A AndersS skrev:
En Stihl-dunk som har både olja och 2T. Sedan separat dunk för 4T.
Ingen läcker.
För kedjeoljan?
 
R Robin Lindberg skrev:
Jag bor i nacka, elektriskt då det är en mindre tomt,men jag lyckas nog skaka i oljan utan pip…

Och inte fan spiller jag då heller, är ni skakis när ni fyller? Eller vad pysslar ni med?
Flaskorna med olja som jag köper har rätt litet hål och seg vätska. Bensinen kommer i dunkar vars öppning är klart större än sågens motsvarighet. Dessutom är viskositeten klart mer skvätt- och spillvänlig.

Fast jag undrar vad du gör i tråden för darrhänta gubbar som inte kan det där med att hälla bensin. Du är ju redan fulländad på området.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Flaskorna med olja som jag köper har rätt litet hål och seg vätska. Bensinen kommer i dunkar vars öppning är klart större än sågens motsvarighet. Dessutom är viskositeten klart mer skvätt- och spillvänlig.

Fast jag undrar vad du gör i tråden för darrhänta gubbar som inte kan det där med att hälla bensin. Du är ju redan fulländad på området.
Större hål på mina, men klart att segflytande så köper argumentet!

Lägger ned diskussionen, står och häller vatten imorgon mellan en dunk till en petflaska… bara för att jag kan och inte ni 😆
 
  • Haha
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
H
R Robin Lindberg skrev:
Kan man hälla utan pipen så finns ju inte läckan, problemet löst.
Lycka till å fylla min grävmaskin utan pip eller tratt.
Men du är säkert ett underbarn som trotsar fysikens lagar
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Det kvalitativa märket pressol gör dunkar, har en sådan och den har aldrig svikit mig.
Är av typen där pipen sätts in i dunken nör man förvarar den.
Finns att köpa på ahsell för det rimliga priset 280kr för en 20liters
 
Trevligt att ämnet engagerar så pass många, det får mig att tro att det är fler som retat sig på onödigt spill!
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Skippa pipen och kör tratt?🤔
Bra och enkelt tips, men det ska inte behövas. Dessutom är tratten alltid skitig, samt att somliga maskiner inte låter sig fyllas med standardtratt.
MultiMan MultiMan skrev:
Skitkvalitet från Kina som vanligt numera med dina dunkar?
Högst troligen!
MultiMan MultiMan skrev:
Har en 10L jeepdunk också, men den kan läcka lite ibland med den pipen jag använder (inte original).
Den läcker alltså inte varje gång?
R Robin Lindberg skrev:
hur ofta behöver du använda en sådan? Jag… aldrig
När bilen blinkar att det snart är tom tank så åk och tanka!
Påfallande ofta, men aldrig till bilen. F.ö så blinkar varken motorsåg, gräsklippare, röjsåg, elverk eller vedklyv när det är dags att tanka. Antar att du har lite tjusigare maskiner än undertecknad.

D Dilato skrev:
Den svarta pipen är nog inte avsedd för den röda dunken.
Jag har svarta dunkar från Biltema (både 10L och 5L) och dom är alla täta med tillhörande pip.
Problemet tror jag är att dunkens anslutning är för kort så att tätningen inte pressas ihop ordentligt.
I just detta fallet är det faktiskt originalpip.

Kan mycket möjligen vara som du skriver ang. kort anslutning. Men man tycker ju att både pip och dunk ska passa ihop när man köper de bägge tillsammans 😡

R Räknenisse skrev:
Jag upplever att det kan vara kinkigt med att man kommer precis rätt i gängorna. Det kan vara lite snett utan att man märker det, och då spelar ingen roll alls om du drar hårt eller löst.
Och som flera varit inne på, att äldre dunk var bättre.
Detta har jag också funderat på, och försöker att kontrollera så man kommer rätt i dessa känsliga plastgängor. Det har hänt att jag kommit in snett i gängorna, men då läcker det liksom inte, utan det bara sprutar ut i takt med svordomarna.

A AndersS skrev:
Köp en kvalitetsdunk den håller en livstid och sedan automstisk påfyllning.
Har du något tips på fabrikat?
H Hallerudsbo skrev:
Jag har sett att billiga dunkar läcker fort där du visar.
Jag har gått över och använder 20 liter hydraulik olje dunkar.
Sen kör jag med en hävert pump.
Jag är för lat för att lyfta 🤓.
Har en dunk i båten som man stoppar pipen i dunken när den inte används.
Dock tycker jag det är söl när man ska ut med pipen och dunken är full.
Men den läcker inte det är på det viset en kanon dunk.
Hur ser din hävert ut?
R Robin Lindberg skrev:
Lyckades senast idag tanka svärfarsans gräsklippare direkt från dunk utan spill…?
Varför behöver ni en pip, vänd dunken åt rätt håll när ni häller så slipper ni ”klunkandet”

Finns säkert nån tiktok som ni kan se hur man gör 😬
Och det var med en 5 eller 10-liters dunk månne?

Prova en 20-liters. Vänd den åt vilket håll du nu önskar.

