Daniel_N Daniel_N skrev:
Det klarar sig tveklöst bättre utan färg än med akrylatfärg.
Idag är det det kanske akryl med i alkydfärgen eftersom det ska blandas med vatten. Så länge det var oljealkyd med lacknafta var färgen hyfsat bra också på fönster. Men man behöver ju ha koll och måla om när det behövs. Dagens "olja" är vattenbaserad och rena skämtet. Stryk fönstren med vatten och måla över med vattenbaserad plastfärg på glesvuxet trä.
På senaste huset renoverar jag fönstren "traditionellt" med linoljeprodukter. De har hållt i snart 100 år med först linoljefärg och de senaste 50 åren knappt underhållna alls. Strukna någon gång med alkydfärg. Kittet lagat med gummikitt som höll vattnet instängt i bågarna. Allt trä har inte klarat detta, trots tätvuxen furu, men gamla fönster går att laga.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Här är ett av fönstren, som renoveras Närbild på ett gammalt vitmålat fönster under renovering med synligt slitage och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E ehe17 skrev:
Hej! Har nyligen gett mig på att renovera fönstren i vårt 30-talshus, och som total nybörjare inom all form av snickerirelaterade ting dyker det ofrånkomligt upp frågor.

Är lite fundersam över hur noggrann man behöver vara vid skrapning, duger enligt bild? Skulle gissa på att oljefärg använts innan och det är också vad jag valt att fortsätta med. Kittet jag köpt är polymer-baserat.

Jag skrapar färgen med hjälp av värmepistol, och har märkt att träet blöder lite på vissa ställen där jag värmer. På färghandeln sa de att jag bara behövde skrapa, tvätta, kitta och sen måla med färgen jag valt (oljebaserad fönsterfärg med grund). Borde jag även lacka där träet blöder eller är det bara en effekt av värmen? Såg inga tecken på att den gamla färgen var extra dålig just där.

De gamla stiften sitter kvar, men är osäker på skicket. Hade ni spikat i några extra stift, för säkerhets skull?
Wihoooo va kul!
Har precis avslutat min runda på gamla fönster på soldattorpet.
Vinterjobbat i garaget.
Såklart ska du kitta med linoljekitt så talgoxarna har nåt att picka på i vinter. Jag skulle kanske slipa lite efter skrapningen men det är väl en smaksak. Mina fönster var betydligt sämre men tog till slut fram fräsen och gjorde ilägg. Resultatet blev okej för ett gammalt torp.
 
  • Gammalt fönster under renovering med slipade kanter och synliga trälag, i ett garageverkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här kan det se ut "före".
Före-bild av ett fönsterhörn med skadat och ruttet trä samt flagande svart färg, vilket visar behovet av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och efter
Trälagning före restaurering, obehövlat virke i verkstadsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trälagningarna är de roligaste momenten.
 
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Är det inte ganska stor skillnad på akrylatfärg alkydfärg?
Båda har problemet att de bildar skilts som inte tillåter transport av vattenånga. Linoljefärg hindrar också vattenånga, fast inte i samma utsträckning. Min personliga erfarenhet är att alkydfärgen är lite ”ärligare”. När det är röta under så ser färgen inte bra ut. Generellt. Med akruöaten kan färgen se riktigt bra ut.
 
Linoljekitt och linoljefärg är underbara produkter. Linoljekitt är väldigt lätt att jobba med, blir det dåligt är det bara att ta upp och göra om. Ett viktigt trick är att fetta bladet med lite rå linolja på kittkniven, då är det lättare att få en snygg kittning. Jag målar oftast med Ottossons färg, men jag gillar också Wibo och Selders. Kom ihåg att även om man ska måla tunt ska man inte måla för tunt. Färgen ska täcka i alla strykningar, men absolut inte rinna.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Bra tips, tack!
 
Nu var linoljekitt och -färg inköpt och nya beslag beställda. Tänkte slänga upp lite bilder här efterhand.

Finns det någon nackdel med att låta glasrutorna sitta kvar och bara skrapa runtom? Känns omständigt och riskabelt att hantera dem mer än nödvändigt.
 
Sitter dom bra fast så kan du lämna dom. Är dom lösa bör dom tas ur och sättas nytt kitt under dom.
 
N Niq skrev:
Sitter dom bra fast så kan du lämna dom. Är dom lösa bör dom tas ur och sättas nytt kitt under dom.
Tack för svar! Ska känna lite på dem.
 
E ehe17 skrev:
Tack för svar! Ska känna lite på dem.
Kom att tänka på att det går att trycka in kitt från insidan fast glaset är kvar i bågen om det är löst. Du bör ändå täta från insidan med kitt också.
 
N Niq skrev:
Kom att tänka på att det går att trycka in kitt från insidan fast glaset är kvar i bågen om det är löst. Du bör ändå täta från insidan med kitt också.
Vad menar du med att täta från insidan?
 
Mellan glaset och fönsterbågen. När glaset är monterat i bågen så blir det en liten springa mellan glaset och bågen på insidan. Har du lagt tillräckligt med kitt kommer det ut lite kitt där. Det stryker du slätt och ser till så det fyller den lilla springan. Kommer där inte ut kitt så får du fylla på så det blir tätt.

Man kan förstås dra en sträng med lämplig fogmassa men om jag förstått rätt så ville du göra det tradionsenligt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack, så långt är jag med. Jag undrar eftersom jag var ute efter att slippa ta ut rutan, men du rekommenderar att täta på insidan vilket betyder att jag alltså behöver ta ut glasrutan? Är jag lika dum som jag känner mig?
 
E ehe17 skrev:
Tack, så långt är jag med. Jag undrar eftersom jag var ute efter att slippa ta ut rutan, men du rekommenderar att täta på insidan vilket betyder att jag alltså behöver ta ut glasrutan? Är jag lika dum som jag känner mig?
Du behöver inte ta ut glaset om du gör så.

Det är förstås bättre för fönsterbågen att ta ut glaset och olja/måla allt. Men om det är svårt att ut glaset utan att ha sönder det så är det ett bra alternativ. Har sett många bågar som bara är omkittade på utsidan och insidan som mår riktigt bra.

Om du tar ut glasen så märk upp var dom suttit och hur. Stor möjlighet med gamla bågar att dom alla är lite olika.

Om du inte köpt kritpulver så gör det. Det underlättar rengöringen efter kittningen väldigt mycket.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.