J Janne Solvik skrev:
Har du problem med att det finns lagar och förordningar?
Nej men du verkar ha det och kan inte acceptera beskeden du fått. Istället för att göra som brandskyddsinspektören sa och sätta upp brandvarnare har du istället gjort en tråd här om hur du ska göra för att slippa. 👎
 
  • Gilla
  • Haha
fusion och 11 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Istället för att göra som brandskyddsinspektören sa
Gör du alltid helt okritiskt som alla säger? Jag har inte riktigt fått det intrycket men jag kanske har fel?
 
  • Gilla
Tamazin och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gör du alltid helt okritiskt som alla säger? Jag har inte riktigt fått det intrycket men jag kanske har fel?
Nä absolut inte men just brandskydd tycker jag inte är rätt att slarva med speciellt inte när det gäller andra än en själv...
 
  • Gilla
Lillekitte och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nä absolut inte men just brandskydd tycker jag inte är rätt att slarva med speciellt inte när det gäller andra än en själv...
Att man vill förstå regelverket och inte okritiskt accepterar vad en enskild "myndighetsperson" tycker, betyder för mig inte att man vill slarva.
 
  • Gilla
Tamazin och 17 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej men du verkar ha det och kan inte acceptera beskeden du fått. Istället för att göra som brandskyddsinspektören sa och sätta upp brandvarnare har du istället gjort en tråd här om hur du ska göra för att slippa. 👎
Oki.
Så vad läser du att jag INTE vill sätta upp brandvarnare?

Vettu, ta dina hittepå grejer o kör med någon annan.

Du behöver öppenbarligen få ut din skit någonstans.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
TobiasStockholm och 15 till
  • Laddar…
sysmali
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nä absolut inte men just brandskydd tycker jag inte är rätt att slarva med speciellt inte när det gäller andra än en själv...
Installerade inte du en llvp själv?
 
  • Gilla
  • Haha
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
J Janne Solvik skrev:
Oki.
Så vad läser du att jag INTE vill sätta upp brandvarnare?

Vettu, ta dina hittepå grejer o kör med någon annan.

Du behöver öppenbarligen få ut din skit någonstans.
Det är uppenbart att du vill slippa följa beskeden du fått. Verkligen helt uppenbart när man läser din trådstart.👎
 
  • Wow
  • Haha
vcx och 1 till
  • Laddar…
J Janne Solvik skrev:
Oki.
Så vad läser du att jag INTE vill sätta upp brandvarnare?

Vettu, ta dina hittepå grejer o kör med någon annan.

Du behöver öppenbarligen få ut din skit någonstans.
Det är av den här anledningen som många ignorerar inlägg av vissa användare..

Tillför ingen (verklig) kunskap i trådarna, utan kommer bara med en massa hittepå-påståenden som grundar sig helt i eget tyckande..
 
  • Gilla
  • Älska
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
J Janne Solvik skrev:
Så då kan de inte kräva något bygglov eller några övriga krav?
Nej, bygglov för tvåbostadshus har du väl sen länge, alternativt att frågan är preskriberad. Och min bedömning är att övriga frågor är beroende av att det klassas som ett flerfamiljshus.

Sen är ju inte nödvändigtvis din uppfattning att det är ett tvåfamiljshus något som delas av myndigheterna i fråga. En bra start där kan vara vad det är för skattemässig kod på fastigheten. Ett tvåfamiljshus har där (likt enfamiljshus) typkod 220, medan flerfamiljshus finns i 300-serien.

Om det är så väl att fastigheten är skatteklassad som 220 skulle jag bara svara stt den är det och att deras resonemang i övrigt därmed faller.
 
  • Gilla
Pellegnillot71 och 1 till
  • Laddar…
Vi har i Sverige inga retroaktiva byggregler gällande brandskydd. Det gäller därför att uppfylla minst de krav som gällde när huset byggdes om inga större ändringar gjorts eller verksamheten skiftat från det som byggnaden ursprungligen var avsedd för. Det är alltid du som byggherre eller fastighetsägare som ska se till att brandskyddet minst uppfyller samhällets minimikrav och gärna bättre än så.

Kommunens räddningstjänst gör i vissa verksamheter tillsyn över att den enskilde tar detta ansvar. Denna tillsyn sker enligt lagen om skydd mot olyckor (LSO).

Sen finns det massor av om och men och det beror på. Du har byggt till och ändrat användning i flera steg verkar det som så exakt vad som gäller kommer ingen här kunna svara på.

Men brandskydd är en bra grej och kraven verkar gå att uppnå med rimliga medel. Jag skulle lagt min energi på det snarare än att försöka reda ut alla turer sen 1930-talet
 
  • Gilla
Lillekitte och 7 till
  • Laddar…
Och antalet kök spelar ingen roll. Man kan ha två kök i ett enfamiljshus. Det är ovanligt men finns i exempelvis generationsboenden.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Installerade inte du en llvp själv?
Är det här ett sånt där "antingen gör du allt eller så gör du inget"-argument?
Jag kan både tycka att TS ska följa brandskyddsreglerna och installera AC. Titta bara. Det händer just nu!!👏🥳
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kan både tycka att TS ska följa brandskyddsreglerna
Finns det någon som uttryckt någon annan åsikt?
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Hur uppfyller man IE60 i ett gammalt hus? Räcker det med osb+gips?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det någon som uttryckt någon annan åsikt?
Det hade aldrig blivit någon tråd annars. Då hade TS ställt frågorna till brandskyddsinspektören istället!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.