Hej.
Har ett litet problem som jag hoppas få hjälp med.
För att komma till min fastighet måste jag köra på en mindre kort väg/gata som jag uppfattat att den ägs av mig och några andra grannar vilket borde göra det till en enskild väg?

Nu är det så att min ena granne har massa träd och växtligheter med massa grova grenar som växer ut ganska rejält över vägen som jag måste passera för att ta mig till min fastighet. Detta har varit ett problem i flera år och vi har givetvis pratat med grannen flera gånger om detta som då ibland tagit bort några enstaka grenar men aldrig riktigt rensat bort allt som växer ut. Nu har det gått sålångt att jag knappt kan ta mig till o från min uppfart utan att riskera att skada min bil eller framförallt husbilen vi nyligen skaffat. Jag har återigen pratat med grannen som inte verkar se problemet och inte längre vill göra något åt det. Hade det varit en kommunal väg så vet jag att det finns massa regler ang detta men hur är det med enskild väg? Finns det något laglig rätt eller något jag kan göra för att få rätt o ta bort det som sticker utanför deras tomtgräns rakt in på vägen? Kan tillägga att vi är två fastigheter som påverkas av detta problem.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ta reda på vem som förvaltar vägen. En typisk lösning på denna situation är antingen:

1. Ni har en gemensamhetsanläggning (GA) som omfattar vägen. D v s grannskapet förvaltar den samfällt. Detta kan du i så fall se i webtjänsten Min fastighet hos Lantmäteriet där GAn listas för din fastighet.

2. Du har servitut att använda vägen. Detta kan du då vanligen se som en rättighet, ett härskande servitut i tjänsten Min fastighet.

Eller så saknas formell förvaltning av vägen, den tillhör då vanligen fastighetsägaren. Vem som äger marken som vägen går på kan du se på tjänsten Min karta hos Lantmäteriet.

Du har lite olika rättigheter beroende på hur förvaltningen av vägen ser ut.
 
  • Gilla
HenrikTornquist och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ta reda på vem som förvaltar vägen. En typisk lösning på denna situation är antingen:

1. Ni har en gemensamhetsanläggning (GA) som omfattar vägen. D v s grannskapet förvaltar den samfällt. Detta kan du i så fall se i webtjänsten Min fastighet hos Lantmäteriet där GAn listas för din fastighet.

2. Du har servitut att använda vägen. Detta kan du då vanligen se som en rättighet, ett härskande servitut i tjänsten Min fastighet.

Eller så saknas formell förvaltning av vägen, den tillhör då vanligen fastighetsägaren. Vem som äger marken som vägen går på kan du se på tjänsten Min karta hos Lantmäteriet.

Du har lite olika rättigheter beroende på hur förvaltningen av vägen ser ut.
Kollade nu upp detta och det är en GA som ägs av mig och några andra grannar ink den jag har problem med.
Med tanke på ovanstående info, vad kan jag göra då?
 
Claes Sörmland
Om ni inte har en samfällighetsförening så förvaltar ni er gemensamhetsanläggning med s. k. delägarförvaltning. Det betyder att alla som har del i gemensamhetsanläggningen beslutar gemensamt om förvaltningsåtgärder. Behöver ni medel för att t ex köpa in en tjänst så delar ni på utgiften efter andelstalen.

Vad har ni som samfällighet rätt att göra? Ja t ex röja växtlighet inom väganläggningen, d v s grenar som tränger in över körbana, vägkant och eventuellt dike som ingår i gemensamhetsanläggningen. Ni kan också i det s. k. anläggningsbeslutet ha fått rätt att kvista träd och buskar inom ett viss avstånd från vägbanan (alltså vägens kant). Kolla!

Här en bild jag sammanställde sist detta diskuterades:

Illustration som visar rättigheter för underhåll av växtlighet vid en gemensamhetsanläggnings väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 24 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om ni inte har en samfällighetsförening så förvaltar ni er gemensamhetsanläggning med s. k. delägarförvaltning. Det betyder att alla som har del i gemensamhetsanläggningen beslutar gemensamt om förvaltningsåtgärder. Behöver ni medel för att t ex köpa in en tjänst så delar ni på utgiften efter andelstalen.

Vad har ni som samfällighet rätt att göra? Ja t ex röja växtlighet inom väganläggningen, d v s grenar som tränger in över körbana, vägkant och eventuellt dike som ingår i gemensamhetsanläggningen. Ni kan också i det s. k. anläggningsbeslutet ha fått rätt att kvista träd och buskar inom ett viss avstånd från vägbanan (alltså vägens kant). Kolla!

