Z
F fixarpelle skrev:
Nu är jag ingen expert på detta men fungerar inte att använda en Shelly Pro 3?
[länk]
Det gör det ju naturligtvis, dock skulle jag aldrig vilja skicka så mycket över styrutrustningen direkt, bränner dom kontakterna tar det ju betydligt längre tid att byta än en ren kontaktor som oftast finns att få tag på hylla.
Samt slippa bök med omkonfigurering av HA (nytt id osv kanske)
 
En ny Shelly har man ju hemma på någon dag. Motorvärmare är ju inte så kritiskt att det inte kan vänta.
Kollade själv med Shelly om det var ok att belasta såpass, och svaret då var att pluggarna inte riktigt gillade hög belastning under lång tid. Shelly 1 skulle fixa det utan problem och EM med kontaktor. Motsvarande gäller väl senare versioner.
 
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
Fast en Shelly 3 är ju ingen "plugg" , men heller ingen 3-fasbrytare, även om man beskriver den så.
Menade Shelly att det var samma typ av reläer och inte kraftigare än i vanliga pluggar?

Är Shelly 3 en 3-kanalig brytare eller en 3-fasbrytare?
Max 240V brytförmåga ger att den inte är avsedd för 3-faslaster 230/400V.

Enheten "Shelly Pro 3" med schematisk illustration, anslutningsportar för smart hemstyrning och märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
blackarrow blackarrow skrev:
Fast en Shelly 3 är ju ingen "plugg" , men heller ingen 3-fasbrytare, även om man beskriver den så.
Menade Shelly att det var samma typ av reläer och inte kraftigare än i vanliga pluggar?

Är Shelly 3 en 3-kanalig brytare eller en 3-fasbrytare?
Max 240V brytförmåga ger att den inte är avsedd för 3-faslaster 230/400V.

[bild]

Obs, max 240V​

De 3 kanalerna tål max 240V så det går inte att styra 400V laster som t.ex. ett 400V SPA bad elller en 3-fas varmvattenberedare med denna. I dessa fall ska en 400V kontaktor användas som i sin tur styrs av en Shelly
 
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
Jag har byggt och kört den här lösningen för ett tag sen ( Homeassistant. Med ett tillägg på att jag hade strömmätning som kollade av kvällen innan om sladden satt i, läste från Google kalendern samt räknade ut drifttid efter yttertemp...) funkade kanon. Styrde mitt via en esp32. Tycker det verkar vara en tvär elektriker. Leta du efter någon annan......
 
M mikio skrev:
Home Assistant fungerar bra för att få in kalendern.
Dock får man tänka till lite hur man lägger in eventen så att det blir smidigt att läsa av dom.

Just det där självtestet är verkligen nackdelen med min lösning, sett den lösningen tidigare och har funderat på det, så jag är lite kluven gällande om det kanske är värt att skippa kontaktor eller inte!
Esp32 med strömtrafo samt styrning av relä som styr kontaktorn...så gjorde jag iaf. + att jag fick med portstyrning samt temp och styrning av belysning i garage i samma krets....(esphome).....
Hempul? Javisst, men med skenmontage och kretskort med skruvanslutning och lite plint så blir det som vilket automationsskåp som helst.
 
Redigerat:
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.