K
pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg att det var ännu en solpanelsbrand igår. En förskola på Hisingen i Göteborg brann ned pga någon att de nya solpanelerna antände taket (de fanns inte på förra årets satellitbilderna alla fall).
Ja, och någon dödades och flera skadades på rutten Singapore-Cph pga av våldsam turbulens i veckan. Visst borde man omedelbart förbjuda all trafik på denna rutten? Eller varför inte all flygtrafik til SO-Asien så har man ju eliminerat alla risker, eller hur?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Ja, och någon dödades och flera skadades på rutten Singapore-Cph pga av våldsam turbulens i veckan. Visst borde man omedelbart förbjuda all trafik på denna rutten? Eller varför inte all flygtrafik til SO-Asien så har man ju eliminerat alla risker, eller hur?
Jag tänkte mer på att det fortfarande inte verkar som att de som installerar gör ett gott jobb. Ett hus ett par kilometer från mig brann ned av samma orsak (solpaneler) för ett par år sedan, det hade varit intressant att se statistik över hur frekvent det är.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tänkte mer på att det fortfarande inte verkar som att de som installerar gör ett gott jobb. Ett hus ett par kilometer från mig brann ned av samma orsak (solpaneler) för ett par år sedan, det hade varit intressant att se statistik över hur frekvent det är.
Du verkar snarare försöka marknadsföra hur farligt det är med solceller på taket. Ungefär som elbilshatarna gör när det gäller elbilar. I min närhet har jag inte någon solcellsanl. som brunnit men däremot en kraftledning som startade en skogsbrand nyligen...
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tänkte mer på att det fortfarande inte verkar som att de som installerar gör ett gott jobb. Ett hus ett par kilometer från mig brann ned av samma orsak (solpaneler) för ett par år sedan, det hade varit intressant att se statistik över hur frekvent det är.
Då jag tillhör räddningstjänsten i vår kommun på deltid så har jag lite koll på vår statistik.
På ca 1000 larm om året så i hela kommunen så vet jag inget hus ännu där solceller varit orsak till brand.
Har varit på ett stall där en traktor började brinna där inne som hade solceller på taket det är nog det närmaste som jag vet.
Deltid sen 80 talet så åkt på några larm:)
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tänkte mer på att det fortfarande inte verkar som att de som installerar gör ett gott jobb. Ett hus ett par kilometer från mig brann ned av samma orsak (solpaneler) för ett par år sedan, det hade varit intressant att se statistik över hur frekvent det är.
Kan du länka till något som visar att det var solpanelerna som orsakade branden?
 
"Enligt initiala uppgifter så brinner det från en solcellsanläggning på taket." står det i länken till polisen ovan. Saken kommer förhoppningsvis att utredas grundligt vilket tar lite längre tid än ett dygn. Det har förekommit liknande bränder tidigare men jag har aldrig läst om resultatet efter utredning, jag har inte heller letat efter det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
K
T TommyC skrev:
"Enligt initiala uppgifter så brinner det från en solcellsanläggning på taket." står det i länken till polisen ovan. Saken kommer förhoppningsvis att utredas grundligt vilket tar lite längre tid än ett dygn. Det har förekommit liknande bränder tidigare men jag har aldrig läst om resultatet efter utredning, jag har inte heller letat efter det.
Ja, en av 252 000 solcellsanläggningar "kan" ha börjat brinna.... Vad i hela friden skall vi ta oss till?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Logad Logad skrev:
I inget av fallen vet vi vad den egentliga orsaken är. Ska jag gissa är det felaktiga installationer som ligger bakom. Det finns lite från britterna att läsa på nätet.
[länk]
Här verkar DC-frånskiljare vara vanligaste orsaken till brand.
[länk]
Tittade bara snabbt men det verkar öka risken om man monterar växelriktare och brytarna utomhus, pga fukt.
 
D djac skrev:
Tittade bara snabbt men det verkar öka risken om man monterar växelriktare och brytarna utomhus, pga fukt.
Pratar vi då om havsnära installationer (eller i städer som saktar på vintern) så är ju saltet en bidragande orsak också. Där jag bor så rostar ju även rostfritt pga mängden salt. Jag får ju även jordfel ibland i eluttag utomhus trots att de är under tak.
 
Redigerat:
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Pratar vi då om havsnära installationer (eller i städer som saktar på vintern) så är ju saltet en bidragande orsak också. Där jag bor så rostar ju även rostfritt pga mängden salt. Jag får ju även jordfel ibland i eluttag utomhus trots att de är under tak.
Även i det du har inomhus?
 
D djac skrev:
Även i det du har inomhus?
nej, inte inomhus. Men torrt utomhus ger jordfel till och från på vintern. Jag brukar ha något jordfel per vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.