Det är egentligen ett sidospår men jag tycker parkeringsfrågan är intressant.

Jag bor själv i Stockholm (utkanten) och arbetar i city. Jag har två jobb, dels ett där jag är anställd och dels ett där det är mitt eget företag. Jag kör sällan bil till det jobb där jag är anställd av följande skäl:
1. Trängselskatt, typiskt 70 kr per dag
2. Parkering som kostar 20 kr/timme dvs 180 för en dag inklusive lunch och oftast finns ett eller två kvarter bort
3. Tidsvinsten är inte så stor jämfört med SL eller cykel, i rusningstrafiken tar det ungefär lika lång tid.
Allt detta får jag betala själv med skattade pengar.

I mitt eget företag jobbar jag utanför ordinarie arbetstid och då är det lägre eller ingen trängselskatt och ibland ingen P avgift samt mindre trafik. Då tar jag ibland bilen men får oftast parkera en bit från kunden, ofta en km eller mer. Skulle aldrig få för mig att ta upp frågan om p böter med kunden. Fast pris så mina omkostnader drabbar inte kunden utan bara mig själv.

Jag förstår att hantverkare har verktyg och materiel som man inte tar på SL eller cykeln. Men fraktas detta varje dag i 20 dagar? Om arbetet är planerat borde prylarna kunna skickas till en kostnad mycket lägre än hantverkarens timpris plus bilkostnad plus parkeringsavgift (för att inte tala om böter vilket för mig inte bara handlar om pengar utan trafikfarlig parkering).

Så varför inte åka till arbetsplatsen på det mest kostnadseffektiva sättet? Kan vara som idag om det fungerar, eller SL, eller taxi sista biten från parkeringen. Finns många stora byggarbetsplatser i city där de som arbetar där inte har någonstans att parkera i närheten och jag ser på tunnelbanan hantverkare iförda arbetskläder som tyder på att de är allt från målare till snickare.

Det verkar vara väldigt konservativt i branschen utom om jag tar in utländsk arbetskraft, då kommer material och verktyg första dagen och sedan kommer hantverkarna med bussen varje morgon.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Ossian K Olsson och 5 till
  • Laddar…
Jag bor själv i Stockholm (utkanten) och arbetar i city. Jag har två jobb, dels ett där jag är anställd och dels ett där det är mitt eget företag. Jag kör sällan bil till det jobb där jag är anställd av följande skäl:
P Pin skrev:
1. Trängselskatt, typiskt 70 kr per dag
2. Parkering som kostar 20 kr/timme dvs 180 för en dag inklusive lunch och oftast finns ett eller två kvarter bort
3. Tidsvinsten är inte så stor jämfört med SL eller cykel, i rusningstrafiken tar det ungefär lika lång tid.
Allt detta får jag betala själv med skattade pengar.

I mitt eget företag jobbar jag utanför ordinarie arbetstid och då är det lägre eller ingen trängselskatt och ibland ingen P avgift samt mindre trafik. Då tar jag ibland bilen men får oftast parkera en bit från kunden, ofta en km eller mer. Skulle aldrig få för mig att ta upp frågan om p böter med kunden. Fast pris så mina omkostnader drabbar inte kunden utan bara mig själv.

Jag förstår att hantverkare har verktyg och materiel som man inte tar på SL eller cykeln. Men fraktas detta varje dag i 20 dagar? Om arbetet är planerat borde prylarna kunna skickas till en kostnad mycket lägre än hantverkarens timpris plus bilkostnad plus parkeringsavgift (för att inte tala om böter vilket för mig inte bara handlar om pengar utan trafikfarlig parkering).

Så varför inte åka till arbetsplatsen på det mest kostnadseffektiva sättet? Kan vara som idag om det fungerar, eller SL, eller taxi sista biten från parkeringen. Finns många stora byggarbetsplatser i city där de som arbetar där inte har någonstans att parkera i närheten och jag ser på tunnelbanan hantverkare iförda arbetskläder som tyder på att de är allt från målare till snickare.

