Claes Sörmland
J Janne Solvik skrev:
Precis!
;-)
Detta är den avgörande frågan..
Är det korttidsuthyrning är det regelverk som för hotellverksamhet.

Jag kommer inte ha korttidsuthyrning utan bara hyra ut lägenheten som bostad.
Då är den frågan löst. Du hyrde ut och det hade krävt bygglov. Nu har du uppmärksammats om denna överträdelse och du har rättat, du hyr inte längre ut som hotellverksamhet. Därmed är den delen avslutad.
 
  • Gilla
adron och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Janne Solvik skrev:
En fråga om Bygglov och preskriptionstider.
Och konsekvenser..
Jag förvärvade 2007 en fastighet, byggd 1930 med ett ganska stort boningshus.
Fastigheten ligger i tättbebyggt område men det saknas detaljplan.

På både våning 1 och på vån 2 fanns kompletta kök och badrum när vi förvärvade fastigheten. Övervåningen var kontor/övernattning.
Dessutom finns en källare och tre sovloft på vinden (185cm i takhöjd i mitten. Sadeltak…;-) )
Jag ansökte 2010 om , och fick bygglov för att bygga till en vinterträdgård med en trappa som förbinder de båda planen och en takterass med en dörr in på våning 2.
under åren som gått har våning 2 använts som barnrum, ungomshäng, kontor, boende för anställda och de senaste åren som korttidsuthyrning via Airbnb.

För 2 månader sedan fick vi en tillsyn av både Räddningstjänst och Stadsbyggnadsinspektörer.

De hade fått tips om vår uthyrning och kom därför för att följa upp hur vi hade det med allt från brandvarnare, hur tvättstugan i källaren delades till brandceller och utrymningsvägar.
Väldigt professionella, sakliga och bra på alla sätt och vis.

Nu har jag fått beslut om att våning 2 inte får hyras ut till boende innan:
1) jag har fått bygglov , och slutbesked som flerfamiljshus av stadsbyggnads.
2) jag har gjort vån till egen brandcell EI60. ( vilket det till 90% redan är)
3) jag har monterat seriekopplade och fast anslutna rökdetektorer,( istället för vanliga med batterier)
4) att vinterträdgården inte innehåller något brännbart då den ses som en hall, trapphus, som förbinder våningarna.

Vad tänker ni med juridisk kompetens om detta?

- får Räddningstjänsten villkora att det skall finnas bygglov?

- måste det till brandcell för korttidsuthyrning?

- kan de kräva att vinterträdgården blir trapphus för att de anser att dörren dit behövs av utrymmningsskäl?

- kan statsbygg neka bygglov när det sett ut så här i många år och att de dessutom tillåtit bygglov för tillbyggnader där vi tydligt visat att kök o badrummet finns?

- kan stadsbygg hindra att jag hyr ut vån 2 till kortidsboende?

Andra viktiga aspekter att ta hänsyn till?
Det är oklart vilket beslut vem har tagit med vilken laglig grund. Har du fått ett föreläggande eller förbud utfärdat enligt 5 kap 2 § lagen om skydd motolyckor (LSO)? Är beslutet inte korrekt, d v s att skäliga åtgärder inte har förelagts dig eller att förbudet är för omfattande så ska du överklaga det. Missa inte att göra det inom rätt tidsfrist för då står du där utan rättigheter.

1) jag har fått bygglov , och slutbesked som flerfamiljshus av stadsbyggnads.

Detta ska du överklaga. Du önskar inte ha ett flerbostadshus utan vill behålla ditt tvåbostadshus. LSO ger inget stöd för att tvinga dig att ta ett flerbostadshus i drift.

2) jag har gjort vån till egen brandcell EI60. ( vilket det till 90% redan är)

Jag kan inte reglerna om ett tvåbostadshus kräver två olika brandceller. Passar på den.

3) jag har monterat seriekopplade och fast anslutna rökdetektorer,( istället för vanliga med batterier)

Jag kan inte reglerna om ett tvåbostadshus kräver fast anslutna rökdetektorer. Passar på den.

4) att vinterträdgården inte innehåller något brännbart då den ses som en hall, trapphus, som förbinder våningarna.

Passar återigen på den. Kan inte reglerna.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om man däremot ändrar inriktning. tex korttidsuthyrning. Då borde man tvingas anpassa till nya regler. det blir en förändring i hur man använder huset. Eller tänker jag på andra?
Ja, ändrad verksamhet kräver lov och då måste man anpassa sig efter nuvarande regler.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är oklart vilket beslut vem har tagit med vilken laglig grund. Har du fått ett föreläggande eller förbud utfärdat enligt 5 kap 2 § lagen om skydd motolyckor (LSO)? Är beslutet inte korrekt, d v s att skäliga åtgärder inte har förelagts dig eller att förbudet är för omfattande så ska du överklaga det. Missa inte att göra det inom rätt tidsfrist för då står du där utan rättigheter.

