Måste vara lätt grävt utan rötter och småsten överallt!
jag grävde ut 10-15cm 4.5 * 4.5m och pga rötter och småsten var jag långt ifrån ens 500L / timme
Oavsett hatten av för både grävjobbet och att svetsa linern själv. Imponerande
 
50 lass med jord till tippen är ju inte gratis heller.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har förtydligat i texten nu. Han hade alltså en liten rund pool tidigare på 4,5 m i diameter, men ville ha en som är 8x4,5 istället. Då behövde han gräva den 5 m bred. Det ytterligare hålet han grävde var 5x3 meter, plus att öka djupet och bredden lite på hålet som fanns där.
Men du fixade inte potishackan? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Elin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Nej det blir svårt 😬
 
  • Gilla
ArbogaHenrik och 1 till
  • Laddar…
F
Bergkamp Bergkamp skrev:
50 lass med jord till tippen är ju inte gratis heller.
Med eget släp så är det bensinkostnaden i princip.... men du har väl rätt, det är inte helt gratis, men väldigt billigt om man inte värdera sin egen tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Grymt imponerande. Oavsett om tiden tog dubbelt så långt så är det relativt snabbt.
Växjö har väl ganska så bördig jord så det kanske gick kvickt att gräva. Dessutom är det inte givet att det fanns kostnader för deponi "tippen" kan mycket väl vara någon bonde i trakten som glatt tar emot lite jord.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
När Torbjörn ville ha en stor pool att simma i tog han in offert på jobbet - 800 000 kr. Då bestämde han sig för att gräva själv istället.
– Det känns skönt att tänka på att man har haft 1700 kr i timmen när man byggde poolen själv, säger en nöjd Torbjörn.

Du kan läsa artikeln här: Grävde poolen själv efter att ha fått offert på 800 000 kr
Grymt jobbat. Får väl ändå tro att åtminstone en av 'skyfflarna' var en spade, annars vete katten hur det löstes... 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Riktigt bra jobbat! Men vilket slit. Vi använder grävmaskin för att spara på ryggen :) Måste vi spräcka sten så är det bergspräckning som gäller. Ni kan läsa mer om det här: https://sevelund.se/sprangning/
 
  • Arbetare förbereder bergspräckning nära grävmaskin på byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fyllhammare är nog den korrekta benämningen.
 
Senn
Redaktionen Redaktionen skrev:
När Torbjörn ville ha en stor pool att simma i tog han in offert på jobbet - 800 000 kr. Då bestämde han sig för att gräva själv istället.
– Det känns skönt att tänka på att man har haft 1700 kr i timmen när man byggde poolen själv, säger en nöjd Torbjörn.

Du kan läsa artikeln här: Grävde poolen själv efter att ha fått offert på 800 000 kr
Fantastiskt bra jobbet Torbjörn, hatten av för dig! Slike mennesker er store forbilder, iallafall för meg. Du visar att det faktiskt går, bare man setter av tid och god planering och en stor posjon tålamod 😃 Stor tacksam för att du delar av ditt mästerverk 🙏
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Man bör tänka på att organiskt material kan göra betongen sämre. Så antagligen bättre att köpa kontrollerad sand. Eller ta betongbil + pumplastbil. När man gör jobbet själv så behöver man inte spara in på materialet.

Sen kan man alltid lyfta in en grävmaskin med kran om man inte orkar gräva själv.
 
  • Gilla
keeej och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
När Torbjörn ville ha en stor pool att simma i tog han in offert på jobbet - 800 000 kr. Då bestämde han sig för att gräva själv istället.
– Det känns skönt att tänka på att man har haft 1700 kr i timmen när man byggde poolen själv, säger en nöjd Torbjörn.

Du kan läsa artikeln här: Grävde poolen själv efter att ha fått offert på 800 000 kr
Imponerande att gräva för hand, men kanske ok när det var sandjord. Det går att göra mycket själv om man vill, samt tjäna 1700 kr/ tim efter skatt, hade han betalt 800 tusen så skulle det vara skattade pengar. Jag byggde själv pool 2021 men hade maskingrävare, men i övrigt gjorde jag allt jobb själv, kostade då cirka 100 tusen inkl allt det tekniska. Bra jobbat Torbjörn 😎🤠
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Snyggt grävt! Helt absurd offert.
M MrDizzy skrev:
Måste vara lätt grävt utan rötter och småsten överallt!
jag grävde ut 10-15cm 4.5 * 4.5m och pga rötter och småsten var jag långt ifrån ens 500L / timme
Oavsett hatten av för både grävjobbet och att svetsa linern själv. Imponerande
Jag gräver kanske ca 1/16 m3 per timme på min tomt. Tog mig 2h per hål gräva 0.5x0.5x0.5 m för två äppelträd och då fuskade jag med måtten lite i slutändan.

Kunde inte ta ett enda spadtag utan att skrapa fram jorden med hacka och bända sten med spett.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tyckte det var en malplacerad bild på "hackan" vid 0:56. Såg inte riktigt att ett trädgårdsredskap skulle underlätta för poolgrävningen direkt. ;)

Det måste la va en korp som avses? Men det var det inte riktigt, (översta bilden) men ingen potatisgrep iaf. :)
Fyllhammaren på bilden är bra för att mjuka upp jorden med innan man skyfflar. Mindre tröttsamt än att svinga en korp tycker jag.
 
Redigerat:
TRJBerg
E erikjakan skrev:
Imponerande men ja, får man in ett släp får man in en grävmaskin 😆

En 1.9 hade lätt kommit in där.
Varför tror du att han fick in släpet?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.