Det verkar vara väldigt konservativt i branschen utom om jag tar in utländsk arbetskraft, då kommer material och verktyg första dagen och sedan kommer hantverkarna med bussen varje morgon.
Detta var precis min poäng. Hantverkare har ju väldigt bra arvode, 112,000kr (som var på tapeten) motsvarar en lön efter sociala avgifter, tjänstepension, semesterersättning mm på 73,300kr. Så, vinster finns ju i de flesta välfungerande företag som tar 700kr/tim. Utöver detta så tar de betalt för alla utgifter tydligen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är egentligen ett sidospår men jag tycker parkeringsfrågan är intressant.

Jag bor själv i Stockholm (utkanten) och arbetar i city. Jag har två jobb, dels ett där jag är anställd och dels ett där det är mitt eget företag. Jag kör sällan bil till det jobb där jag är anställd av följande skäl:
1. Trängselskatt, typiskt 70 kr per dag
2. Parkering som kostar 20 kr/timme dvs 180 för en dag inklusive lunch och oftast finns ett eller två kvarter bort
3. Tidsvinsten är inte så stor jämfört med SL eller cykel, i rusningstrafiken tar det ungefär lika lång tid.
Allt detta får jag betala själv med skattade pengar.

I mitt eget företag jobbar jag utanför ordinarie arbetstid och då är det lägre eller ingen trängselskatt och ibland ingen P avgift samt mindre trafik. Då tar jag ibland bilen men får oftast parkera en bit från kunden, ofta en km eller mer. Skulle aldrig få för mig att ta upp frågan om p böter med kunden. Fast pris så mina omkostnader drabbar inte kunden utan bara mig själv.

Jag förstår att hantverkare har verktyg och materiel som man inte tar på SL eller cykeln. Men fraktas detta varje dag i 20 dagar? Om arbetet är planerat borde prylarna kunna skickas till en kostnad mycket lägre än hantverkarens timpris plus bilkostnad plus parkeringsavgift (för att inte tala om böter vilket för mig inte bara handlar om pengar utan trafikfarlig parkering).

Så varför inte åka till arbetsplatsen på det mest kostnadseffektiva sättet? Kan vara som idag om det fungerar, eller SL, eller taxi sista biten från parkeringen. Finns många stora byggarbetsplatser i city där de som arbetar där inte har någonstans att parkera i närheten och jag ser på tunnelbanan hantverkare iförda arbetskläder som tyder på att de är allt från målare till snickare.

Det verkar vara väldigt konservativt i branschen utom om jag tar in utländsk arbetskraft, då kommer material och verktyg första dagen och sedan kommer hantverkarna med bussen varje morgon.
Det är ju två vitt skilda saker att jämföra anställda hantverkare på ett bygge där ALLTING finns på arbetsplatsen och en företagare som har allting i sin bil.
Man kan ju knappast tömma bilen på allting man har i den utan man tar ju in vad som behövs efterhand och behöver man något mer hämtar man in det löpande under projekttiden.
Sen kan man kanske inte lämna allting hos kunden under en 4v period heller för det finns kanske lite andra jobb som behöver utföras på annan plats också. 😉
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Ja och tar dessutom betalt för ineffektiva metoder att åka och handla eller transportera saker till kunden. Naturligtvis behöver det kompletteras ibland, men generellt effektivare att få allt utkört vilket går att få snabbt i alla större städer.
 
  • Gilla
MrsBlaise och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja och tar dessutom betalt för ineffektiva metoder att åka och handla eller transportera saker till kunden. Naturligtvis behöver det kompletteras ibland, men generellt effektivare att få allt utkört vilket går att få snabbt i alla större städer.
Ja, och för 12000kr kan man troligen med råge få material hemkört (flera leveranser). Det jag tror att de flesta kunder gör är att de har en yta för saker. Vi och även våra lägenhetboende vänner brukar ge hantverkare avställningsyta.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag bor själv i Stockholm (utkanten) och arbetar i city. Jag har två jobb, dels ett där jag är anställd och dels ett där det är mitt eget företag. Jag kör sällan bil till det jobb där jag är anställd av följande skäl:

Detta var precis min poäng. Hantverkare har ju väldigt bra arvode, 112,000kr (som var på tapeten) motsvarar en lön efter sociala avgifter, tjänstepension, semesterersättning mm på 73,300kr. Så, vinster finns ju i de flesta välfungerande företag som tar 700kr/tim. Utöver detta så tar de betalt för alla utgifter tydligen.
Stopp stopp stopp... nu är du ute och cyklar igen ;)

För det första var siffran 112000kr inklusive moms och det motsvarar knappast en lön på 73300kr !!!

