H hellem skrev:
ja, vad är det du missar? Det är ju just vad elnätsbolagen "får" "ska" och "måste" göra som jag diskuterar här... att det är dessa regleringar som gör så att incitamenten för elnätsbolagen inte blir för samhällets bästa och att det måste göras om så att incitamenten för dessa bolag blir att skapa effektivare system...
Hej hellem

Det jag skrev om att; ”elnätsbolag får inte arbeta proaktivt” beror ju på att;

”Elnäten drivs som naturligt monopol. Du kan inte välja fritt vilket elnätsföretag du vill ha. Anledningen till att elnätsföretagen har ett naturligt monopol är att det inte är samhällsekonomiskt motiverat att bygga och underhålla parallella elnät inom ett och samma område.” https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet

Vill du bryta upp de ”naturliga monopolen” blir det nog en annan diskussion.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej hellem

Vi säger inte samma saker. Du skriver; ” Problemet jag börjar urskönja är att incitamenten att effektivisera nätet läggs i sin helhet hos förbrukaren.”

Till exempel, de nya distributionstransformatorer som idag används har lägre förluster än tidigare.

Men när vi vänder effektriktningen i redan byggda distributionsnät genom solceller på villataken, då riskerar vi att de redan byggda elnäten måste byggas om och förstärkas.
Du har rätt i att det var missvisande att säga "i sin helhet" 'Det vore mer rätt att säga "för mycket av incitamenten ligger hos förbrukaren"

Jag förstår att vi pratar om olika saker på många sätt, jag pratar mer om nationalekonomiska förhållanden, och du pratar framförallt om nätets tekniska uppbyggnad. Jag säger inte emot det du påstår är problem med hur nätet är uppbyggt eller tekniska problem som skapas av t.ex. solceller osv. Jag försöker ta till mig av det du säger i min "analys" och ser inga jättestora motsättningar, det är vad jag säger. Bara för att det installerats mer effektiva distributionstransormationer betyder inte att incitamenten är korrekt fördelade.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej hellem

Det jag skrev om att; ”elnätsbolag får inte arbeta proaktivt” beror ju på att;

”Elnäten drivs som naturligt monopol. Du kan inte välja fritt vilket elnätsföretag du vill ha. Anledningen till att elnätsföretagen har ett naturligt monopol är att det inte är samhällsekonomiskt motiverat att bygga och underhålla parallella elnät inom ett och samma område.” [länk]

Vill du bryta upp de ”naturliga monopolen” blir det nog en annan diskussion.
Jag anser inte att det är rimligt att bygga och underhålla paralella elnät, nej. Det jag säger är att om vi ska ha vinstdrivande monopol så är det oerhört viktigt att reglerna säkerställer att incitamenten fördelas korrekt och drar åt det håll som är bäst för samhället (som är den aggregerade kunden).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
N
D Dilato skrev:
Du värmer huset med något annat än el då?
Hushållsel är ju schablon typ 5000, så 2000 är ju sjukt lågt då.
Jag gör av med c:a 6500 kWh per år inklusive värme (enbart el) och varmvatten. Håller runt 22 grader vintertid. Luftluftvärmepump står i huvudsak för uppvärmningen.
Ett och ett halvplans hus från 1800-talet som är dåligt isolerat. Dock bara 75 m2 boyta.
Värmepumpen är nyckeln till den låga förbrukningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag gör av med c:a 6500 kWh per år inklusive värme (enbart el) och varmvatten. Håller runt 22 grader vintertid. Luftluftvärmepump står i huvudsak för uppvärmningen.
Ett och ett halvplans hus från 1800-talet som är dåligt isolerat. Dock bara 75 m2 boyta.
Värmepumpen är nyckeln till den låga förbrukningen.
Sjukt lite, nu har vi iofs två laddbilar och två vuxna barn kvar i huset, men vi gör som minst (på sommaren) av med ca 1 Mwh i månaden. Dvs, vi har ca 12 MWh per år i hushållsel bara...
...bilarna står nog för ca 3 MWh av dessa.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Jag anser inte att det är rimligt att bygga och underhålla paralella elnät, nej. Det jag säger är att om vi ska ha vinstdrivande monopol så är det oerhört viktigt att reglerna säkerställer att incitamenten fördelas korrekt och drar åt det håll som är bäst för samhället (som är den aggregerade kunden).
Hej hellem

När det gäller de elnätsbolag som ägs av staten (Vattenfall) eller kommunala bolag så är jag måttligt bekymrad. Eventuellt överskott går till de som beskattar oss. Vi kan möjligen diskutera nivån på deras vinster som går den vägen till skattebetalarna.