1) jag har fått bygglov , och slutbesked som flerfamiljshus av stadsbyggnads.

Detta ska du överklaga. Du önskar inte ha ett flerbostadshus utan vill behålla ditt tvåbostadshus. LSO ger inget stöd för att tvinga dig att ta ett flerbostadshus i drift.

2) jag har gjort vån till egen brandcell EI60. ( vilket det till 90% redan är)

Jag kan inte reglerna om ett tvåbostadshus kräver två olika brandceller. Passar på den.

3) jag har monterat seriekopplade och fast anslutna rökdetektorer,( istället för vanliga med batterier)

Jag kan inte reglerna om ett tvåbostadshus kräver fast anslutna rökdetektorer. Passar på den.

4) att vinterträdgården inte innehåller något brännbart då den ses som en hall, trapphus, som förbinder våningarna.

Passar återigen på den. Kan inte reglerna.
2. Olika lägenheter kräver EI60 mellan lägenheterna. Även dörrarna. Och brandtätade genomföringar/schakt. Brandspjäll kan behövas på ventilationen beroende på hur den är utformad.

3. Inget krav på fast anslutna brandvarnare finns för tvåbostadshus.

4. Då den utgör utrymningsväg ska den vara egen brandcell avskild EI60 mot lägenheterna och man får inte förvara något brännbart i den och vissa fria passagemått ska uppfyllas. I och med ljusinsläpp och mycket fönster lär du inte behöva nödbelysning eller röklucka.
 
  • Gilla
Lillekitte och 3 till
  • Laddar…
J Janne Solvik skrev:
En fråga om Bygglov och preskriptionstider.
Och konsekvenser..
Jag förvärvade 2007 en fastighet, byggd 1930 med ett ganska stort boningshus.
Fastigheten ligger i tättbebyggt område men det saknas detaljplan.

På både våning 1 och på vån 2 fanns kompletta kök och badrum när vi förvärvade fastigheten. Övervåningen var kontor/övernattning.
Dessutom finns en källare och tre sovloft på vinden (185cm i takhöjd i mitten. Sadeltak…;-) )
Jag ansökte 2010 om , och fick bygglov för att bygga till en vinterträdgård med en trappa som förbinder de båda planen och en takterass med en dörr in på våning 2.
under åren som gått har våning 2 använts som barnrum, ungomshäng, kontor, boende för anställda och de senaste åren som korttidsuthyrning via Airbnb.

För 2 månader sedan fick vi en tillsyn av både Räddningstjänst och Stadsbyggnadsinspektörer.

De hade fått tips om vår uthyrning och kom därför för att följa upp hur vi hade det med allt från brandvarnare, hur tvättstugan i källaren delades till brandceller och utrymningsvägar.
Väldigt professionella, sakliga och bra på alla sätt och vis.

Nu har jag fått beslut om att våning 2 inte får hyras ut till boende innan:
1) jag har fått bygglov , och slutbesked som flerfamiljshus av stadsbyggnads.
2) jag har gjort vån till egen brandcell EI60. ( vilket det till 90% redan är)
3) jag har monterat seriekopplade och fast anslutna rökdetektorer,( istället för vanliga med batterier)
4) att vinterträdgården inte innehåller något brännbart då den ses som en hall, trapphus, som förbinder våningarna.

Vad tänker ni med juridisk kompetens om detta?

- får Räddningstjänsten villkora att det skall finnas bygglov?

- måste det till brandcell för korttidsuthyrning?

- kan de kräva att vinterträdgården blir trapphus för att de anser att dörren dit behövs av utrymmningsskäl?

- kan statsbygg neka bygglov när det sett ut så här i många år och att de dessutom tillåtit bygglov för tillbyggnader där vi tydligt visat att kök o badrummet finns?

- kan stadsbygg hindra att jag hyr ut vån 2 till kortidsboende?

Andra viktiga aspekter att ta hänsyn till?
I stort sett kan jag säga ja på alla punkter. Rent juridiskt sett så är det så. Man får ju se om det blir korttidsboende typ B&B för då kan det ju jämföras med hotellkraven. Ett långtidsboende blir det lite enklare krav för. Tanken är att man på korttidsboende inte har samma förutsättningar att utrymma som på ett långtidsboende. Har hört att en utrymningsväg underkänts för att den bara nästan uppfyllde kraven. Var någon dörr som inte hade rätt konstruktion. Så jag tror inte du har stora chanser att få igenom din verksamhet utan att fixa det som behövs. Som någon redan sagt så borde du kontakta en brandkonsult.
 
J Janne Solvik skrev:
Precis!
;-)
Detta är den avgörande frågan..
Är det korttidsuthyrning är det regelverk som för hotellverksamhet.

