Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Riktigt låga elpriser på dagarna nu. Är det solceller som pressa ner priserna?
I så fall var det väl månen som gav ännu lägre pris i natt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Riktigt låga elpriser på dagarna nu. Är det solceller som pressa ner priserna?
Inte bara, vattenkraften pressar priserna nedåt då man inte kan lagra allt smältvatten i älvarna. Bättre att få något öre för den produktionen än att vaska den. När man sedan lägger på solenergin från Tyskland och Nederländerna mitt på dagen så får vi rent negativa priser. Då tvingas vattenkraften faktiskt att vaska en del.

Sedan är det viss variation mellan dygnen också beroende på vindkraften. När det inte blåser så får vi väldigt höga toppriser i SE4 före och efter solens högsta punkt, dvs runt frukost och middag.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tog in ytterligare en offert på solpaneler och även batteri denna gång. Det är uppenbart att de har gått ned i pris i alla fall. 200 kkr för paneler och batteri (på 5 kWh)

Men nog är det fortfarande glädjekalkyler. 76 öre/kWh+moms i medelpris för såld el innan nätnytta och 60-öring är sjukt optimistiskt när elpriserna på dagtid nu ligger runt nollan. Notera att när elen är som dyrast på dagen så säljer jag ju mindre, då nyttjar jag ju mer själv (matlagning mm)

Detta bolaget har åtminstone fattat hur lite solpaneler som faktiskt får plats på mitt tak, de räknade med att jag skulle kunna producera 55% av min årsförbrukning bara, dvs ca 6500 kWh per år. Av dessa så ligger 4600 kWh från April till Augusti. Dvs under de månader då elen är billig på dagtid.

Om jag istället försöker räkna lite snabbt med fiktiva mer realistiska siffror:
- elpris: 30 öre/kWh på sommaren i snitt
- elpris på 80 öre/kWh på vintern i snitt
- medelpris på året blir då (om jag antar att jag säljer lika stor del av produktionen året om, i verkligheten säljer man ju mer på sommaren, men vi kan anta att 60-öringen och skatter+överföring ger samma värde ungefär): 47 öre/kWh.
- vi kan då anta att jag får 47 öre/kWh även i medelpris för den egenkonsumerade elen.
- 47+moms + 60 ~= 1.19 kr/kWh
- jag producerar alltså 6500 kWh per år, det har ett värde på ca 1,19*6500=7735kr/år. Utan räntor så skulle det innebära att jag betalat av anläggningen på 200/7,735 = 26 år och då har jag inte räknat med räntor mm utan jag antar att de tas ut av inflation mm.

Hmm, de som gav offerten sade 8 år och tiden jag fick fram är 26 år. Rätt stor skillnad...

Mina medelpriser per månad för elen (per kWh) i år ligger på januari 80 öre, februari 50 öre, mars 59 öre, april 56 öre, maj (hittills) 15 öre, så mina siffror ovan är inte orimliga.

De ljuger fortfarande som en häst travar i kalkylerna helt enkelt.
Under så lång tid så kommer dessutom troligen både batteri och växelriktare behöva bytas ut.
Är din offert inkl el exkl ROT/GRÖNA avdrag?
200kkr borde vara innan skattedefekterna....
Jag har 22 paneler + 10kWh B. Batteriet cyklar närmare 2ggr/dygn 10-100%SOC. 10 år ger ca 7000 cykler. Säg 50kkr inköp inkl 50% grönt avdrag. 7k cykler ger en batterikostnad på typ 1:-/kWh. Ska bli intressant att följa degraderingen. Troligen en av de sämsta affärerna man gjort. Bara NY-bilinköp som är än sämre.
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Under så lång tid så kommer dessutom troligen både batteri och växelriktare behöva bytas ut.
Är din offert inkl el exkl ROT/GRÖNA avdrag?
200kkr borde vara innan skattedefekterna....
Jag har 22 paneler + 10kWh B. Batteriet cyklar närmare 2ggr/dygn 10-100%SOC. 10 år ger ca 7000 cykler. Säg 50kkr inköp inkl 50% grönt avdrag. 7k cykler ger en batterikostnad på typ 1:-/kWh. Ska bli intressant att följa degraderingen. Troligen en av de sämsta affärerna man gjort. Bara NY-bilinköp som är än sämre.
Priset jag fick var efter ROT/Gröna avdrag på ca 80 kkr...
 
  • Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
I så fall var det väl månen som gav ännu lägre pris i natt.
På nätterna har väl alltid priserna varit lägre pga lägre konsumtion.
På dagen mellan 13-16 brukar inte priset vara några ören som det är nu.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Priset jag fick var efter ROT/Gröna avdrag på ca 80 kkr...
Jag kan lägga till att denna offert fick jag från E.ON. Jag har försökt plocka in offerter från många olika typer av solpanelsföretag (både små och stora och i detta fallet ett bolag som frontades av ett elhandels/elnäts-bolag, har även provat med mitt lokala kommunala elnätsbolag också) för att se om det är någon större skillnad i ansvar, pris, seriositet och annat som är av intresse. Tyvärr skulle jag vilja säga att skillnaden är förvånansvärt liten och att de alla mer försöker sälja dyrt med hjälp av floskler och oväntat dyra förväntade elpriser (på sommarhalvåret) i framtiden.
 
Så här års gör mitt batteri bara halva cykler dagligen så länge solen lyser. Laddstatus sjunker till c:a 50% innan morgonsolen börjar lysa på panelerna. Batteriet hinner bli fulladdat mellan 10:00 och 11:00, därefter åker överskottet ut på nätet om jag inte väljer att ladda bilen. Köper ingen el alls från nätet just nu.

10,3kWp paneler, 10kW växelriktare och 13,1kWh batteri som laddas med maximalt 0,5C (6,5kW) och laddas ur med maximalt 0,83C (10kW). Antal laddcykler under ett år är lite svårt att uppskatta men det är en bra bit under 365.

Om det lönar sig? Troligen inte om jag inte räknar in vad bensin skulle kostat om jag inte haft elbil men å andra sidan kostar elbilen mer än en bensindito i inköp och andrahandsvärde.
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Pratade nyss med E.ON som naturligtvis ville att jag skulle nappa på erbjudandet. De hade räknat på elpriset genom att ta snittpriset på de tre senaste åren. När jag lyfte att elpriset under en stor del av sommaren ligger närmare noll så sade killen att de anser att deras sätt att räkna är det mest rättvisa. Då frågade jag om Putinpriserna och hur troligt det är att de återkommer. Svaret var att deras sätt att räkna var det mest rättvisa. Jag berättade då att jag hade räknat på timpriserna för förra året och hittills i år viktat mot elproduktionen i deras kalkyl och att mitt elpris då blev kraftigt mycket lägre, varefter han svarade att elpriserna kommer att variera från år till år.

Slutsats, det är vanliga klassiska telefonförsäljare som driver även detta hos ett elbolag som E.ON. Dvs, tillförlitligheten är ungefär samma som när de som ringer och försöker sälja mig lotter till Postkodlotteriet säger att det har varit många vinster i mitt område på sistone och att jag måste skynda mig att köpa innan turen går över. Eller teleabonnemangsförsäljarna som påstår att jag får ett så mycket bättre mobilabonnemang med Telenor jämfört med Fello (i Telias nät) och till ett fantastiskt bra pris.
 
  • Gilla
  • Haha
blackarrow och 9 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Svaret var att deras sätt att räkna var det mest rättvisa.
Då kan de såklart lova att köpa din produktion för det priset? Du kanske t o m kan ge 5% rabatt..?
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Då kan de såklart lova att köpa din produktion för det priset? Du kanske t o m kan ge 5% rabatt..?
F-n att jag inte kom på den kommentaren själv när jag pratade med dem... 😎
 
  • Haha
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
D
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Riktigt låga elpriser på dagarna nu. Är det solceller som pressa ner priserna?
Det måste det vara, väldigt låga priser i ett mulet SE4 med svag vind!

*ironi*
 
Vårfloden ger billig el nu. Forsmark har minskat produktionen för att ge plats för vattenkraften. Det var likadant förra året. Vi nettoexporterar c:a 5600 MW just nu.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Vårfloden ger billig el nu. Forsmark har minskat produktionen för att ge plats för vattenkraften. Det var likadant förra året. Vi nettoexporterar c:a 5600 MW just nu.
Konstigt då att nattens och morgondagens regn och mulna himmel då leder till högre elpriser...
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Konstigt då att nattens och morgondagens regn och mulna himmel då leder till högre elpriser...
Det är väl bara att konstatera att priserna sätts utifrån en cocktail av okända parametrar där en varierande delmängd nog är tillgång/efterfrågan men de överordnade är och ska vara elproducenternas intjäning idag och imorgon.
 
Jag såg att det var ännu en solpanelsbrand igår. En förskola på Hisingen i Göteborg brann ned pga att de nya solpanelerna antände taket (de fanns inte på förra årets satellitbilderna alla fall).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.