P Pin skrev:
Jo men det jag besvarade handlade först om p böter för att det inte gick att parkera utanför. Om du måste parkera om bilen efter urlastning blir det mer tidsåtgång att hämta mer allteftersom. Men allt är inte svart eller vitt. Jag hoppas du gör det som är bäst för kunden.

När jag lät ett företag renovera mitt badrum fanns allt det du räknar upp på plats hos mig i mitt garage och ett rum. Min egen bil ställde jag på gatan så hantverkarna kunde parkera framför huset. Men diskussionen var väl återigen centrala lägen med problem att parkera. Troligen knepigare i centrala lägen med små lägenheter att förvara allt på plats. Det jag vänder mig mot är att många inte verkar överväga andra metoder för transport, på samma sätt som jag har kollegor som kör bil trots parkeringskostnad, trängselskatt och minimal tidsvinst. Det blir som att bensinen hade kostat över 100 kr litern om man summerar allt och gör tankeexperimentet att allt var bränslekostnad.

Skräckexempel som jag själv upplevt är:
- beställer litet arbete från hantverkare och chefen kommer och tittar på förutsättningarna och hur de ska åtgärda felet, dvs vilket material som behövs (två saker som finns på alla byggvaruhus)
- två killar kommer sedan och ska utföra arbetet. De har inget material med sig trots att arbetsledare hade rekat vad som behövdes
- åker och handlar på byggvaruhus långt bort trots att det fanns ett Beijer 1 km bort. Det de debiterar är dyrare än Beijer som oftast är dyrast
- jobbar en stund och tar lunch två timmar
- kommer tillbaka och jobbar klart en halvtimme
- debiterar 2 x 8 timmar

Fakturan typ 2 x 1 timmes jobb och resten slöseri med tid. Jag klagade och fick motfrågan hur många timmar de jobbat och så fick jag betala det. (Och nu kommer någon annan snart in och klagar på jobbiga kunder…)
Detta med eventuella p-böter handlar ju inte om alla arbetsdagar i 4v tid utan detta var något de gjorde upp med kunderna om vid rivningstillfälle eller när t.ex material skulle levereras etc. då de mer eller mindre var tvungna att stå parkerade fel om än inte trafikfarligt så klart.
Då fick kunden valet att ta de eventuella böterna eller så skulle entreprenaden bli dyrare för då var företaget tvunget att få in täckning för ifall de ådrog sig böter och då var det billigare för kunden att ta bötesfakturorna om det blev några.

Självklart gör jag alltid det mest vettiga för kunden och en liten sak måste jag ju då nämna och det var en kund för många år sedan som skulle ha renoverat kök och matplats.
Vi skulle skruva upp 22 skivor gips i taket så innan jag gick för dagen nämnde jag för kunden att...
- Imorgon bitti 7.30 kommer de med kranbil från XXX och så lyfter vi in gipsen här via fönstret (köket låg på andra våningen mot gatan till, i ett sutteränghus).
- STOPP STOPP markerar kunden direkt... du vet det är jag som bekostar detta va...
- Ja, sa jag men ni ville ju ha gipsat taken svarade jag då.
- Jo men kranbil, ska det verkligen vara nödvändigt ?
- Ja, sa jag... det är det smidigaste och billigaste alternativet för er.
- Nej nej nej, det är helt omöjligt svarade kunden.
Var på jag svarade att XXX tar 890kr för att köra hit och krana in det till oss och jag kan omöjligt köra och lasta samt bära in alla skivorna genom garaget upp för trappan till trädgården på andra sidan huset för att sen ta in dem via en altandörr och halvtrappa för att få dem till köket/matplatsen på under 2 timmar och på den tiden debiterade jag 450 ex moms/h.
Kunden bad om ursäkt och gav mig fria händer att rodda projektet. 🤪❤️

Skäms ju som hantverkare över sådana svin som överdebiterar som det du ger exempel på.
Jag gör verkligen vad jag kan för att ge kunden valuta för pengarna men samtidigt sliter jag inte sönder min kropp för jag tycker det är jätteroligt utan arbetar för att tjäna pengar för min kropp kommer inte hålla tills pensionen inom denna branschen och detta är det enda jag kan. 😂😂😎
 
  • Gilla
  • Älska
mickeforsberg och 7 till
  • Laddar…
Ny egen tråd var en bra idé....

