Örjan säger inte en timme generellt. Han säger då får vi vänta ungefär en timme. Och det är väl helt korrekt, åtminstone i detta fall?
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Örjan säger inte en timme generellt. Han säger då får vi vänta ungefär en timme. Och det är väl helt korrekt, åtminstone i detta fall?
Det är texten jag reagerade på, ingen skugga på Örjan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hur länge man ska vänta beror ju på vilken temeratur det är och vilken ankarmassa man använder
Nicro Nicro skrev:
Det är texten jag reagerade på, ingen skugga på Örjan.
Hur länge man ska vänta beror ju på vilken temperatur det är och vilken ankarmassa man använder. Tiderna står alltid angivna på förpackningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har i mitt yrkesliv använt uteslutande hilti, någon gång har det blivit något annat märke så som sormat och fischer men tycker hilti är the skit så att säga.

Det viktigaste är som Örjan säger och ni själva ser är att man gör rent hålet, tycker generellt att man inte kan sätta ett visst antal pump per hål, utan det beror på hur djupt det är och så vidare. Borsta är viktigt och så blåsa igen till det kommer minimalt med damm.

Sen själva uppfyllnaden av hålet är minst lika viktigt, börja i botten och för varje pump höjer man pipen då smetar man inte ner pipen och man får en homogen massa utan luftfickor. Är det flera hål så räknar man antal pump som krävs för att hålet ska "svämma" över lite när bulten är intryckt till botten.

Det ska komma ut en liten skvätt massa så man vet att det är 100 täckning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Och inte fylla för många hål innan man stoppar ner gängstången eller ankarjärnet för uppriktning, om man är ensam. Fråga mig inte varför jag vet....
 
  • Haha
Fario och 6 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Och inte fylla för många hål innan man stoppar ner gängstången eller ankarjärnet för uppriktning, om man är ensam. Fråga mig inte varför jag vet....
Har samma erfarenhet....
 
  • Wow
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
På ett kontor där jag arbetade runt 2000 fanns det en tegelfasad som "hängde" över en bred entre till huset. I samband med pålning på granntomten rasade en mindre del av fasaden ned över entren. Hela fasadytan släppte och hängde ned. Jag var inte förvånad, skakningarna på vårt kontor när pålarna nådde botten var extrema, hela byggnaden svajade, kontorsstolen rörde sig 3 - 4 cm över golvet med varje slag pålningsmaskinen gjorde.

Jag växlade några ord med besiktningsmannen som var där för att utreda skadan. Han menade att det var kemankare i väggen som hade släppt, och detta troligen för att de belaststs innan de härdat ordentligt.
 
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ska montera en flaggstång och instruktionen säger att man ska ha minst ett 30mm hål till M20 gängstång. Är det för stort?
 
Tack för en bra film som belyser vikten av att rengöra hålet ordentligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Berrasbilverkstad skrev:
Ja
[länk]
Från Formentas hemsida 'Vi rekommenderar av praktiska skäl att borra hålen 30-40 mm i diameter och minimum 300 mm (för flaggstång 5–12 m) eller 450 mm (för flaggstång 14–18 m) djupa. Förankringsjärnen kortas efter behov. Gjut fast markfästet i de borrade hålen med expanderande betong eller ankarmassa." ?
 
Q QMG skrev:
Från Formentas hemsida 'Vi rekommenderar av praktiska skäl att borra hålen 30-40 mm i diameter och minimum 300 mm (för flaggstång 5–12 m) eller 450 mm (för flaggstång 14–18 m) djupa. Förankringsjärnen kortas efter behov. Gjut fast markfästet i de borrade hålen med expanderande betong eller ankarmassa." ?
Ankarmassan krymper lite när den härdar så därför skall man inte borra för stort. 4mm större än gängstången vid den diametern.
 
Q QMG skrev:
Ska montera en flaggstång och instruktionen säger att man ska ha minst ett 30mm hål till M20 gängstång. Är det för stort?
Det är förstort, borra 24mm om du ska köra med kemankare.

Nu vet jag inte hur instruktionerna lyder men ha så mycket uppstick på stängerna att du rymmer ställmuttrar under fotplåten så att du kan justera stången i lod.


Har du inte gjutit fundamentet kan du bulta fast gängstängerna i fotplåten om den är delbar och gunga ner dom i betongen så gör du det enkelt för dig.

Då är det bara att låta betongen brinna och sen montera stången. Slipper du borra och kema.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.