvaliteten är på topp..


Frågan är hur stor radie man behöver på hjulet för att wiren ska vara nöjd? Den är 2,7 mm i diameter..
Hjulen är 24 och 32 mm i diameter där wiren löper....
Linhjul monterade på en metallbjälke i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hus tomte
Är nog wiren som bestämmer vilket hjul den vill ha.
Svårt å ”bryta” wiren över sin naturliga böjning
Du känner när den knäcker/bryter över sin ”böjning”

Men sånt där kan ju du 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.