Då får du ännu fler nya chanser att svara för dig @Byggis1976 😉

Jag är så intresserad av dina förklaringar. :)

Måste ju få klarhet i om det är du eller jag som ska ta ett snack med revisorn för att lära oss lite mer ;)
 
  • Gilla
ChristianSch
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja du, tro det eller ej men våra bilar är inte gratis att hålla och framföra 😉

Dessutom tvingar Skatteverket oss att debitera rimliga körersättningar för annars betalar de inte ut fulla rotavdrag utan antar att det är inbakat i arbetskostnaderna.

Normalt med ett badrum är runt 20 arbetsdagar för riv, bygg, plattsättning.
VVS & elektriker behöver oftast 3 besök vardera och målaren ett antal vändor för spackling/målning.

Så det blir en hel del körande. 😉

Sen tror jag inte det är gratis att parkera i Stockholm heller 😉🙈


Parkeringsböter är ingen avdragsgill kostnad för ett företag så den får man bekosta av egna skattade privata pengar så de är ganska ointressanta att dra på sig.
Vet kollegor som haft jobb där parkering är stört omöjlig så kunderna har fått valet att betala de eventuella böter de riskerar få eller så tvingas de lägga på den dubbla kostnaden för varje arbetsdag för att ha täckning för ev. böter.
Blir ju billigare ändå att låta firman ta böterna även om det inte är avdragsgillt..

Ingen AGA, kommunal samt statlig skatt..

Så gör jag iallafall..
 
  • Gilla
KÅMH och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ny egen tråd var en bra idé....

Då får du ännu fler nya chanser att svara för dig @Byggis1976 😉

Jag är så intresserad av dina förklaringar. :)

Måste ju få klarhet i om det är du eller jag som ska ta ett snack med revisorn för att lära oss lite mer ;)
Vad vill du veta?

Jag tycker att jag svarat, min synpunkt är att att personligen tycker jag inte man ska påföra någon typ av bot, varken p böter eller fortkörning på en kund man jobbar hos. Bor man i storstäderna så ställer jag mig också tveksam till huruvida man ska ta betalt för de kostnader / tid som alla har. Majoriteten av alla bekostar det privat.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vad vill du veta?

Jag tycker att jag svarat, min synpunkt är att att personligen tycker jag inte man ska påföra någon typ av bot, varken p böter eller fortkörning på en kund man jobbar hos. Bor man i storstäderna så ställer jag mig också tveksam till huruvida man ska ta betalt för de kostnader / tid som alla har. Majoriteten av alla bekostar det privat.
Du kan ju börja med att svara på #21 i denna tråden... som hette #30 i förra. ;)

Sen kan du ju även svara på #29 vilket i sig berör samma ämne till viss del. :)

Jag vill ju verkligen veta hur jag ska göra för att staten ska bekosta mina avdragsgilla kostnader så som körersättningar, mattupptagare för att kunna riva bort kundens matta etc. så jag slipper fakturera kunderna för detta och istället får detta bekostat av staten... 🤔
...eftersom du anser att man inte ska debitera kunden för avdragsgilla kostnader för att man då både får betalt av kunden och staten för dessa... 😱

...OCH för säkert 10e gången... JAG PÅFÖR OCH DEBITERAR INGA BÖTESKOSTNADER på kund !!!!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Funkis701 och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du kan ju börja med att svara på #21 i denna tråden... som hette #30 i förra. ;)

Sen kan du ju även svara på #29 vilket i sig berör samma ämne till viss del. :)

Jag vill ju verkligen veta hur jag ska göra för att staten ska bekosta mina avdragsgilla kostnader så som körersättningar, mattupptagare för att kunna riva bort kundens matta etc. så jag slipper fakturera kunderna för detta och istället får detta bekostat av staten... 🤔
...eftersom du anser att man inte ska debitera kunden för avdragsgilla kostnader för att man då både får betalt av kunden och staten för dessa... 😱

...OCH för säkert 10e gången... JAG PÅFÖR OCH DEBITERAR INGA BÖTESKOSTNADER på kund !!!!
Jag försöker. Men du måste förstå att jag svarar på frågor o saker i tråden. Det gäller inte dig specifikt. Jag ska svara på det jag tror du hakar upp sig på.

