@Daniel 109 det hade varit bra om du också berättade att kartan visar E.ONs elnät.
 
Den visar de stora näten, rött är EON. Det är stora ytor som är glest befolkade. De vita luckorna är ofta kommunala nät.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Jag säger inte att de ljuger, men jag konstaterar också att kommunala bolag med liknande förutsättningar ändå är billigare än de privata.

Att Skellefteå Krafts elnät är 50% dyrare än det i min kommun förstår jag. Att E.ONs elnät i norra Sverige är 50% dyrare än Skellefteå Krafts elnät, det förstår jag inte. Att E.ONs elnät i region Syd är 100% dyrare än det i min kommun förstår jag inte heller. Jag förstår inte heller hur E.ON som har el i Kungsbacka stad kan vara 50% dyrare än Ellevio som har el på landsbygden i samma kommun. Här jämför vi två privata bolag...
Det beror väl på att E.ON har valt att ha tre olika prislistor: Syd (dit Kungsbacka hör), Stockholm (här är priserna betydligt lägre) och Nord (dyrast) istället för att ha en prislista för varje kommun de är verksamma i.
Vattenfall har en enda prislista för hela landet vilket innebär att man valt att jämna ut priserna mellan de geografiska områden man är verksam i.
 
Redigerat:
N Nalleman64 skrev:
Vattenfall har en enda prislista för hela landet vilket innebär att man valt att jämna ut priserna mellan de geografiska områden man är verksam i.
Men hur ska man då kunna skicka miljarder till de tyska aktieägarn.... aha.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Den visar de stora näten, rött är EON. Det är stora ytor som är glest befolkade. De vita luckorna är ofta kommunala nät.
De gröna områdena är Vattenfalls även de ofta glest befolkade. På Gotland är det GEAB som dock ägs av Vattenfall men ändå håller högre priser än moderbolaget.
 
N
kashieda kashieda skrev:
Men hur ska man då kunna skicka miljarder till de tyska aktieägarn.... aha.
Det där är en sak för Energimarknadsinspektionen att hålla koll på.
 
Om det bara är kostnadsbilden från elnätet som driver priserna, då bör ju Härjeåns Elnät vara ett av de klart dyraste i landet. De har i praktiken bara glesbygd och få kunder. Trots detta så är de billigare än E.ON Nord...
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
De billigare kommunala elnäten som ofta tas upp har i allmänhet inte så stor andel landsbygds nät. Det stämmer att elnät med stor andel landsbygd blir dyrare. Mer ledning per abonnent och färre abonnenter per transformatorstation. Det blir dyrare.
Kolla Nils Holgersson-rapporten, rubriken "ENDAST ELNÄT 2023" och sortera på priskolumnen.
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2023/el-2023/

Tycker nog det är rätt gott om glesbygdsområden bland de som är allra billigast.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vilka tänker du på då?
 
B Bullebock skrev:
Klart jag vet men det har ju ökat något kopiöst de senaste åren, det är helt jävla orimligt att EON ökat sin fasta avgift så många gånger nu på kort tid.
För att nätet måste byggas ut för alla solcellsanläggningar etc
 
Eon har ju inte byggt nåra nät att tala om här i syd, dom köpte ju upp b.la sydkrafts redan befintliga nät.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
För att nätet måste byggas ut för alla solcellsanläggningar etc
El borde vara en rättighet och ingå i välfärden. Med all jävla skatt vi betalar så skulle alla svenska arbetande medborgare ha fri el. Plus eon siktar på resultat på 3 miljarder i år…. Dom ska gå plus minus 0. Dom bygger inte ut för fem öre, känner flera lantbrukare som vill investera i solceller men för klena matarkablar till transformatorerna i byarna, då säger eon ”den får ni själva betala isåfall” vilket kostar flera miljoner. Helt sjukt.
 
  • Haha
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
Vissa inlägg är så verklighetsfrånvända att de inte ens är värda att kommentera.
 
  • Gilla
Fideliox och 8 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Livet är underbart!
Med kommun, stat, regering och EU som kämpar för den enskildes rätt till ett kostnadsläge så att man går på knäna.
Dom rika ska bli rikare på dom fattigas bekostnad!
I en annan tråd ondgjorde sig någon över att eon skulle bygga ett ställverk nära deras hus och fick medhåll av vissa att det är klart eon skulle kunna bygga det någon annanstans, om de bara ville.

Samtidigt ondgör man sig över nätavgifterna, men de merkostnader en annan placering av de stälverket skulle gett betalas av just nätavgifterna...

Dock fungerar regleringen av nättarifferna dåligt och det utreds hur man kan ändra den för att se till att överskott återinvesteras i större grad.

Effekttariff är f.ö. inget EU-påhitt utan har varit standard över 63A och moderna mätare ger möjlighet att införa det under 63A också. Syftet är ett effektivare utnyttjande av nätet.

En gång i tiden betalade man el på olika schabloner. Fanns säkert också de som tyckte det var orättvist att plötsligt ehöva betala per kWh.
 
Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.