R Rejäl skrev:
Ja det är det, du är den enda jag har hört förespråka klippning av blött gräs..
Det har jag inte gjort. Det finns uppenbara nackdelar med att gräsklipp fastnar klipparen och bildar klumpar på hjulen.
Men att gräset mår dåligt av det tror jag inte på.
 
  • Haha
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Det har jag inte gjort. Det finns uppenbara nackdelar med att gräsklipp fastnar klipparen och bildar klumpar på hjulen.
Men att gräset mår dåligt av det tror jag inte på.
Mår dåligt var väl inte det som det handlade om, utan att det blir sämre resultat om man klipper det vått…
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det påstås att det är bäst för gräset att klippa det när det är torrt.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det blöta gräset rivs ibland av istället för att klippas med ett rent snitt, vilket inte är bra för gräset och kan ge sjukdomar.
Det där stämmer säkert rent teoretiskt men jag har väldigt svårt att tro att det på min (så kallade) gräsmatta skulle gå att märka i praktiken. Jag tycker de stora problemen är att jag blir blöt och att allt kläggar ihop under klipparen, i nämnd ordning. 😆

Har man klippare med drivning och lite lutning på marken är det även större risk att klipparen slirar om det är blött.

Min åsikt är nog trots allt att om man tycker det fungerar i praktiken så är det bara att klippa på även om det regnar. Har man en finare/känsligare gräsmatta än vad jag har kanske man ser annorlunda på frågan.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det påstås att det är bäst för gräset att klippa det när det är torrt.
Att du tolkar det som att det mår dåligt annars får du själv ta ansvar för.

Hur skall du ta dig ur detta denna gången? 😂
 
  • Haha
  • Gilla
plåtrickard och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Nissens Nissens skrev:
Att du tolkar det som att det mår dåligt annars får du själv ta ansvar för.

Hur skall du ta dig ur detta denna gången? 😂
Han kan väl lägga upp senaste bokslutet för Weibulls? Jag vill minnas det är så man brukar göra för att argumentera för sin sak.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
Nissens
MultiMan MultiMan skrev:
Han kan väl lägga upp senaste bokslutet för Weibulls? Jag vill minnas det är så man brukar göra för att argumentera för sin sak.
Vet inte om du hamnat i fel tråd, men han verkar glömma av vad han själv skriver, det har hänt många gånger.
 
  • Gilla
Rallykungen_1 och 1 till
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Finns det någon anledning till det annat än att gräset lättare fastnar under gräsklipparen?

Har varit torrt i två veckor nu och regnar idag. Skulle egentligen klippa igår men hann inte och nu regnar det så klart.
Däcken slirar ju.
 
Nissens Nissens skrev:
Att du tolkar det som att det mår dåligt annars får du själv ta ansvar för.

Hur skall du ta dig ur detta denna gången? 😂
huh? Det finns ju 2 svar redan i den här tråden som tydligt påstår att gräset mår dåligt av att klippas blött.
Isakare Isakare skrev:
Bildas tjocka klumpar av gräset som kan mögla.
Den möglande klumpen kan döda gräset under.
Tort gräsklipp är bra för gräsmattan.
Blött gräsklipp dåligt.
och
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Av en händelse så håller vi precis på att testa gräsklippare och jag kollade just detta. :)

Förutom att det då fastnar i klipparen så blir det inte fint, utan ojämnt resultat i klippningen. Det blöta gräset rivs ibland av istället för att klippas med ett rent snitt, vilket inte är bra för gräset och kan ge sjukdomar.
 
  • Gilla
mersault och 2 till
  • Laddar…
Beroende på hur jorden som gräser växer i, samt hur blött det är. Så lossnar lätt grästuvor när det klipps. Särskilt om inte knivarna är extremt vassa. Jämför man med en lie, som @Daniel 109 gjorde, så är ju en lie väldigt vass. Man kan inte heller helt jämföra hur en lie mer skär av gräset, mot en gräsklippare som mer slår av det. Kraftigt ängsgräs är ju inte heller riktigt detsamma som fint gräs i en gräsmatta.
Ett annat problem med att klippa när det är blött, är att gräset lägger sig en stund när man trampar på det, eller kör över det med hjulen. Det blir därför en del hjulspår och annat som blir oklippt. Därför blir det inte så snyggt.
Även risk att det blir sönderkört om man har åkbar eller själgående gräsklippare, som slirar ibland.
Sen finnas naturligtvis även halkrisken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag klipper alltid när det är blött, jag får en sådan infernalisk hösnuva av att klippa torrt gräs. Är det surt är den åtminstone uthärdlig.
Gräset överlever.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
I ivp skrev:
huh? Det finns ju 2 svar redan i den här tråden som tydligt påstår att gräset mår dåligt av att klippas blött.
Nej, det står ingenstans, det står bara att det inte är bra, att det slits av istället för att klippas av. Det är bara en person som påstår att gräset inte mår bra, men det lär han inte förklara…
I ivp skrev:
och
 
Nissens Nissens skrev:
Att du tolkar det som att det mår dåligt annars får du själv ta ansvar för.

Hur skall du ta dig ur detta denna gången? 😂
Om han nu skrivit nått fel kan han ju göra en Nissens och bara försvinna några dagar och hoppas på att folk glömt bort det hela 🙄
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Jeppson och 6 till
  • Laddar…
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Om han nu skrivit nått fel kan han ju göra en Nissens och bara försvinna några dagar och hoppas på att folk glömt bort det hela 🙄
😘
 
Så länge det inte blir för lerigt och du förstör gräsmattan av att köra maskinen så går det bra. Men jag vet att när det regnat i en vecka ser det för djävligt ut framför robotens laddningsstation...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.