I övrigt är jag motståndare till att kommuner (Stockholms mm.) inte har behållit sitt ägande av elnäten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej hellem

När det gäller de elnätsbolag som ägs av staten (Vattenfall) eller kommunala bolag så är jag måttligt bekymrad. Eventuellt överskott går till de som beskattar oss. Vi kan möjligen diskutera nivån på deras vinster som går den vägen till skattebetalarna.

I övrigt är jag motståndare till att kommuner (Stockholms mm.) inte har behållit sitt ägande av elnäten.
Jag är benägen att hålla med. Det jag säger är givet att vi nu har vinstdrivande monopol som nätägare. Då är det enda sättet det kan fungera bra om incitamenten justeras in exakt precis rätt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Sjukt lite, nu har vi iofs två laddbilar och två vuxna barn kvar i huset, men vi gör som minst (på sommaren) av med ca 1 Mwh i månaden. Dvs, vi har ca 12 MWh per år i hushållsel bara...
...bilarna står nog för ca 3 MWh av dessa.
Fick ny elmätare förra fredagen. Exakt en vecka efter att den togs i bruk hade det gått åt 40,3 kWh.
Så förbrukningen den här tiden på året är väldigt låg. Kör aldrig värmepumpen som AC då det aldrig blir så varmt på nedervåningen av huset att det behövs.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Fick ny elmätare förra fredagen. Exakt en vecka efter att den togs i bruk hade det gått åt 40,3 kWh.
Så förbrukningen den här tiden på året är väldigt låg. Kör aldrig värmepumpen som AC då det aldrig blir så varmt på nedervåningen av huset att det behövs.
Senaste dagarna, bilarnas laddning syns tydligt...

I övrigt är det mycket varmvatten (3-4 duschar per dag, dock tillverkat med värmepump), diskmaskin och tvättmaskin (ibland torktumlare) samt matlagning. Det är ett par datorer (strömsnåla dock) som är ständigt på också.
 
  • Energianvändningsdiagram över veckodagar som visar toppar i elförbrukning, troligtvis från bilarnas laddning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Senaste dagarna, bilarnas laddning syns tydligt...

I övrigt är det mycket varmvatten (3-4 duschar per dag, dock tillverkat med värmepump), diskmaskin och tvättmaskin (ibland torktumlare) samt matlagning. Det är ett par datorer (strömsnåla dock) som är ständigt på också.
Ja det är en jäkla skillnad med två tonåringar i hushållet och laddning av bilarna så med det i åtanke ligger ni ju bra till ändå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Jag är benägen att hålla med. Det jag säger är givet att vi nu har vinstdrivande monopol som nätägare. Då är det enda sättet det kan fungera bra om incitamenten justeras in exakt precis rätt.
Hej hellem

Många som klagar på elnätsbolagen handlar om deras ägares intresse för avkastning.

Halva elnätsbolaget Ellevio AB ägs av tre svenska pensionsfonder vars avkastning naturligtvis är intressant av dessa nutida och framtida pensionärer. De vill naturligtvis att avkastningen skall vara så hög som möjligt.

”Ellevio AB (publ) är ett svenskt aktiebolag med säte i Stockholm. Det ägs av Omers Infrastructure (50%), Tredje AP-fonden (20%), Folksam (17,5%) och AMF (12,5%).”
https://www.ellevio.se/om-ellevio/det-har-ar-vi/ekonomi-organisation/organisation-styrning/

Det vore nog inte billigt om t.ex. Statliga Vattenfall köpte hela Ellevio AB. Deras aktieägare köpte bolaget för att garantera höga framtida pensioner.

Hur borde vi göra för att förbättra situationen, menar du?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej hellem

Många som klagar på elnätsbolagen handlar om deras ägares intresse för avkastning.

Halva elnätsbolaget Ellevio AB ägs av tre svenska pensionsfonder vars avkastning naturligtvis är intressant av dessa nutida och framtida pensionärer. De vill naturligtvis att avkastningen skall vara så hög som möjligt.

”Ellevio AB (publ) är ett svenskt aktiebolag med säte i Stockholm. Det ägs av Omers Infrastructure (50%), Tredje AP-fonden (20%), Folksam (17,5%) och AMF (12,5%).”
[länk]

Det vore nog inte billigt om t.ex. Statliga Vattenfall köpte hela Ellevio AB. Deras aktieägare köpte bolaget för att garantera höga framtida pensioner.