Här en bild jag sammanställde sist detta diskuterades:

[bild]
Då kommer ännu en fråga. Vi har ingen samfällighetsförening så om detta beslutas gemensamt betyder det att alla som har en del i vägen måste säga ja eller räcker det med en majoritet?
 
Claes Sörmland
V Vross skrev:
Då kommer ännu en fråga. Vi har ingen samfällighetsförening så om detta beslutas gemensamt betyder det att alla som har en del i vägen måste säga ja eller räcker det med en majoritet?
Ni måste formellt vara överens i varje förvaltningsfråga. Men i praktiken är det nog så att någon tar initiativ och de andra hummar med. Hur löser ni t ex snöröjning, lagning av skador, rensning av diken ó s v?

Om det blir konflikt om en förvaltningsfråga så finns en mekanism i samfällighetslagen för beslut som kan inkludera en utomstående part. Men det kostar:

Skärmbild av lagtext om delägarförvaltning från Lag (1995:1406).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ni måste formellt vara överens i varje förvaltningsfråga. Men i praktiken är det nog så att någon tar initiativ och de andra hummar med. Hur löser ni t ex snöröjning, lagning av skador, rensning av diken ó s v?

Om det blir konflikt om en förvaltningsfråga så finns en mekanism i samfällighetslagen för beslut som kan inkludera en utomstående part. Men det kostar:

[bild]
Det handlar om en kortare asfalterad tvärgata i ett villaområde. Finns inga diken utan vägen går längs med tomterna. Någon snöröjningen eller annat underhåll har vi aldrig haft.

Det börjar då låta ganska hopplöst om man inte öppnar upp plånboken rejält.

Om vi kollar på detta från en annan vinkel. Hur ser det ut med alla skador vi får på våra fordon när vi tvingas köra igenom alla grenar. Finns några skyldigheter eller rättigheter dels om jag kan råka illa ut om deras grenar knäcks eller skadas när vi kör igenom det eller kan vi kräva ersättning för skador på våra fordon?
 
Såga bort grenarna som sticker ut. Det är normalt att ägaren ska hålla efter sina träd och buskar. Annars får delägare i GA sköta det om markägare vägrar.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Oavsett det formella är jag nyfiken på om han som äger träden verkligen vill ha grenarna kvar, eller om han mest inte har lust att ta på sig arbetet med att ta bort grenarna som sticker ut i vägen. Det borde påverka möjligheterna rätt mycket.
 
  • Gilla
Mappe99 och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att du har rätt att ta bort grenarna, men sannolikt inte har möjlighet att ställa krav på någon annan.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Fråga grannen om DU får ta ner grenarna, sen jobbar du en dag och problemet är ur världen!
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Jag ser två rimliga alternativ.

Det första är att göra som @Daniel 109 föreslår. Jag anser inte att det är strikt tillåtet, men tror man kommer undan med det.

Det andra är att bilda en samfällighetsförening. Det är ingen stor kostnad då gemensamhetsanläggningen redan finns. Sen har ni ett möte och fattar genom majoritetsbeslut beslut om att röja upp i vägområdet. Det beslutet, och rätt att kräva in pengar för att finansiera det, blir sedan tvingande för alla samfällighetsföreningens medlemmar att bekosta.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag anser inte att det är strikt tillåtet, men tror man kommer undan med det.
Har man rätt att nyttja vägen rår man väl inte för om några grenar råkar gå av vid detta normala nyttjande... 😲😎
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har svårt att tro att tingsrätten skulle finna att TS blir skadeståndsskyldig om grenar som sticker ut i vägbanan kapas där. Även om det sker mot grannens vilja och denne upplever skada och går till tingsrätten. Syftet med GAn är ju att få vägtillgång för delägarna och grannen kan knappast hindra att GAns servitutsrätt får utövas av delägarna.

De svårare grejen är nog att få grannen att vara med att betala för det. T ex att få hela anläggningssamfälligheten att enligt andelstalen för drift betala för att ta in ett företag som röjer växtlighet. Det är här man måste vara överens före man skrider till verket och lägger beställningen.
 
  • Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
Det framgår inte riktigt om grannen är på det humöret att ingen ska röra dennes träd alls? Att det står helt klart att det inte ska röras nåt ? Annars är det ju som sagt bara säga till grannen att nu fixar jag det här själv så är det ur världen.......Det kanske bara är så enkelt att grannen/trädägaren inte har nån lust att röja åt någon annan.........
 
  • Gilla
Wynja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.