Jag kommer inte ha korttidsuthyrning utan bara hyra ut lägenheten som bostad.
Kolla upp besittningsrätten om du tänker hyra ut mer långsiktigt.
Så har du lättare att slippa "fastna" med fel hyresgäster
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
V Värmeljus skrev:
Kolla upp besittningsrätten om du tänker hyra ut mer långsiktigt.
Så har du lättare att slippa "fastna" med fel hyresgäster
Snarare kolla upp hyregästen. Hyreslagen är en skyddslagstiftning så den gäller och trumfar ev. kreativa villkor som skrivs in i kontraktet.
 
Pellegnillot71
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Byggahus är konstigt ibland
..
Det finns en tråd om nån som klamrade fast ett grenuttag och folk här går i taket... Namnet "Tjernobyl" förekommer i den tråden. Kolla om ni inte tror mig.

Men när en brandskyddsinspektör har synpunkter ska det granskas i minsta detalj vad ett tvåfamiljshus egentligen är och om den här inspektören kanske egentligen inte är så kompetent....
Och jag tycker att det finns vissa människor som är så fulla av sin egen förträfflighet att de måste förstöra trådar med en massa blaj, så att de bra svaren kommer bort. Lägg ner nu, du kan inte allt även om du tydligen kan tycka om allt!
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Och jag tycker att det finns vissa människor som är så fulla av sin egen förträfflighet att de måste förstöra trådar med en massa blaj, så att de bra svaren kommer bort. !
Men sluta då?🤔
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Byggahus är konstigt ibland
..
Det finns en tråd om nån som klamrade fast ett grenuttag och folk här går i taket... Namnet "Tjernobyl" förekommer i den tråden. Kolla om ni inte tror mig.

Men när en brandskyddsinspektör har synpunkter ska det granskas i minsta detalj vad ett tvåfamiljshus egentligen är och om den här inspektören kanske egentligen inte är så kompetent....
Nja, det som blir konstigt är väl snarare när det är brist på läsförståelse och egna tolkningar läggs fram som fakta?

Det efterfrågades vad som gällde rent juridiskt. Man kan tro vad man vill om anledningarna bakom, men att börja hoppa på TS med anklagelser som till 100% är egen tolkning, ja då blir det konstigt. :)
 
  • Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
J jysd skrev:
Nja, det som blir konstigt är väl snarare när det är brist på läsförståelse och egna tolkningar läggs fram som fakta?

Det efterfrågades vad som gällde rent juridiskt. Man kan tro vad man vill om anledningarna bakom, men att börja hoppa på TS med anklagelser som till 100% är egen tolkning, ja då blir det konstigt. :)
Ja det blir det verkligen. Håller helt med. Det blir bättre om man inte gör några egna tolkningar utan bara läser vad som står. Det behövs inga tolkningar om man har god läsförståelse. Tänk vad lätt det är egentligen 😊
 
Ett tips kan vara att om du har för avsikt att söka bygglov ta en titt på övriga krav utanför just brandskydd & tillgänglighet så du inte drabbas av överraskningar. Det jag främst tänker på är ljudisolering mellan bostäderna. Lagkraven är rätt svåra att nå upp till.
 
Pellegnillot71
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja det blir det verkligen. Håller helt med. Det blir bättre om man inte gör några egna tolkningar utan bara läser vad som står. Det behövs inga tolkningar om man har god läsförståelse. Tänk vad lätt det är egentligen 😊
Självokännedomen når en ny nivå! 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Självokännedomen når en ny nivå! 😂
Om du hittar på nya ord för att beskriva dig själv har du ju i alla fall tänkt efter så så illa är det nog inte 😅👍🙌
 
H Hans G2 skrev:
2. Olika lägenheter kräver EI60 mellan lägenheterna. Även dörrarna. Och brandtätade genomföringar/schakt. Brandspjäll kan behövas på ventilationen beroende på hur den är utformad.

3. Inget krav på fast anslutna brandvarnare finns för tvåbostadshus.

4. Då den utgör utrymningsväg ska den vara egen brandcell avskild EI60 mot lägenheterna och man får inte förvara något brännbart i den och vissa fria passagemått ska uppfyllas. I och med ljusinsläpp och mycket fönster lär du inte behöva nödbelysning eller röklucka.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja det blir det verkligen. Håller helt med. Det blir bättre om man inte gör några egna tolkningar utan bara läser vad som står. Det behövs inga tolkningar om man har god läsförståelse. Tänk vad lätt det är egentligen 😊
Människor har i alla tider
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är uppenbart att du vill slippa följa beskeden du fått. Verkligen helt uppenbart när man läser din trådstart.👎
du tanttycker en massa.
Var skriver jag att jag inte vill följa de förslag RS att boendena skall vara säkra?
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du hittar på nya ord för att beskriva dig själv har du ju i alla fall tänkt efter så så illa är det nog inte 😅👍🙌
är det alldeles möjligt för dig att idka självreflektion?

Du vet, att när en från tid till annan kastar skit omkring sig, som du gör, då e det avgörande viktigt att en kan reflektera och möta upp den respons Du får med allvar och respekt.

Du har ypperliga möjligheter att träna i denna tråd…
Ta dem vettja?!!
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.