Hur borde vi göra för att förbättra situationen, menar du?
Nu en fundering på dina inlägg. Du prisar allt som har med nät att göra. Är du inte part i målet då. har läst dina inlägg och funnit det lite underligt med dina inlägg, som är till nätbolagens fördel i pricip allt.
 
J jonaserik skrev:
Nu en fundering på dina inlägg. Du prisar allt som har med nät att göra. Är du inte part i målet då. har läst dina inlägg och funnit det lite underligt med dina inlägg, som är till nätbolagens fördel i pricip allt.
jonaserik

Som pensionär (efter drygt 50 år med elkraft) och som villaägare vill jag fortfarande ha en fungerande elförsörjning med rimligt låga elpriser.

”Den svenska elmarknaden avreglerades 1996.”
https://www.energimarknadsbyran.se/el/elmarknaden/elmarknaden-i-sverige/

Jag tillhörde de som inte jublade (som många gjorde) utan har varit tvungen att ”ta skeden i vacker hand” och anpassa mig till de många då ville. Detta beskriver jag här i mina inlägg och jag har under årens lopp gett många tips hur vi kan agera.

Tyvärr är det få som har lyssnat, jag har mest fått klagomål, som nu, att jag går någon annans ärenden.
Det jag skrivit och det jag förmedlat har varit detsamma hela tiden som det jag skriver nu.

Menar du att jag har agerat fel?

Hur har du agerat sedan före och efter 1996?
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
jonaserik

Som pensionär (efter drygt 50 år med elkraft) vill jag fortfarande ha en fungerande elförsörjning med rimligt låga elpriser.

”Den svenska elmarknaden avreglerades 1996.”
[länk]

Jag tillhörde de som inte jublade (som många gjorde) utan har varit tvungen att ”ta skeden i vacker hand” och anpassa mig till de många då ville. Detta beskriver jag här i mina inlägg.

Hur har du agerat sedan före och efter 1996?
Ja du vad kan göras, allt är bakbundet av de monopol som är. Har ingen betydelse vad jag/vi tycker tänker, det går inte att strejka, det bryr dom sig inte om. "" Så strejka ni, vi bara väntar på att ni börjar använda el igen, blir nog svaret. ""
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej hellem

Många som klagar på elnätsbolagen handlar om deras ägares intresse för avkastning.

Halva elnätsbolaget Ellevio AB ägs av tre svenska pensionsfonder vars avkastning naturligtvis är intressant av dessa nutida och framtida pensionärer. De vill naturligtvis att avkastningen skall vara så hög som möjligt.

”Ellevio AB (publ) är ett svenskt aktiebolag med säte i Stockholm. Det ägs av Omers Infrastructure (50%), Tredje AP-fonden (20%), Folksam (17,5%) och AMF (12,5%).”
[länk]

Det vore nog inte billigt om t.ex. Statliga Vattenfall köpte hela Ellevio AB. Deras aktieägare köpte bolaget för att garantera höga framtida pensioner.

Hur borde vi göra för att förbättra situationen, menar du?
Eftersom det är monopol vi har tilldelat dessa bolag är det oerhört mycket svårare att få företagen att göra ett bra jobb än när det finns en konkurrens företagen emellan. Mellan elproducenterna finns det ju konkurrens, och därför blir det billigt och driftsäkert.

Jag har inget emot att företag eller individer tjänar mer pengar på att göra ett bättre jobb och mindre pengar när de gör ett sämre jobb, det är så det ska fungera när man tar draghjälp av marknadskrafterna. Vid monopol finns ingen konkurrens och därmed ingen naturlig förhandling mellan kund och leverantör som leder leverantören till att leverera det kunden söker till ett pris de finner lämpligt eftersom de är tvungna att köpa av leverantören. Då är det kritiskt viktigt att det finns en kusk som styr och bestämmer. När jag pratar om incitament pratar jag alltså om att tjäna pengar. Samhället måste sätta regler för nätägarna som gör att de tjänar mer på att göra det som är bra för samhället än att göra något annat. Då kan det bli bra.

Det jag tycker mig se är tendenser mot att de tjänar mer på att göra ett mediokert jobb. Väldigt förenklat förklarat så tjänar de mer på att klaga på att nätet är inneffektivt och att slutkundernas förbrukningmönster skapar problem och att de därför måste ta mycket betalt.

Så reglerna för hur de tar betalt och vad de tar betalt för mm måste justeras så att det drar åt rätt håll.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.