J jonaserik skrev:
Mera runda packningar i gummi, pipen bottnar inte så det klämmer till och blir tätt.
Då är du inne på samma som min senaste fundering. Ska prova med O-ring i lämplig storlek.
Hep Hep skrev:
Jag köpte en sån här på Håkma som jag flyttar över när jag köper ny plastdunk. Funkar kanon och fyller smidigt utan spill även i små öppningar (om man inte tankar lösvikt såklart).
[bild]
Intressant! Trycker man på den gröna knappen för att fylla..?
L Lutte skrev:
Det kvalitativa märket pressol gör dunkar, har en sådan och den har aldrig svikit mig.
Är av typen där pipen sätts in i dunken nör man förvarar den.
Finns att köpa på ahsell för det rimliga priset 280kr för en 20liters
Har du en länk till detta under av ingenjörskonst?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
V Vardagsrum skrev:
Trevligt att ämnet engagerar så pass många, det får mig att tro att det är fler som retat sig på onödigt spill!

Bra och enkelt tips, men det ska inte behövas. Dessutom är tratten alltid skitig, samt att somliga maskiner inte låter sig fyllas med standardtratt.

Högst troligen!

Den läcker alltså inte varje gång?

Påfallande ofta, men aldrig till bilen. F.ö så blinkar varken motorsåg, gräsklippare, röjsåg, elverk eller vedklyv när det är dags att tanka. Antar att du har lite tjusigare maskiner än undertecknad.


I just detta fallet är det faktiskt originalpip.

Kan mycket möjligen vara som du skriver ang. kort anslutning. Men man tycker ju att både pip och dunk ska passa ihop när man köper de bägge tillsammans 😡


Detta har jag också funderat på, och försöker att kontrollera så man kommer rätt i dessa känsliga plastgängor. Det har hänt att jag kommit in snett i gängorna, men då läcker det liksom inte, utan det bara sprutar ut i takt med svordomarna.


Har du något tips på fabrikat?

Hur ser din hävert ut?

Och det var med en 5 eller 10-liters dunk månne?

Prova en 20-liters. Vänd den åt vilket håll du nu önskar.


Då är du inne på samma som min senaste fundering. Ska prova med O-ring i lämplig storlek.

Intressant! Trycker man på den gröna knappen för att fylla..?

Har du en länk till detta under av ingenjörskonst?
Jag har kört mycket igenom hävertpumpen som biltema säljer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Små dunkar har jag kört denna
[länk]

Den andra du länka kör jag i när jag tankar ut fat
Haha, du han flika in medans jag redigerade 🤓
Nåja, great minds thinks alike som man säger
 
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
MultiMan
V Vardagsrum skrev:
Trevligt att ämnet engagerar så pass många, det får mig att tro att det är fler som retat sig på onödigt spill!

Bra och enkelt tips, men det ska inte behövas. Dessutom är tratten alltid skitig, samt att somliga maskiner inte låter sig fyllas med standardtratt.

Högst troligen!

Den läcker alltså inte varje gång?

Påfallande ofta, men aldrig till bilen. F.ö så blinkar varken motorsåg, gräsklippare, röjsåg, elverk eller vedklyv när det är dags att tanka. Antar att du har lite tjusigare maskiner än undertecknad.


I just detta fallet är det faktiskt originalpip.

Kan mycket möjligen vara som du skriver ang. kort anslutning. Men man tycker ju att både pip och dunk ska passa ihop när man köper de bägge tillsammans 😡


Detta har jag också funderat på, och försöker att kontrollera så man kommer rätt i dessa känsliga plastgängor. Det har hänt att jag kommit in snett i gängorna, men då läcker det liksom inte, utan det bara sprutar ut i takt med svordomarna.


Har du något tips på fabrikat?

Hur ser din hävert ut?

Och det var med en 5 eller 10-liters dunk månne?

Prova en 20-liters. Vänd den åt vilket håll du nu önskar.


Då är du inne på samma som min senaste fundering. Ska prova med O-ring i lämplig storlek.

Intressant! Trycker man på den gröna knappen för att fylla..?

Har du en länk till detta under av ingenjörskonst?
Här finns en. https://www.toolab.se/pressol-bensindunk-av-polyetylen-10l Inte just den jag har, men principen med påfyllningsröret i dunken är samma. Pressol brukar ha bra grejer rent allmänt.

https://www.toolab.se/dunkar-plastflaskor

Jeepdunken är ingen Kina-dunk utan det är tyvärr pipen jag jag har som inte spänns fast och låses utan man måste hålla en bygel samtidigt som man fyller. Trycker man inte tillräckligt hårt kan det läcka ibland. Jag borde givetvis skaffa en bättre pip. Köpte en med böjlig pip i metall från någon båtfirma, men den visade sig sakna avluftning av någon obegriplig anledning, så den är oanvändbar till bilen där större mängder ska tankas.
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
@Vardagsrum Japp, den gröna knappen. Först ner med röret i sågen eller vart bensinen ska och sedan trycka tills man är nöjd. Inget spill och kostade någon hundring om jag minns rätt.
 
R Robin Lindberg skrev:
Större hål på mina, men klart att segflytande så köper argumentet!

Lägger ned diskussionen, står och häller vatten imorgon mellan en dunk till en petflaska… bara för att jag kan och inte ni 😆
Själv dricker jag kaffe och inser att koppens öppning är större än munnen, men på något sätt funkar det ändå. Så helt hopplös är jag kanske inte.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Har du något tips på fabrikat?
Stihl och Husqvarna där du kan välja vilken påfyllnadspip du vill ha och som passar för dina maskiner.
Jag tycker det är smidigt med den jag länkade till tidigare, vänd upp och ned på dunken och påfyllnadspipen stänger när det är fullt i tanken.
Den till Aspen eller liknande 5L dunkar fungerar men är lite långsam, men om det tar 10 eller 30 sekunder tja försumbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.