...och VADDÅ tar betalt för alla utgifter... VAR har jag påstått det !!???

Nu börjar det bli lite väl löjligt men om du läser ordentligt istället för att stressigt mothugga varje inlägg jag gör så kunde du nog se jag skrev att timpengen man debiterar först ska täcka alla omkostnader man som företagare har INNAN man kan börja dividera om hur mycket där blir över att ta ut som lön !! 😱😱
Det tro väl fan att dessa kostnader måste debiteras genom timpengen... men säger du emot blir jag fan mörkrädd på hur du anser att man ska driva ett företag och få det att gå runt. 🙃

VARFÖR undviker du gång på gång att svara på min fråga gällande att staten bekostar mina utlägg för körningar och mattupptagaren jag tvingas hyra för att utföra ett arbete åt en kund ??? 😱🙃
 
  • Gilla
Funkis701 och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju två vitt skilda saker att jämföra anställda hantverkare på ett bygge där ALLTING finns på arbetsplatsen och en företagare som har allting i sin bil.
Man kan ju knappast tömma bilen på allting man har i den utan man tar ju in vad som behövs efterhand och behöver man något mer hämtar man in det löpande under projekttiden.
Sen kan man kanske inte lämna allting hos kunden under en 4v period heller för det finns kanske lite andra jobb som behöver utföras på annan plats också. 😉
Men allting finns ju inte i servicebilen får vi dagligen läsa här på Byggahus. Och var det inte du som skrev (jag kan minnas fel) att det inte är en bra idé att låta jobbet dra ut på tiden utan att det ska utföras ”heltid”.

Nej varför ska du springa ut och hämta en sak i taget i bilen? Vet du inte från början 90% vad som behövs? Bär in allt på en gång och sedan kan du flytta bilen från utanför dörren till närmsta p plats, om det inte är samma plats. Behöver du jobba åt en annan kund kör du fram bilen när dagen är slut och lastar in dina verktyg. Eller skicka pryttlet med en budbil från ena till andra stället om det är effektivare.

Visst är det skillnad på stora och små projekt men de flesta är väl anställda och inte egna företagare även när det gäller mindre projekt som badrum till privatpersoner.

vill bara komma med lite tips att tänka nytt 😉 Sedan är transport lite speciellt i centrala delarna av större städer.
 
P Pin skrev:
Ja och tar dessutom betalt för ineffektiva metoder att åka och handla eller transportera saker till kunden. Naturligtvis behöver det kompletteras ibland, men generellt effektivare att få allt utkört vilket går att få snabbt i alla större städer.
Saker som är förutbestämt är inga konstigheter att få utkört och så jobbar jag med när det t.ex gäller kakel/klinker/badrumsinredningar etc. men övrigt material som behövs fungerar inte att få utkört på det viset men det handlar man med sig på morgonen på väg till kund när det behövs och man vet mängderna.
Ibland måste man kolla runt och hitta lösningar på vad som finns att tillgå i handeln för att lösa vissa problem och det går inte att beställa per telefon eller internet.

Men men... så klart vet ju ni bäst hur det fungerar i verkligheten... jag har totalt noll koll trots 20 års erfarenhet. 😂😂

Lycka till och godkväll. :)
 
  • Gilla
tobbbias och 8 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, och för 12000kr kan man troligen med råge få material hemkört (flera leveranser). Det jag tror att de flesta kunder gör är att de har en yta för saker. Vi och även våra lägenhetboende vänner brukar ge hantverkare avställningsyta.
Snälla du.... håll dig nu till ämnet och spåra inte ur för du har fått in en supporter i tråden 😱🙃

Läste du ens vad jag skrev innan gällande de 12000kr och vad de skulle täcka !!???

Hur kan du då påstå att det är en oskälig ersättning med 300kr/dag för körersättning och transport av material !!?

Nu blir jag fan mörkrädd på riktigt. 😎😎😎
 
  • Gilla
jysd och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Snälla du.... håll dig nu till ämnet och spåra inte ur för du har fått in en supporter i tråden 😱🙃

Läste du ens vad jag skrev innan gällande de 12000kr och vad de skulle täcka !!???

