Mikael_L
jarlh jarlh skrev:
Det har antagligen varit olika mynt genom åren. Jag har svagt minne av tre inkast för mynt, vilket jag har för mig var 1 kr, 50 öre och 25 öre,

[sökning]

Vilket visade sig stämma:
[bild]
Det fanns nog med 10-öres-inkast i äldre tider.
Jag har ju som sagt sett någon sådan, men kan också tillägga att det var inte de "ute på stan (och landet)" utan apparater inne i halvoffentliga utrymmen, idrottsgårdar, församlingshem, caféer osv. Dvs kanske mer fanns där såsom en service för kunder/besökare.
 
jarlh jarlh skrev:
Det har antagligen varit olika mynt genom åren. Jag har svagt minne av tre inkast för mynt, vilket jag har för mig var 1 kr, 50 öre och 25 öre,

[sökning]

Vilket visade sig stämma:
[bild]
Det gäller ju bara vad ungdomar tror. På den "riktiga" ( 1950 och1960-talet ) var det 10 öre, 25 öre och 1 kr. Vi barn/ungdomar öppnade ofta dörren och lyfte på trä-trallen eller kollade myntfacket, för att få lite extra veckopeng. Oftast bara 10-öringar, men en sådan räckte ju till 2 st Dixi- eller Rivalkola, det var ju värt besväret.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jovisst, inte mycket militärt men det var en hel del pluggande. Jag hade stor nytta av utbildningen privat och fick nytt jobb genom att företag var där och "headhuntade"..
Nu något jag hade glömt, men på S1 fick man lära sig felsöka manuella snörtelefonväxlar, dit det kopplades fälttelefoner "fältapan", tror det var med vev. Om vi ska prata telefoner.
De kändes redan då mycket gamla.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
jarlh jarlh skrev:
Det har antagligen varit olika mynt genom kunder/besökare.
Jodå de fanns ute på stan.
A AndersS skrev:
Nu något jag hade glömt, men på S1 fick man lära sig felsöka manuella snörtelefonväxlar, dit det kopplades fälttelefoner "fältapan", tror det var med vev. Om vi ska prata telefoner.
De kändes redan då mycket gamla.
PÅ StabSbS (S1) lärde vi oss felsöka uteslutande radiostationer. I början gamla rörapparater men sen blev det de dåvarande syntesstationerna. Vissa av dem kan användas än idag - åtminstone av civilförsvaret.
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det fanns nog med 10-öres-inkast i äldre tider.
Jag har ju som sagt sett någon sådan, men kan också tillägga att det var inte de "ute på stan (och landet)" utan apparater inne i halvoffentliga utrymmen, idrottsgårdar, församlingshem, caféer osv. Dvs kanske mer fanns där såsom en service för kunder/besökare.
Jo de fanns "på stan" och på de flesta ställen där det funnits tfn-kiosker.
 
  • Väggmonterad gammal telefon med vev och nummerskiva.
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
F
A ajn82 skrev:
Nuförtiden är det gratis att ringa för de flesta istället, inga tioöringar här inte!
Ingenting är "gratis". Det är bara inbakat i den fasta avgiften istället.
 
F frasen_36 skrev:
Ingenting är "gratis". Det är bara inbakat i den fasta avgiften istället.
Är den fasta avgiften högre eller lägre än på den tiden? Jag skulle påstå att kostnaden för telefoni gått ner drastiskt
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Är den fasta avgiften högre eller lägre än på den tiden? Jag skulle påstå att kostnaden för telefoni gått ner drastiskt
I och med internet har det ju i praktiken blivit i princip gratis att ringa över hela världen.

Min fru sitter ibland i telefonsamtal flera timmar med folk i Afrika och USA, kostar 0 kronor (WhatsApp & Wifi).
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Vad innebar det?

