Inkommande Samfällighetsvatten i 32 mm PEM som via diverse förminskningskopplingar och kulventil ska anslutas via flexislang (1/2”) till 12 mm vinkelskarv utv gänga.
Detta är lösningen som förra ägarna gjort.

Har hade en VVS:are löst detta?
Problemet är svårigheten att få det tätt, i första hand sista kopplingen med flexislang (1/2”) mot vinkeln 12mm som går in genom fasaden. Testat med gängtapp, lin och ny packning i flexihuven. Läcker friskt. Drar åt så gummipackningen korvar sig.

Tack för goda råd.
 
Redigerat:
Behövs gängtätning i flexislangens ändar? Är det liksom standard?
 
använd en fiberpackning i stället.
Du drar sönder gummipackningen mot den ”vassa” anslutningen i väggen.
Men intressant så många rördelar man lyckats få dit 😂
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
använd en fiberpackning i stället.
Du drar sönder gummipackningen mot den ”vassa” anslutningen i väggen.
Men intressant så många rördelar man lyckats få dit 😂
Även fiberpackningen i original blev mos när jag drog flexihuven i botten. Vilket väl inte ska behövas? Om man sätter tillräckligt med gängtejp eller lin på vinkeln? Men packningen har ju ingen plan sida att bottna mot, vilket är felet tror jag?
 
  • Förstörd fiberpackning på ett trägolv, skadad genom montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som det ör en vanlig vinkel för koppar som man försöker dra på flexslangen på? Dessa ändar är för vassa och kommer dra sönder allt. Du behöver avsluta med en vanlig nippel som har mer släta ändar.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
För det är väl anslutningen i huset som du stöter på patrull?
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
A atomlab skrev:
För det är väl anslutningen i huset som du stöter på patrull?
Jaa, det är vinkelanslutningen i huset som läcker som ett såll! Nippel med slät ände säger du?
 
R rolfino skrev:
Även fiberpackningen i original blev mos när jag drog flexihuven i botten. Vilket väl inte ska behövas? Om man sätter tillräckligt med gängtejp eller lin på vinkeln? Men packningen har ju ingen plan sida att bottna mot, vilket är felet tror jag?
Ja men du skall så klart inte dra åt så hårt. Du har dragit sönder packningen genom att dra åt allt för mycket.
Gummipackning räcker med handkraft, fiberpackning lite ”lagomt” hårt.
Går fint att få allt otätt genom att dra åt allt för hårt. Men vill du äntligen dra åt stenhårt så får du montera en nippel med en slät ände på vinkeln på väggen så kan du dra åt mycket hårdare utan att förstöra packningen.
Du monterar en nippel på vinkeln på väggen, tätar med min och pasta eller gängtejp (funkar så klart också) sedan har du en slät anslutning att skruva fast slangen på.
Alternativt så rensar du bort alla onödiga rördelar.
Men en sådan här nippel är det du behöver
https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/installationsror-och-delar/metalldelar/1986926/
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
R rolfino skrev:
Eller byta ut till en sån här vinkel?
[länk]
Det där blir bra!
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja men du skall så klart inte dra åt så hårt. Du har dragit sönder packningen genom att dra åt allt för mycket.
Gummipackning räcker med handkraft, fiberpackning lite ”lagomt” hårt.
Går fint att få allt otätt genom att dra åt allt för hårt. Men vill du äntligen dra åt stenhårt så får du montera en nippel med en slät ände på vinkeln på väggen så kan du dra åt mycket hårdare utan att förstöra packningen.
Du monterar en nippel på vinkeln på väggen, tätar med min och pasta eller gängtejp (funkar så klart också) sedan har du en slät anslutning att skruva fast slangen på.
Alternativt så rensar du bort alla onödiga rördelar.
Men en sådan här nippel är det du behöver
[länk]
Tack för förklaring och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.