Vilken lösning?

  • Öva på att slipa och posta stål, det hör till!

    1 Röster 11,1%
  • Sälj den där gamla kinahyveln

    3 Röster 33,3%
  • Uppgradera med en spiralkutter

    3 Röster 33,3%
  • Du har glömt ett val…

    2 Röster 22,2%
  • Antal röster
    9
  • Omröstningen stängd .
Jag är så less på att slipa och posta hyvelstål!! Gammal ek som mördar eggen, och hyvelstålen vill göra detsamma med mina fingrar när jag ska få de i rätt läge.
Ser egentligen tre vägar framåt, lägger upp en omröstning och hoppas på motiveringar åt alla håll 😎

Verkar vara standard 10” kina rikt & planhyveln som jag köpte för något år sen (begagnad), när allt är som det ska gör den ett riktigt fint jobb även om anhållet är lite svajigt. Tar med en gammal bild då det alltid intresserar någon!
 
  • Grönt kombinerat rikt- och planhyvelverktyg i ett verkstadsutrymme, använd för träbearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat val är att ha en rikt med vanlig kutter och separat plan med vändskär.
Dag
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bra alternativ från Dag. Jag har svårt att rösta då jag skulle vilja kryssa för både 2 och 3. Om du har råd, så gör du dig själv lycklig genom att byta ut kinesen. Jag hade en liknande och oavsett kutter och annat så är den för vek för att hålla inställningarna och att hålla sig utan att svikta när man kör t ex tung ek.

Det finns olika grader av trevlighet för hur man postar stål. Du har det pilligaste och svåraste sättet och en sprialkutter är i andra ändan. De varianter som postar sig själva är väldigt bekväma och tar bort många svordomar, men om du ändå skulle byta hyvel och har mäjlighet att välja fritt så är min röst på spiralkuttern. Halva ljudet, dubbla livslängden (gånger fyra om man räknar med att de går att vrida) och du behöver nästan inte bry dig alls om med- och motfiber där du hyvlar. Fast det kostar såklart en del att byta din mot en som både är stabil och har sprialkutter.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Vad kostar en spiralkutter till den hyveln? <5000 så hade jag övervägt det om hyveln uppför sig bra i övrigt o jag snickrat mycket o postat stål frekvent. Börjar det gå upp mot 10000 eller om hyveln är lite sisådär så hade jag letat annat alternativ.
 
Det är en 230-varant av den här som finns med en massa olika färger och klisterlappar. Fördelen är att den är så vanlig att det borde gå att hitta spiralkutter löst, men nackdelen är att den är rätt hopplös. Jag har haft Duabs variant och efter många svordomar och tårar åkte den ut billigt på blocket.
https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...-och-planhyvel/duab-rikt-och-planhyvel-ml392b
En industriell hyvelmaskin med flera justerbara komponenter och varningsetiketter, använd för snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser nuvarande kutter och infästning ut?
 
@stigen : Det är riktandet av den "breda" ytan som varit värst, men tar till mig att det finns bättre maskiner!

@Hep : Budgeten ökar för varje månad det sparas ;) Nu är det nog dålig reklam inför en säljes-annons men det är många andra småsaker jag retar mig på med den med. Från det du skriver låter det verkligen som att du haft en likadan!
En liten tröst att höra att det är svåraste och pilligaste stålpostningen på den här, känner jag mig inte lika hopplöst dålig efter att ha lagt 2 timmar på att slipa och justera in stålen.

@Ola C : Jag drar mig för att använda hyveln då den stjälper lika mycket som den hjälper sett till tiden den extra hanteringen tar, mindre grejer bli handhyvlat (vilket har sin egna charm). Har inte lyckats hitta någon spiralkutter för under 10000 som jag är säker på passar, men någon av alla för ca 4' som finns på kinasidorna borde vara rätt.

