2mm glas tål nästan ingenting
 
Låter som linolja is the kitt. Får definitivt ta mig en funderare över hur jag ska fortsätta.

Hur ser ett startkit ut för fönstermålning, om jag väljer att gå linoljebaserat?

Bonusfråga: detta kommer ta tid, och jag kommer nog inte hinna färdigt i år med hela huset (har parallella projekt). På en del fönsterbågar har färgen lossnat helt, och det synliga träet har grånat. Kan jag göra något för att skydda dem, innan jag hinner renovera dem? Tex olja in de exponerade ytorna?
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Terpentin/lösningsmedel: Undvik att blanda detta i färgen.

Glöm ej att noga måla kittfalsen innan glasning.
I nästan alla guider online ska linoljefärgen spädas de två första strykningarna. Hur ser jag till att undvika för tjocka lager utan spädning (som nybörjare)?

Jag hade tänkt låta hela fönsterrutor sitta kvar, och bara byta ut de trasiga. Har ett extra fönster så slipper köpa nytt glas. Det är 2 mm kulturglas, vill inte riskera att spräcka dem om jag inte måste. Går det ändå?
 
E ehe17 skrev:
I nästan alla guider online ska linoljefärgen spädas de två första strykningarna. Hur ser jag till att undvika för tjocka lager utan spädning (som nybörjare)?

Jag hade tänkt låta hela fönsterrutor sitta kvar, och bara byta ut de trasiga. Har ett extra fönster så slipper köpa nytt glas. Det är 2 mm kulturglas, vill inte riskera att spräcka dem om jag inte måste. Går det ändå?
Om den ska spädas eller ej beror på tillverkarens rekommendationer. Att måla tunt är inga problem så länge du använder en lämplig pensel och verkligen jobbar in/stryker ut färgen.

Inga problem att låta glasen sitter kvar om bågarna är friska även om jag normalt brukar glasa ur helt. Tyvärr brukar ett och annat munblåst glas ryka, men det går att få tag på ”nytt” glas. Det finns alltid stollar som bytt fönster och kastar bort gamla fina bågar och glas mot nya ”underhållsfria”. Då får man hålla sig framme 😀
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jag har använt linoljekitt och alkydfärg till mina 30-talsfönster. Ser bra ut nu 23 år senare. Har förstås bättrat på lite.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag har använt linoljekitt och alkydfärg till mina 30-talsfönster. Ser bra ut nu 23 år senare. Har förstås bättrat på lite.
De senaste 50 åren har nog de flesta använt alkydoljefärg till fönster. Är det bra virke från början klarar förnster sig oftast bra, t.o.m. utan färg.
 
Nu senast har jag målat mina nyrenoverade 30-talsfönster med vattenbaserad oljefärg (Flügger). Jag antar att de kommer ruttna sönder inom tre år.😎

Fantastiskt virke, det var bara någon bottenbit som jag fick byta ut från överblivna bågar.
 
Kul att höra erfarenheter med moderna färger också!

Jag har dock bestämt mig för att försöka mig på linoljeprodukter. Det som avgjorde var egentligen kittet - vill inte använda plastkittet, och vill inte heller vänta 2-4 veckor på att linoljekittet torkar innan jag kan stryka på alkydfärg. Ser faktiskt fram emot att sätta igång.

Återstår bara att välja ut ett bra märke.
 
  • Gilla
  • Älska
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Jag har prövat att kitta med linoljekitt och målat direkt efter. Har hållit ett år snart...

Älskar linoljekitt, det är en förlåtande produkt.
 
Åffa gör bra kitt. Köp kritpulver så går det lätt att putsa glasen rena efter kittningen.
 
E ehe17 skrev:
Återstår bara att välja ut ett bra märke.
Till fönster har jag provat Gysinge, Ottossons och Engwall & Claesson under olika perioder och tycker att den sista är klart bäst - både att jobba med och vad gäller hållbarhet.

Under senare år har jag jobbat mycket med Wibos linoljefärg inomhus och den är helt fantastiskt lättjobbad och resultatet blir fantastiskt. Skulle jag påbörja ett nytt fönsterprojekt idag skulle jag nog välja den.
 
  • Gilla
ehe17 och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
De senaste 50 åren har nog de flesta använt alkydoljefärg till fönster. Är det bra virke från början klarar förnster sig oftast bra, t.o.m. utan färg.
Det klarar sig tveklöst bättre utan färg än med akrylatfärg.
 
M -MH- skrev:
Nu senast har jag målat mina nyrenoverade 30-talsfönster med vattenbaserad oljefärg (Flügger). Jag antar att de kommer ruttna sönder inom tre år.😎

Fantastiskt virke, det var bara någon bottenbit som jag fick byta ut från överblivna bågar.
Kommer att variera, mkt beroende på hur utsatt fönstret är. I vissa lägen funkar nästan vad som. Men skulle tro i snitt 10 år så har du ett antal rötskador på olika bågar. Vi lagar mycket bågar denna årstiden och det är väldigt vanligt att de målade med akrylatfärg kommer in med ett helt och fint färgskikt, kulören välbehållen, glansen likaså, fast när man trycker med tummen kommer man in i ruttet trä bakom.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Kommer att variera, mkt beroende på hur utsatt fönstret är. I vissa lägen funkar nästan vad som. Men skulle tro i snitt 10 år så har du ett antal rötskador på olika bågar. Vi lagar mycket bågar denna årstiden och det är väldigt vanligt att de målade med akrylatfärg kommer in med ett helt och fint färgskikt, kulören välbehållen, glansen likaså, fast när man trycker med tummen kommer man in i ruttet trä bakom.
Är det inte ganska stor skillnad på akrylatfärg alkydfärg?
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Tror inte det är färgen, utan träet som är den stora skillnaden. Och hur man oljar/grundar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.