Hur kan du då påstå att det är en oskälig ersättning med 300kr/dag för körersättning och transport av material !!?

Nu blir jag fan mörkrädd på riktigt. 😎😎😎
Ingen har sagt att du har noll koll. Diskussionen är principiell.

Jag har inte påstått att 300kr/dag är oskäligt. Jag räknade i mitt exempel på en resa a 2tim för 3150kr/tim och vad jag minns var det det jag tyckte oskäligt högt.
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Saker som är förutbestämt är inga konstigheter att få utkört och så jobbar jag med när det t.ex gäller kakel/klinker/badrumsinredningar etc. men övrigt material som behövs fungerar inte att få utkört på det viset men det handlar man med sig på morgonen på väg till kund när det behövs och man vet mängderna.
Ibland måste man kolla runt och hitta lösningar på vad som finns att tillgå i handeln för att lösa vissa problem och det går inte att beställa per telefon eller internet.

Men men... så klart vet ju ni bäst hur det fungerar i verkligheten... jag har totalt noll koll trots 20 års erfarenhet. 😂😂

Lycka till och godkväll. :)
Noll koll får du tillskriva någon annan att påstått att du har. Tvärtom uppskattar jag generellt dina inlägg om badrum här på forat. 👍

När det gäller logistiken är min uppfattning att många (hur du gör vet ju inte jag men det du skriver låter rimligt) arbetar ineffektivt eftersom de ändå debiterar all tid och alla kostnader till konsumenten (som tyvärr inte är upplyst eftersom han köper sådana projekt en eller två gånger i livet).

Jag har full respekt för din och andras långa erfarenhet som företagare och hantverkare, men glöm inte att jag och många andra har lika lång erfarenhet som kunder.
 
  • Gilla
Anneli Törnros och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men allting finns ju inte i servicebilen får vi dagligen läsa här på Byggahus. Och var det inte du som skrev (jag kan minnas fel) att det inte är en bra idé att låta jobbet dra ut på tiden utan att det ska utföras ”heltid”.

Nej varför ska du springa ut och hämta en sak i taget i bilen? Vet du inte från början 90% vad som behövs? Bär in allt på en gång och sedan kan du flytta bilen från utanför dörren till närmsta p plats, om det inte är samma plats. Behöver du jobba åt en annan kund kör du fram bilen när dagen är slut och lastar in dina verktyg. Eller skicka pryttlet med en budbil från ena till andra stället om det är effektivare.

Visst är det skillnad på stora och små projekt men de flesta är väl anställda och inte egna företagare även när det gäller mindre projekt som badrum till privatpersoner.

vill bara komma med lite tips att tänka nytt 😉 Sedan är transport lite speciellt i centrala delarna av större städer.
Skulle man ha ALLT i bilen som behövs inom bygg, plattsättning etc. hade man fått ha en groteskt stor skåpbil/buss och det är det inte många som varken vill eller har möjlighet till.
Man tar naturligtvis in huvuddelen av det man vet att man kommer behöva men man släpar inte in saker som man kanske inte behöver utan man hämtar det efterhand det upptäcks att man behöver det.
Varför lägga tid på att släpa saker i onödan. 🙃

Sen kan ni säga vad ni vill gällande avställningsplats jaddi jaddi jaddi för jag är verklighetsförankrad och vet med 20 års erfarenhet att det ytterst sällan fungerar att jag skulle tömma min bil på maskiner/verktyg och släpa hem 12 säckar flytspackel, 8 säckar fix, 2 säckar fogbruk, 2-4 säckar gjutning, 12 plywoodskivor, 14 gipsskivor, fuktskyddsmaterial, en pall kakel/klinker, 2 pallar inredning, duschdörrar etc. till en kund på samma gång !!

...och Jo, jag fokuserar på en kund i taget men vissa dagar blir det bara halvdag p.g.a torktider och då klämmer man in ifall man har något smått som restar från förra projektet p.g.a lev.problem eller liknande och det blir lika för de flesta kunder.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 7 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ingen har sagt att du har noll koll. Diskussionen är principiell.