@Violina Hep länkade en likadan hyvel hos Duab, syns det inte där kan jag ta en bild ikväll!
 
Jag använder min Hammer med spiralkutter ungefär lika mycket som jag använder skolans stora proffsmaskin med tersakutter.

Skillnaden i yta när skolans stål är helt nya är väldigt liten, så länge jag har koll på fiberriktningen och har rimligt snälla plankor. Mahogny och annat som har fibrerna lite hur som helst blir alltid klart bättre hemma. Flambjörk eller t ex lönn med varierande fiberriktning tar jag sista millimetern hemma eller för hand. Det räcker att stålen i skolan använts några dagar för att ytan ska bli märkbart sämre än om jag hyvlar hemma, där det var rätt länge sedan jag vred på skären.

Att rikta med din maskin @K_arlstrom är som du vet en utmaning. Jag fick bort det värsta sviktandet i utmatningsbordet genom att pressa in en ekstolpe under bordets kant. Varken snyggt eller smidigt, men det blev klart bättre när plankorna som skulle riktas vägde en del.
 
  • Gilla
jgna och 1 till
  • Laddar…
@Hep Har inte märkt av sviktandet, men då gav jag upp i förväg och ställde ut rullstöd ca 1 meter före & efter hyveln... Faktiskt nöjd över resultatet, drygt 3 meter långa plankor som ligger plant mot varann :)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Man skall inte lägga pengar på dåliga grejor. Om hyvelmaskinen är klen och vinglig från början så kommer den fortfarande att vara klen och vinglig och besvärlig att arbeta med vad kutter du än sätter i den.

Jag har fått uppfattningen att en klassisk rundkutter med kilar och raka snabbstålsbett är överlägsen på gran och furu medan spiralkutter är överlägsen på ek och alm.

Själv klarar jag mig bra med den klassiska tvåbettskuttern i min Stenberg kombimaskin som jag snickrar på deltid med. Fast då ingår det ju att jag nästan enbart arbetar med gran och furu och björk.
En kamrat som snickrar och renoverar fönster och dörrar på heltid köpte en ny trebetts kutter med kilar och raka bett till sin planhyvel. Han bytte upp sig från den gamla spännklaffskuttern. Eftersom han nästan enbart arbetar med furu ansågs det vara ett bättre och mer ekonomiskt alternativ än en 70 cm bred spiralkutter som skulle ha kostat en förmögenhet i inköp och en förmögenhet till att byta bett i. Ursprungliga tanken vara att sätta in en tersakutter men lagerhusen är så stora på maskinen att det inte går att trä in tersabett från sidan.

En kraftig och styv stomme som inte sviktar i någon riktning är den absoluta grundförutsättningen för att enkelt och snabbt kunna hyvla med gott resultat. Allt utöver det är fintrimning.
 
Ursäkta att jag kapar tråden lite.
Ni som lämnar in stålen för slipning, mycket får ni betala för att få era hyvelstål slipade?
 
När jag hade raka stål och letade verkade eggen.se med sina 9kr/cm bara ett rätt normalt pris för en vanlig kund utan avtal.

Jag köpte istället en tormekjigg som funkade helt ok, men var ett klart dyrare val då jag bara använde den en gång.
 
H heimlaga skrev:
Jag har fått uppfattningen att en klassisk rundkutter med kilar och raka snabbstålsbett är överlägsen på gran och furu medan spiralkutter är överlägsen på ek och alm.
Var har du fått den uppfattningen ifrån? Har du hyvlat med spiralkutter? För din uppfattning är helt fel. Raka skär av bra kvalitet i HSS som är nyslipade kan på raktväxt och i övrigt lätthyvlad furu uppnå lika bra resultat som spiralkutter, fast med mer kutterslag. Så snart hss-stålen har gått en halvtimme eller så är spiralkuttern ständigt överlägsen. Vi har en hyvel med spiralkutter och en med tersa hss.
 
  • Gilla
sweden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.