F Fideliox skrev:
Finns få färdiga produkter. Men denna kanske är nâgot?

[länk]
Det finns några varianter. Kuben är nytt företag för mig, tycker det känns lite tunnt på hemsidan men det är säkert en vettig produkt. Kombinerat en luft-vatten värmepump med ett FTX aggregat. Hittar ingen vettig information om prestandan på hemsidan, speciellt FTX aggregatet.

Jag har ett liknande system REC VP, möjligtvis att mitt FTX aggregat är något effektivare.

Nilan Compact P2 Air 9 gör samma sak, med högsta verkningsgrad, delar med sig bättre av prestandasiffrorna och har funnits länge.
Jag hade gärna sett en inställning för återcirkulation av luften för högre effekt via luftvärme och frikyla vid BVP setupen.

Det är ett sidospår som bör ha sin egna tråd.

Oavsett fungerar frånluftsvärmepumpar dugligt, med imponerande resultat för den begränsade luftmängd som är i t.ex Nibe F730.

https://www.en.nilan.dk/products/ve...-water-production-and-heating/compact-p2-air9

https://www.rec-indovent.se/produkter/temovex-luftbehandlingsaggregat/rec-vp/
 
Redigerat:
Jag undrar om det är ändå lönt nu enär det är krav från Boverket att kombinera en LLVP med en värmepumpsberedare för att få bidrag för effektivisering. Då blir det ngn tusenlapp extra för att få m detta. Men är det ändå tokigt? Vi har ett hus m självdrag och tänker sätta in en LLVP då, så då får vi ventilation in, är det klokt eller dumt att kombinera det med att sedan dra ut värme från den uppvärmda luften?

Dessutom, är det ngn som har haft en indol nu som har ngt att säga om ljudnivån? Verkar som de går på ca 50 db, vilket vi tycker är högt - även om det är bara vid uppvärmning.
 
T tinyDavid skrev:
Jag undrar om det är ändå lönt nu enär det är krav från Boverket att kombinera en LLVP med en värmepumpsberedare för att få bidrag för effektivisering. Då blir det ngn tusenlapp extra för att få m detta. Men är det ändå tokigt? Vi har ett hus m självdrag och tänker sätta in en LLVP då, så då får vi ventilation in, är det klokt eller dumt att kombinera det med att sedan dra ut värme från den uppvärmda luften?

Dessutom, är det ngn som har haft en indol nu som har ngt att säga om ljudnivån? Verkar som de går på ca 50 db, vilket vi tycker är högt - även om det är bara vid uppvärmning.
Vad för produkt är det du tittar på? Om du kan få funktion för varmvatten och värme till huset via värmepump för 1000 kronor mer än bara en luftvärmepump låter det onekligen bra.
 
T tinyDavid skrev:
Vi har ett hus m självdrag och tänker sätta in en LLVP då, så då får vi ventilation in,
En LLVP tar luft från rummet där innedelen sitter, värmer och blåser samma luft fast uppvärmd.
LLVPn har inget med ventilation att göra.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 5 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
En LLVP tar luft från rummet där innedelen sitter, värmer och blåser samma luft fast uppvärmd.
LLVPn har inget med ventilation att göra.
Jaha, men vad gör det med ett hus m självdrag då att man lägger till en frånluft? Är det bra eller dåligt för ventilation?
 
A Avemo skrev:
Vad för produkt är det du tittar på? Om du kan få funktion för varmvatten och värme till huset via värmepump för 1000 kronor mer än bara en luftvärmepump låter det onekligen bra.
Inte 1000 kronor, men vi kikar på en LLVP för 25 och en värmepumpsberedare på 30-35 då om vi lägger till det samtidigt så tolkar jag att vi kvalificerar för 30 tkr från Boverket. Men det är en av indols 160l pumpar
 
F
T tinyDavid skrev:
Jaha, men vad gör det med ett hus m självdrag då att man lägger till en frånluft? Är det bra eller dåligt för ventilation?
Vad menar du frånluft? LLVP flyttar ingen luft mellan ute och inne, bara värme(förenklat sagt).
 
Redigerat:
Nej men jag menar att en värmepumpsberedare är typ en frånluft, tänker jag fel där?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tinyDavid skrev:
Nej men jag menar att en värmepumpsberedare är typ en frånluft, tänker jag fel där?
Jag misstänker att denna beredare inte tar hänsyn till ventilationsbehovet utan till behovet av varmvatten. Du får en extra ventilation förutom befintligt självdrag som är beroende av hur mycket varmvatten du använder. Det finns lägen då det är bra för ventilationens skull, lägen då det är dåligt för ekonomin och lägen då det inte spelar roll. Så sammantaget lär du få lägre driftskostnad för varmvattenberedaren, men inte så mycket lägre som tillverkaren antyder.
 
