F
Alfredo Alfredo skrev:
Att man kunde slå numret med "klykan" på vanliga fasta telefoner är ingen skröna. Om det har gått att ringa gratis från betaltelefoner med denna teknik har jag ingen aning om. Också hört det men det kan mycket väl vara en skröna.
Jo det gick. Vi hade en telefonhytt på S1/StabSbS i Uppsala som vi ringde gratis från på det viset och hade dessutom en diod & strömbrytare inkopplad som användes för att "komma förbi" periodmarkeringen.
Visserligen observerades det av Televerket som kom på besök men när kompanichefen frågade ut oss var det ingen som kunde minnas nåt.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
På våran skola hade någon borrat ett hål och satt in ett snöre i en slant.
Så kunde man göra med enkronor när man spelade flipperspel också.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är femtioöringar tror jag. Jämför med bilden i bilfönstret, så skulle i alla fall jag säga att de är för stora för att vara tioöringar.
Tre reklampenningsplånböcker med tioöringar och telefonnummer till tjänsteföretag.
Det är tioöringar
 
Tokslut Tokslut skrev:
Nått jag inte visste att jag glömt
D Dilato skrev:
Det är tioöringar
De i @Toksluts inlägg är väl ändå femtioöringar?

Svensk 50-öring från 1969 med krona och monogram på grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
De där var innan inflationen slog till. 😂
Nuförtiden är det gratis att ringa för de flesta istället, inga tioöringar här inte!
 
Alfredo Alfredo skrev:
De i @Toksluts inlägg är väl ändå femtioöringar?

[bild]
Det går inte se skillnad på dom om man inte vet storleken
Svensk 10 öre-mynt från 1966 med krona och Vasaättens emblem på ena sidan och valören på den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sv.ucoin.net/coin/sweden-10-ore-1966/?cid=11577
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi hade 2 telefonnummer hem, ett privat och ett firma nr, pappa köpte nån dosa där båda kablarna anslöts och så fick man vidarekoppling från ena nr till det andra.
Det här måste varit på 80-talet
 
Jag är så gammal att jag gissar på 10-öringar. Har 50-öringar verkligen fungerat att använda i telefonkiosker?
 
F frasen_36 skrev:
Jo det gick. Vi hade en telefonhytt på S1/StabSbS i Uppsala
Även där var jag ett antal månader och ganska avslappnad miljö, mestadels lågskor.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Även där var jag ett antal månader och ganska avslappnad miljö, mestadels lågskor.
Jovisst, inte mycket militärt men det var en hel del pluggande. Jag hade stor nytta av utbildningen privat och fick nytt jobb genom att företag var där och "headhuntade"..
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
hsd
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejnej, nu blev det fel.
Det där är väl en sån där modern telefonkiosk som man ska använda telefonkort i.
Där duger det inte med några 50-öringar.

Såhär ska det se ut:
[bild]


På välbefolkade platser kunde det se ut såhär också.
[bild]
Ser ut som om tjejen i telefonhytten försöker klicka på touch panelen.....
 
K Kirre2 skrev:
Jag är så gammal att jag gissar på 10-öringar. Har 50-öringar verkligen fungerat att använda i telefonkiosker?
Det har antagligen varit olika mynt genom åren. Jag har svagt minne av tre inkast för mynt, vilket jag har för mig var 1 kr, 50 öre och 25 öre,

[sökning]

Vilket visade sig stämma:
Gammal grön offentlig telefon med myntinkast för 1 kr, 50 öre och 25 öre, sliten yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nån som kommer ihåg Metagram & Comviqs suveräna sekreteraservice?
Vad innebar det?

I USA fick man prata med en telefonist då man ringde personsökar-nummer. Telefonisten knappade då in ett "sms" som skickades till mottagaren.
 
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Ser ut som om tjejen i telefonhytten försöker klicka på touch panelen.....
Ja touchpanelen förvirrar mig, det är inget jag ens kommer ihåg att jag glömt har funnits ... ;)

Men panelen och avsaknad av kataloger i ställ på höger sida får mig att tro att den där måste varit ett foto från sista tiden med myntautomater.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja touchpanelen förvirrar mig, det är inget jag ens kommer ihåg att jag glömt har funnits ... ;)

Men panelen och avsaknad av kataloger i ställ på höger sida får mig att tro att den där måste varit ett foto från sista tiden med myntautomater.
Tycker hela bilden känns "ny", undrar om inte det är något visningsexemplar av gammal telefonkiosk där man kan prova att ringa genom att trycka på knapparna bredvid telefonen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.