Jag har inte påstått att 300kr/dag är oskäligt. Jag räknade i mitt exempel på en resa a 2tim för 3150kr/tim och vad jag minns var det det jag tyckte oskäligt högt.
Varför då älta och tjata om de 12000kr 🤔😱👎
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Oj, det var billigt. Enbart el o VVS i vår offert är på 25kkr i arbete. Då ligger det ytterligare en post på ca 6kkr senare som heter färdigställande av El o VVS. 😳 Det är Stockholm. Men förort (så man kan parkera) 😂
Absolut ingen orimlig siffra om det behöver byggas om el och vvs vilket oftast behövs. ;)

Men du kompis... gång på gång har du nu undvikit att svara på hur jag ska göra för att slippa debitera kunderna körersättningar och hyra av mattupptagare etc. och istället få staten att ersätta mig för alla avdragsgilla kostnader jag haft för kundernas räkning... så se nu till att svara på inlägg #30 är du snäll... 🙏

Jag väntar med spänning på det heta tipset så jag kan få betalt för mina kostnader av staten och slippa ta betalt av kunderna... och de skulle säkerligen också bli överlyckliga om staten bekostar allting istället. 🤪
 
Redigerat:
  • Gilla
Funkis701 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Skulle man ha ALLT i bilen som behövs inom bygg, plattsättning etc. hade man fått ha en groteskt stor skåpbil/buss och det är det inte många som varken vill eller har möjlighet till.
Man tar naturligtvis in huvuddelen av det man vet att man kommer behöva men man släpar inte in saker som man kanske inte behöver utan man hämtar det efterhand det upptäcks att man behöver det.
Varför lägga tid på att släpa saker i onödan. 🙃

Sen kan ni säga vad ni vill gällande avställningsplats jaddi jaddi jaddi för jag är verklighetsförankrad och vet med 20 års erfarenhet att det ytterst sällan fungerar att jag skulle tömma min bil på maskiner/verktyg och släpa hem 12 säckar flytspackel, 8 säckar fix, 2 säckar fogbruk, 2-4 säckar gjutning, 12 plywoodskivor, 14 gipsskivor, fuktskyddsmaterial, en pall kakel/klinker, 2 pallar inredning, duschdörrar etc. till en kund på samma gång !!

...och Jo, jag fokuserar på en kund i taget men vissa dagar blir det bara halvdag p.g.a torktider och då klämmer man in ifall man har något smått som restar från förra projektet p.g.a lev.problem eller liknande och det blir lika för de flesta kunder.
Jo men det jag besvarade handlade först om p böter för att det inte gick att parkera utanför. Om du måste parkera om bilen efter urlastning blir det mer tidsåtgång att hämta mer allteftersom. Men allt är inte svart eller vitt. Jag hoppas du gör det som är bäst för kunden.

När jag lät ett företag renovera mitt badrum fanns allt det du räknar upp på plats hos mig i mitt garage och ett rum. Min egen bil ställde jag på gatan så hantverkarna kunde parkera framför huset. Men diskussionen var väl återigen centrala lägen med problem att parkera. Troligen knepigare i centrala lägen med små lägenheter att förvara allt på plats. Det jag vänder mig mot är att många inte verkar överväga andra metoder för transport, på samma sätt som jag har kollegor som kör bil trots parkeringskostnad, trängselskatt och minimal tidsvinst. Det blir som att bensinen hade kostat över 100 kr litern om man summerar allt och gör tankeexperimentet att allt var bränslekostnad.

Skräckexempel som jag själv upplevt är:
- beställer litet arbete från hantverkare och chefen kommer och tittar på förutsättningarna och hur de ska åtgärda felet, dvs vilket material som behövs (två saker som finns på alla byggvaruhus)
- två killar kommer sedan och ska utföra arbetet. De har inget material med sig trots att arbetsledare hade rekat vad som behövdes
- åker och handlar på byggvaruhus långt bort trots att det fanns ett Beijer 1 km bort. Det de debiterar är dyrare än Beijer som oftast är dyrast
- jobbar en stund och tar lunch två timmar
- kommer tillbaka och jobbar klart en halvtimme
- debiterar 2 x 8 timmar

Fakturan typ 2 x 1 timmes jobb och resten slöseri med tid. Jag klagade och fick motfrågan hur många timmar de jobbat och så fick jag betala det. (Och nu kommer någon annan snart in och klagar på jobbiga kunder…)
 
  • Gilla
vintersolen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.