1. Ok, vi drar ner inkomst till 100kkr/mån. 625kr/t ex moms - normalt arvode? Se bild!

Ekonomisk kalkyl som visar resultat efter fakturering, sociala avgifter, pension, semester och övriga kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som företagare bör du ha vinst. Hur den kommer till är lite olika. Ganska ofta kommer det från påslag på timtaxa/arvode mot lön. Se bild. Om en hantverkare i exemplet tar 35000kr/mån (ingångslön i Stockholm verkar vara ca 31kkr) finns ca 30kkr kvar. Per månad. Mycket! Det täcker en hel del från bilar, semester, verktyg mm. Och jag hoppas åtminstone 5% är vinst. På de timpenningar jag ser finns således marginaler. Det i sig är bra. Om saker är avdragsgillt är det inte så dyrt för bolaget. Staten betalar dem inte, du DRAR av dem så du får indirekt pengar kvar i ditt AB.

SÅ min poäng men mina inlägg är att du får göra mycket i ett AB…du får köpa en miljonbil, representera, boka konferens resor till Thailand och göra ganska mycket va du vill faktiskt!. Du kan ge dig själv present kort när du fyller jämt på att köpa 3 kostymer om du vill. MEN ….detta tycker jag är sådant man bekostar från vinst! Man lägger inte på det på kundfakturor. Det jag tycker var magstarkt var just p-bot (men även trängselskatten och kötid)
 
  • Gilla
mattisx och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag försöker. Men du måste förstå att jag svarar på frågor o saker i tråden. Det gäller inte dig specifikt. Jag ska svara på det jag tror du hakar upp sig på.

1. Ok, vi drar ner inkomst till 100kkr/mån. 625kr/t ex moms - normalt arvode? Se bild!

[bild]

Som företagare bör du ha vinst. Hur den kommer till är lite olika. Ganska ofta kommer det från påslag på timtaxa/arvode mot lön. Se bild. Om en hantverkare i exemplet tar 35000kr/mån (ingångslön i Stockholm verkar vara ca 31kkr) finns ca 30kkr kvar. Per månad. Mycket! Det täcker en hel del från bilar, semester, verktyg mm. Och jag hoppas åtminstone 5% är vinst. På de timpenningar jag ser finns således marginaler. Det i sig är bra. Om saker är avdragsgillt är det inte så dyrt för bolaget. Staten betalar dem inte, du DRAR av dem så du får indirekt pengar kvar i ditt AB.

SÅ min poäng men mina inlägg är att du får göra mycket i ett AB…du får köpa en miljonbil, representera, boka konferens resor till Thailand och göra ganska mycket va du vill faktiskt!. Du kan ge dig själv present kort när du fyller jämt på att köpa 3 kostymer om du vill. MEN ….detta tycker jag är sådant man bekostar från vinst! Man lägger inte på det på kundfakturor. Det jag tycker var magstarkt var just p-bot (men även trängselskatten och kötid)
Det förutsätter 100% beläggning och att firman inte har några övriga kostnader, som revisor, bokföring, telefon, fortbildning, sjukersättning etc, vilket inte känns helt rimligt.

Klart du kan få det helt utan kostnad för bil och resa, men då till en helt annan timpeng och utan eventuellt ROT-avdrag.

Sen ska du givetvis inte betala fortkörningsböter eller parkeringsböter.
Just att betala parkeringsböter kan vara en överenskommelse innan. Ni kommer överens om att du får betala parkeringsböter som alternativt får du betala för tiden som det tar för hantverkaren att gå fram och tillbaka till bilen, kanske flera gånger om dagen. Sen får man räkna på om det är billigare att äta P-böter eller att betala för tid, svårare än så är det inte.

Sen förstår inte jag heller varför man inte ska få ersättning för saker som är avdragsgilla. Det verkar som du tror maan får betalt för dem sakerna två gånger då, en gång från kunden och en gång från staten. Så är det givetvis inte.
 