A Avemo skrev:
Jag misstänker att denna beredare inte tar hänsyn till ventilationsbehovet utan till behovet av varmvatten. Du får en extra ventilation förutom befintligt självdrag som är beroende av hur mycket varmvatten du använder. Det finns lägen då det är bra för ventilationens skull, lägen då det är dåligt för ekonomin och lägen då det inte spelar roll. Så sammantaget lär du få lägre driftskostnad för varmvattenberedaren, men inte så mycket lägre som tillverkaren antyder.
Du menar eftersom vi ibland omvandlar värme vi skulle behöva till uppvärmning av vatten? Jag ska vara lite mer specifik med modellerna och vår situation för att se om det hjälper. De har föreslaget ngn av dessa modeller https://indol.se/modeller/varmepumpsberedare-160-till-200-liter-indol/
Alltså en Ecosave PV200, EH160BV4, eller EH200BV4R2. Jag läste manualen för en av dem och såg att man kan ha ventilation ständigt på, eller bara vid uppvärmning och kan kombinera med elpatron.
LLVP som är tilltänkt är en Toshiba Daiseikai 9,5 / 25 med värmeeffekt mellan 0,7-6,7 kW och luftflöde 310 m3 - 720 m3.
Det handlar om en tvåplansvilla på ca 150 m2 där första plan är halvt öppet och andra är mestadels sovrum, med en liten växthus ansluten som var tänkt en gång i tiden att värma upp med ventilation som ett passivt solhus på den tiden. Det har funnits en ventilationssystem som togs ut pga att den lät för mycket, och sedan är växthuset ändrat lite med ngt färre fönster och uppvärmnings möjlighet. Huset är välisolerad, vi uppskattar med en förbrukning på 15000 kWh / år och ca 8-10 kubik ved i kaminen.
Tanken som installatören hade var att ta varmluft från andra våningen och värma upp värmvatten med. Varmvattensberedare skulle sitta i en tvättstuga mitt på första plan 3-4 meter från ett matbord (och därför är vi lite ljudkräsna).
 
Jag har svårt med att förstå det här.

  1. Beredaren tar uppvärmd inneluft, kyler ner den (gör varmvatten) och trycker ut luften utomhus, minst 250 m³/h.
  2. Denna luftmängd måste komma in utifrån och kan vara rejält kall vintertid.
  3. Denna kalla luft ska sedan värmas upp av en LLVP och sedan gå till 1.
Ovanpå detta har man den vanliga utstrålningen av värme som sker genom väggar m.m. som LLVP:n också ska hantera.

Spontant känns det inte bra...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Du menar att det det kommer dras in för mycket kalluft då? Ja, jag får inte hellre ihop det när du säger det så. Blir nog inte ngn vidare energieffektivisering då 🙃

Vi har också fått en offert på en Sverigepumpen bereda med en innedel för en LLVP för 75 tkr efter rot. Ser inte lika mycket info om dem, men tror inte den tar värme från luften inne, utan den går på samma utenhet som en vanlig LLVP. Men den känns dyr, och svår att räkna hem, och tvingar oss att ställa utflykten på ett ställe vi inte vill ha det.

Kanske inget att ha då. Men det känns ändå konstigt att Boverket ställer krav för det för effektivisering m LLVP
 
T tinyDavid skrev:
Du menar att det det kommer dras in för mycket kalluft då? Ja, jag får inte hellre ihop det när du säger det så. Blir nog inte ngn vidare energieffektivisering då 🙃

Vi har också fått en offert på en Sverigepumpen bereda med en innedel för en LLVP för 75 tkr efter rot. Ser inte lika mycket info om dem, men tror inte den tar värme från luften inne, utan den går på samma utenhet som en vanlig LLVP. Men den känns dyr, och svår att räkna hem, och tvingar oss att ställa utflykten på ett ställe vi inte vill ha det.

Kanske inget att ha då. Men det känns ändå konstigt att Boverket ställer krav för det för effektivisering m LLVP
Jepp det är det som kallas styrning av en myndighet, även om det är kontraproduktivt. Begriper inte vad dom håller på med, en vanlig husägare är totalt låst med effektivering. Det har fungerat i urminnes tider med VP som gör VV på olika sätt, sen det med äldre hus där det är otätt lite överallt, så blir en FTX värdelös. För att fungera så måste den få varm luft, kall utifrån och den ska då värmas först och sen åka ut. För min egen del skulle jag inte sätta in en sådan FTX.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Jag har svårt med att förstå det här.

  1. Beredaren tar uppvärmd inneluft, kyler ner den (gör varmvatten) och trycker ut luften utomhus, minst 250 m³/h.
  2. Denna luftmängd måste komma in utifrån och kan vara rejält kall vintertid.
  3. Denna kalla luft ska sedan värmas upp av en LLVP och sedan gå till 1.
Ovanpå detta har man den vanliga utstrålningen av värme som sker genom väggar m.m. som LLVP:n också ska hantera.

Spontant känns det inte bra...
Ungefär som en frånluftspump alltså som fungerar ganska bra.
 
F Fideliox skrev:
Ungefär som en frånluftspump alltså som fungerar ganska bra.
Dom kör väl på elpatron mest hela vintern 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.