F
D Dilato skrev:
Dom kör väl på elpatron mest hela vintern 🤔
Ja de gamla 0.5kw gjorde väl det en del. Att kombinera de med en LLVP ger riktigt låg förbrukning utan elpatronsanvändning. Dvs lite som att ha en LLVP och VP beredare som det diskuteras i tråden...

De "nya" FLVP med 5kw effekt behövs det knappt elspets alls, iaf inte i södra halvan av landet. Vanlig småvilla med en 730 ligger väl på runt 7-9000kwh per år inkl hushållsel..Dvs principen att dra in kallluft fungerar mycket bra trots att det inte är så intutivt. Men då är det täta hus som måste ventileras också. (eller ja, alla hus ska ventileras såklart)
 
Redigerat:
T tinyDavid skrev:
Du menar att det det kommer dras in för mycket kalluft då? Ja, jag får inte hellre ihop det när du säger det så. Blir nog inte ngn vidare energieffektivisering då 🙃

Vi har också fått en offert på en Sverigepumpen bereda med en innedel för en LLVP för 75 tkr efter rot. Ser inte lika mycket info om dem, men tror inte den tar värme från luften inne, utan den går på samma utenhet som en vanlig LLVP. Men den känns dyr, och svår att räkna hem, och tvingar oss att ställa utflykten på ett ställe vi inte vill ha det.

Kanske inget att ha då. Men det känns ändå konstigt att Boverket ställer krav för det för effektivisering m LLVP
Vår, sommar och höst får du billigare varmvatten. På vintern blir det förmodligen inte lika billigt. Det beror på om ventilationsflödet blir onödigt stort eller inte.
 
D Dilato skrev:
Dom kör väl på elpatron mest hela vintern 🤔
Nja, elatroen stund på 7 kW varannan timme räcker oftast. (Höst och vår).

Luften som skickas ut kan hålla minusgrader, när det är plus ute, så där finns ju lite extra energi att utvinna jämfört med FTX. Men så går elpatronen igång på 7 kW. Vet inte om det är för att toppvärma vv beredaren eller tina bort isbildning...
 
F Fideliox skrev:
De "nya" FLVP med 5kw effekt behövs det knappt elspets alls, iaf inte i södra halvan av landet. Vanlig småvilla med en 730 ligger väl på runt 7-9000kwh per år inkl hushållsel..
Varifrån kommer värmen som FLVP:n värmer med?
Min kåk med riktig LVVP i södra Skåne förbrukar ~12000 kWh inkl hushållsel, och då är hushållselen mycket lägre än vanligt, mycket lite spis & ugn, dusch 5 minuter en gång i veckan.
 
F
D Dilato skrev:
Varifrån kommer värmen som FLVP:n värmer med?
Min kåk med riktig LVVP i södra Skåne förbrukar ~12000 kWh inkl hushållsel, och då är hushållselen mycket lägre än vanligt, mycket lite spis & ugn, dusch 5 minuter en gång i veckan.
Inneluften.

Ja jag slängde ut vår 20 år gamla FLVP mot en LVVP. Fick ner förbrukningen från 16 000kwh till 7000kwh per år inklusive allt.

Men att sätta en LLVP hade nog varit mer ekonomiskt. Men pumpen behövde bytas ändå.
 
F Fideliox skrev:
Inneluften.

Ja jag slängde ut vår 20 år gamla FLVP mot en LVVP. Fick ner förbrukningen från 16 000kwh till 7000kwh per år inklusive allt.

Men att sätta en LLVP hade nog varit mer ekonomiskt. Men pumpen behövde bytas ändå.
Jag vet varifrån den kommer, men det jag funderade över var
Vanlig småvilla med en 730 ligger väl på runt 7-9000kwh per år inkl hushållsel..
varifrån kommer den villans värme som återvinns så effektivt, det var frågan.
 
F
D Dilato skrev:
Jag vet varifrån den kommer, men det jag funderade över var

varifrån kommer den villans värme som återvinns så effektivt, det var frågan.
Uteluften, matlagning, vitvaror, människokroppar osv. Uppenbarligen så fungerar det bra i täta och välisolerade hus.
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Vår, sommar och höst får du billigare varmvatten. På vintern blir det förmodligen inte lika billigt. Det beror på om ventilationsflödet blir onödigt stort eller inte.
Men att ventilationsflödet endast är vid uppvärmning, vi gissar att huset har ca 375 kubikmeter luft, och på halvfart går det 264/timme, så säg att beredaren värmer upp en 30-60 minuter per dag (vet inte om det är rimligt, men så mycket varmvattnen använder vi inte) är det mycket jämfört med vad självdrag kan vara typ annars?
 
T tinyDavid skrev:
Men att ventilationsflödet endast är vid uppvärmning, vi gissar att huset har ca 375 kubikmeter luft, och på halvfart går det 264/timme, så säg att beredaren värmer upp en 30-60 minuter per dag (vet inte om det är rimligt, men så mycket varmvattnen använder vi inte) är det mycket jämfört med vad självdrag kan vara typ annars?
Rekommenderat ventilationsflöde brukar vara en halv omsättning per timme. Så om huset rymmer 375 m³ skulle det bli ett rekommenderat flöde för hela huset på 187 m³/h. Sedan kommer frågan om du tänkt dra ventilationskanaler till alla rum som brukar ha frånluft eller om den bara tar luften där den står.
 
Frånluftsvärmepumparna fungerar på att avluften är kallare än vad luften är utomhus som dras in via friskluftsventilerna. Plus lite extra energi från kondensering av fukt från luften.

En värmepumpsberedare värmer inte upp huset utan bara varmvatten så den behöver inte gå lika lågt i temperatur på avluften. Den suger då ut värme från huset som behöver kompenseras av husets uppvärmningssystem, t.ex kamin eller luft-luft värmepump.

Det finns värmepumpsberedare av luft-vatten typ som har en motsvarande utedel som luft-luft värmepumparna. Då kan man separera systemen helt från varandra

Rumsuppvärmning (LLVP)
Varmvatten (VPB-Extern)
Ventilation (Självdrag/F/FTX)
 
  • Gilla
tinyDavid
  • Laddar…
Nu har vi fått lite förtydligande kring ventilationen och indol pumpen, de menade att man drar från luft från befintliga ventilationskanaler som går ut (badrum och köksfläkten i vårt fall) och att det är bra att det görs eftersom det säkerställer en ventilation jämfört med självdrag. Är det ngn skillnad då för oss? Det slår mig att de tillfällen vi har köksfläkten igång eller är i badrummet att det är ofta då vi lär nyttja varmvatten 🤔
 
Köksfläkten får man absolut inte ansluta till en frånluftsvärmepump! Man sätter ett frånluftsdon någon annanstans i köket men inte nära spisen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Köksfläkten får man absolut inte ansluta till en frånluftsvärmepump! Man sätter ett frånluftsdon någon annanstans i köket men inte nära spisen.
Okej, de menade iaf befintlig utdrag, och vi har bara en frånluftdon på taket, jag antar att den tar både köksluft och badrum. Hur det att dra från badrum då?
 
Frånluft tar man från toalett, badrum, kök, grovkök och helst klädkammare. Om det sitter frånluftsdon i köket men inte vid spisen så borde den normalt inte vara ansluten till köksfläkten, men ni kanske har ett hus byggt typ 1980 med Alliancefläkten eller motsvarande? Finns många olika ventilationsvarianter som man började prova efter oljekrisen 1974.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.