  • Gilla
  • Älska
Österlenskan och 3 till
  • Laddar…
…och självklart. Lägger du matta så tar du betalt för det. Men det känns oproffsigt att blanda in kring saker. Jag skulle inte dela posten mattläggning i:
- bära in mattan
- parkera bilen
- eventuella p bot för mattläggare
- kötid när mattläggare tar lunch
Fairlane Fairlane skrev:
Det förutsätter 100% beläggning och att firman inte har några övriga kostnader, som revisor, bokföring, telefon, fortbildning, sjukersättning etc, vilket inte känns helt rimligt.

Klart du kan få det helt utan kostnad för bil och resa, men då till en helt annan timpeng och utan eventuellt ROT-avdrag.

Sen ska du givetvis inte betala fortkörningsböter eller parkeringsböter.
Just att betala parkeringsböter kan vara en överenskommelse innan. Ni kommer överens om att du får betala parkeringsböter som alternativt får du betala för tiden som det tar för hantverkaren att gå fram och tillbaka till bilen, kanske flera gånger om dagen. Sen får man räkna på om det är billigare att äta P-böter eller att betala för tid, svårare än så är det inte.

Sen förstår inte jag heller varför man inte ska få ersättning för saker som är avdragsgilla. Det verkar som du tror maan får betalt för dem sakerna två gånger då, en gång från kunden och en gång från staten. Så är det givetvis inte.
Nej, i mitt exempel är 30,000kr per mån till ”övrigt”

Det täcker in allt du listar med råge.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det förutsätter 100% beläggning och att firman inte har några övriga kostnader, som revisor, bokföring, telefon, fortbildning, sjukersättning etc, vilket inte känns helt rimligt.

Klart du kan få det helt utan kostnad för bil och resa, men då till en helt annan timpeng och utan eventuellt ROT-avdrag.

Sen ska du givetvis inte betala fortkörningsböter eller parkeringsböter.
Just att betala parkeringsböter kan vara en överenskommelse innan. Ni kommer överens om att du får betala parkeringsböter som alternativt får du betala för tiden som det tar för hantverkaren att gå fram och tillbaka till bilen, kanske flera gånger om dagen. Sen får man räkna på om det är billigare att äta P-böter eller att betala för tid, svårare än så är
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag försöker. Men du måste förstå att jag svarar på frågor o saker i tråden. Det gäller inte dig specifikt. Jag ska svara på det jag tror du hakar upp sig på.

1. Ok, vi drar ner inkomst till 100kkr/mån. 625kr/t ex moms - normalt arvode? Se bild!

[bild]

Som företagare bör du ha vinst. Hur den kommer till är lite olika. Ganska ofta kommer det från påslag på timtaxa/arvode mot lön. Se bild. Om en hantverkare i exemplet tar 35000kr/mån (ingångslön i Stockholm verkar vara ca 31kkr) finns ca 30kkr kvar. Per månad. Mycket! Det täcker en hel del från bilar, semester, verktyg mm. Och jag hoppas åtminstone 5% är vinst. På de timpenningar jag ser finns således marginaler. Det i sig är bra. Om saker är avdragsgillt är det inte så dyrt för bolaget. Staten betalar dem inte, du DRAR av dem så du får indirekt pengar kvar i ditt AB.

SÅ min poäng men mina inlägg är att du får göra mycket i ett AB…du får köpa en miljonbil, representera, boka konferens resor till Thailand och göra ganska mycket va du vill faktiskt!. Du kan ge dig själv present kort när du fyller jämt på att köpa 3 kostymer om du vill. MEN ….detta tycker jag är sådant man bekostar från vinst! Man lägger inte på det på kundfakturor. Det jag tycker var magstarkt var just p-bot (men även trängselskatten och kötid)
För det första så missar du TOTALT allting troligtvis för att du inte läser vad man skriver.
För det andra så fungerar bara ditt exempel om man har full täckning och kan fakturera 160h/mån året om vilket sällan är möjligt.

DU har specifikt skrivit att du inte tycker att man ska debitera avdragsgilla saker på kunden för då "får man betalt både av kunden och staten"... och DET ÄR DETTA JAG HAKAR UPP MIG PÅ !!!!