I USA fick man prata med en telefonist då man ringde personsökar-nummer. Telefonisten knappade då in ett "sms" som skickades till mottagaren.
Samma här, med skillnaden att de kom in om man inte svarade i telefonen.
Och man kunde instruera telefonisten att inte acceptera " ring mig" utan att man ville ha ett tydligt meddelande så man visste om man behövde ringa tillbaka på en gång eller kunde vänta.
Dom lärde sig snart om det var frugan som ringde eller nån annan.
 
F
A ajn82 skrev:
Är den fasta avgiften högre eller lägre än på den tiden? Jag skulle påstå att kostnaden för telefoni gått ner drastiskt
Kan så vara men fortfarande är det ingen operatör som bedriver välgörenhet dvs erbjuder något gratis. De som finns har kostnadstäckning + vinst utan att ta betalt per samtal.
 
H Hetlund skrev:
På tal om telefonkiosker: Har ni glömt att det brukade sitta skyltar med "Stoppa sabbet" inne i kioskerna? Det var väl lite av ett nöje för den tidens unga busar att gå in i telefonkiosken, slita av sladden till luren eller skruva bort och kasta mikrofonen. Fylla myntinkastet med tuggummi förekom väl också.

Förutom att det var retfullt att komma till en "sabbad" telefon kunde det vara direkt farligt om någon behövde ringa efter ambulans eller polis.

Tur att man har fått ordning på det sabbet. För det är väl ingen som sabbar sin egen mobil nu för tiden?
Jag tror aldrig jag stötte på någon sabbad telefonautomat i min lilla hemstad Åmål. Däremot klottrades det friskt.. Någon utöver mig som kommer ihåg när man lade dit en bit aluminiumfolie mellan mikrofon och mikrofonlock och sen satte sig lämpligt och oskyldigt ? :D
 
Mikael_L
F frasen_36 skrev:
Jo de fanns "på stan" och på de flesta ställen där det funnits tfn-kiosker.
Ja där hittade någon en bild på en sån där lite mindre mynttelefon.
Ja liten är det ju inte, men mindre ... ;)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Din gissning stämmer inte med fakta eftersom jorden i markprofilen är surare idag än på 90-talet. Det beror på att surt regn fortsätter att sänka pH i marken i hela landet även om hastigheten på pH-sänkningen är lägre idag p g a lägre svavelutsläpp. Dessutom sänker skogens tillväxt pH i skogsmarken eftersom träden tar upp katjoner och ersätter dem med vätejoner. Först när nedbrytning av ved och bark sker återställs alkaliniteten. Det här innebär att dagens skogsbruk där man rensar skogen på grenar vid skörd troligen är försurande i det långa loppet.
"Stoppa försurningen av våra sjöar! pH måste ner till noll!"
 
  • Haha
  • Gilla
Sona2012 och 9 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Kan så vara men fortfarande är det ingen operatör som bedriver välgörenhet dvs erbjuder något gratis. De som finns har kostnadstäckning + vinst utan att ta betalt per samtal.
Gvietvis, dock i en jämförelse med historiska minutpriser där den fasta avgiften är lägre, och minutpriset är borta tycker jag det är irrelevant detalj att jämföra när man sen pratar om att det "var bättre innan inflationen".
Sen är det även så att operatörerna har bakat in kostnaden för samtalen beräknat på ett snitt, så i någon bemärkelse är ett extra samtal gratis ur ditt perspektiv. (för att ringa en bärgare är troligen inte planerat och något som är med i din vanliga månadsprofil).

Så jag står fast vid att ringa en bärgare är idag gratis, och därmed billigare än på 60-talet, trots inflationen. Men om du sen anlitar deras tjänster misstänker jag att det snabbt slutar vara billigare 🤣
 
B
På tal om mobiltelefoner före GSM, vad jag minns hade Comviq/Comvik betydligt bättre ljudkvalitet än Televerkets NMT. Jag hade ingen egen mobiltelefon på den tiden, men ringde ibland i bilar jag körde i arbetet och reagerade på skillnaden i ljudkvalitet. Med Televerkets system var det avsevärt mer rasp och skrap än med Comviq, är det någon annan som minns det på samma sätt?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.