Precis som du hakar upp dig och tjatar om p-böter i vartenda inlägg precis som du inte förstått ATT JAG INTE DEBITERAR för böter !!!
Mycket mycket intressant att Fairlane dök upp och förstod det med bötesöverenskommelsen alternativt mertidsdebitering mellan kund och hantverkare DIREKT.🙃

ALLA normalt avdragsgilla kostnader för att bedriva verksamheten betalar man som företagare från vinsten vilket alltså det ligger täckning för framförallt i timpengen.... INGA konstigheter alls...
Körersättning är vi tvingade från skatteverket att debitera kunden separat och då det kommer till t.ex specialmaskiner som t.ex en mattupptagare som behövs för att kunna ta bort kundens plastmatta så tillkommer sådana kostnader på kunden för jag får inte dessa kostnader ersatta av staten vilket du gett sken för i dagar nu...
Jag får göra ett avdrag som minskar vinsten i företaget och således skatten men om jag har haft kostnader på 50000kr så täcks det knappast upp av den minskade skatten...
SÅ VARFÖR ska jag minska min vinst för att kunden ska slippa betala för vad som behövs för deras projekt ska kunna utföras. 😱
Visst kan man höja timpengen så där är täckning för sådant också men då blir det ett ramaskri för att hantverkarna är svin som tar så hutlöst betalt och det drabbar alla, även de där det inte behövs mer än normal utrustning som förväntas ingå.
 
  • Gilla
Österlenskan och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Globetrot Byggis1976 skrev:
…och självklart. Lägger du matta så tar du betalt för det. Men det känns oproffsigt att blanda in kring saker. Jag skulle inte dela posten mattläggning i:
- bära in mattan
- parkera bilen
- eventuella p bot för mattläggare
- kötid när mattläggare tar lunch


Nej, i mitt exempel är 30,000kr per mån till ”övrigt”

Det täcker in allt du listar med råge.
Ok, i bilden finns inga 30000, men ok, du tar det i texten under.
Jag tycker inte det är så stor marginal faktiskt. Folk bli sjuka och det måste då betalas sjukersättning, utan inkomst, bil äter upp en väldigt stor del av de 30000 kronorna etc.

Sen skulle jag säga att du tänker fel när du skriver att en vara som man får göra avdrag för kostar företaget väldigt lite.
Köper företaget in en vara för 1000 kr och säljer till dig för 1000 kr så ökar i takt och utgift med lika mycket dvs en affär som går plus minus noll för företaget.
Om de skänker varan till dig så får de ingen intäkt, men har samma utgift. Det minskar bolaget vinst före skatt med 1000 kr och efter skatt minskar vinsten med 800 kronor. Det är väl inte så lite?
På vissa jobb är ju materialen en mycket större post än arbetskostnaden och materialet som företaget köper in ska de vara skänka bort för att det är avdragsgillt? Intäkt för arbete på jobbet 100', kostnader för material 150' som man ska ge kunden eftersom det är avdragsgillt och sen kan man betala lön av det som återstår?
 
  • Gilla
jysd och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Nej, jag räknar inte med 100% beläggning. 30,000kr i marginal per månad täcker semester och glapp.

Låt mig ge ett exempel
1. Ponera att x är 100% avdragsgillt
2. Du har 10,000 kr per år i vinst.
3. Du tar betalt X från kund utöver normal timtaxa och material
4. Vi din deklaration drar du av X. Dessa pengar stannar då i ditt AB
5. Du har då fått X från kund, byggt vinst med timdebitering mm och drar X från ev skatt. Det innebär att du får en extremt gynnsam kalkyl.

Sen ja…man kan ju även försöka ta betalt från kunderna för skatten du betalar i Sverige. Det är 20,6% skatt på överskottet så det kanske är en bra idé att se det som en kostnad också? Lägg på 25% (admin) på alla fakturor så det täcker detta? 😂
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, i bilden finns inga 30000, men ok, du tar det i texten under.
Jag tycker inte det är så stor marginal faktiskt. Folk bli sjuka och det måste då betalas sjukersättning, utan inkomst, bil äter upp en väldigt stor del av de 30000 kronorna etc.

Sen skulle jag säga att du tänker fel när du skriver att en vara som man får göra avdrag för kostar företaget väldigt lite.
Köper företaget in en vara för 1000 kr och säljer till dig för 1000 kr så ökar i takt och utgift med lika mycket dvs en affär som går plus minus noll för företaget.
Om de skänker varan till dig så får de ingen intäkt, men har samma utgift. Det minskar bolaget vinst före skatt med 1000 kr och efter skatt minskar vinsten med 800 kronor. Det är väl inte så lite?
På vissa jobb är ju materialen en mycket större post än arbetskostnaden och materialet som företaget köper in ska de vara skänka bort för att det är avdragsgillt? Intäkt för arbete på jobbet 100', kostnader för material 150' som man ska ge kunden eftersom det är avdragsgillt och sen kan man betala lön av det som återstår?
Man ska inte ge kunden något. Vi diskuterar p böter och kö avgifter och parkering….

Vem har skrivit om varor? Dessa är ofta i posten ”material” Eller bakar man in material under parkering? 😂
 
Fairlane
Globetrot Byggis1976 skrev:
Man ska inte ge kunden något. Vi diskuterar p böter och kö avgifter och parkering….
Parkeringsböter ska man inte ge kunden utan tidigare överenskommelse.
Det vi försökt förklara flera gånger utan att lyckas är att det är något man kan komma överens om. Om det är lätt att parkera ok i närheten så skulle jag aldrig gå med på det, men skulle någon fråga hemma hos mig skulle jag nappa direkt. Risken för P-böter är nära noll (har en granne som har haft en trasig bil stående över ett år utan böter) och jag betalar hellre en böter om det mot all förmodan blir en, än att betala för att hantverkaren ska parkera 500 meter bort och gå, för den tiden får jag också betala.

Kö avgifter vet jag inte vad det är så det kan jag inte kommentera.

Parkering går säker att lösa på annat sätt. Istället för att parkera för 200 kr om dagen och skicka faktura på den kostnaden till kund så kan man parkera 5 km bort där ser är gratis och så fakturerar man kunden för restiden istället så blir nog kunden nöjd.
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vem har skrivit om varor? Dessa är ofta i posten ”material”
Du skrev att saker som är avdragsgilla inte är så dyra för företagen så de borde inte fakturera kunden för det. 1000 kronor för en vara eller 1000 kronor för parkering är lika mycket för företaget och båda är avdragsgilla, liksom lön, kostnader för revisor, kostnader för bil etc. Nästan allt är avdragsgillt om det har med verksamheten att göra. Jag vet inte vad ditt AB gör där det inte är så
 
  • Gilla
  • Älska
Österlenskan och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej!

Nej, jag räknar inte med 100% beläggning. 30,000kr i marginal per månad täcker semester och glapp.

Låt mig ge ett exempel
1. Ponera att x är 100% avdragsgillt
2. Du har 10,000 kr per år i vinst.
3. Du tar betalt X från kund utöver normal timtaxa och material
4. Vi din deklaration drar du av X. Dessa pengar stannar då i ditt AB
5. Du har då fått X från kund, byggt vinst med timdebitering mm och drar X från ev skatt. Det innebär att du får en extremt gynnsam kalkyl.

Sen ja…man kan ju även försöka ta betalt från kunderna för skatten du betalar i Sverige. Det är 20,6% skatt på överskottet så det kanske är en bra idé att se det som en kostnad också? Lägg på 25% (admin) på alla fakturor så det täcker detta? 😂
Punkt 5 är fel. Man drar inte av X från eventuell skatt, utan från intäkten, skillnaden är enorm.

Räkneexempel:
Företaget köper för 1000 kr och fakturerar 1000 kr. Vinst 0 kronor och vinst efter skatt 0 kr
Alternativ två:
Företaget köper för 1000 kr och fakturerar 0 kr.
Vinst -1000 kr (dvs förlust) och vinst efter skatt -794 kr (dvs förlust).

Sen är det en annan sak att man kan höja timpriset istället, men det har också sina nackdelar. Dels kan man inte dra ROT om man inte fakturerar för resa och dels gynnar det vissa kunder och missgynnar andra. Hos mig är det gratis att parkera och lätt, varför ska jag betala ett högre timpris för att någon annan bor där parkering är dyrt och hopplöst?
 
  • Gilla
  • Älska
Österlenskan och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att i båda missförstår mig grovt. Vi pratar om parkering, böter och kötid. Inte varor.

Men gör ni som ni vill. Personligen låter jag inte kund betala för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.