T Tornhuset skrev:
Ungefär så har jag också tänkt! Men jag trodde man fick tillverka steg själv. Fick du det plant så att plattan kom emot taket ordentligt igen? Du har ingen bild på det?
Såhär ser det ut på bastun, banka dit det en mörk höstkväll dagen innan besiktning Närbild av takstege monterad på tak med asfaltssingel, skuggor från stege på solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade takställningar på ett mörkt taktegel intill en rökgång under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Rickard.
En riktig takstege ska fungera som förankringspunkt för en fallsele och upfylla kraven som följer med det vilket en diy lösning såklart inte gör.

Jag tror att dom Norrländska sotarna är lite "efter" vad gäller säkerhet och även där jag bor använder dom ingen sele eller annan taksäkerhet och i princip är nöjda bara det känns ok och är någorlunda lätt att sota men jag har fått kännslan att det inte är så överallt.
 
L Lutte skrev:
Såhär ser det ut på bastun, banka dit det en mörk höstkväll dagen innan besiktning [bild][bild]
Precis så tänkte jag! Det var en riktigt snygg lösning.
 
Rickard. Rickard. skrev:
En riktig takstege ska fungera som förankringspunkt för en fallsele och upfylla kraven som följer med det vilket en diy lösning såklart inte gör.

Jag tror att dom Norrländska sotarna är lite "efter" vad gäller säkerhet och även där jag bor använder dom ingen sele eller annan taksäkerhet och i princip är nöjda bara det känns ok och är någorlunda lätt att sota men jag har fått kännslan att det inte är så överallt.
Jag är också tveksam till att sotarna skulle acceptera Luttes snygga lösning då det är ett nybygge som skall godkännas. Men all input och alla förslag är bra att ha med sig in i diskussionen med dem!
 
Rickard. Rickard. skrev:
En riktig takstege ska fungera som förankringspunkt för en fallsele och upfylla kraven som följer med det vilket en diy lösning såklart inte gör.

Jag tror att dom Norrländska sotarna är lite "efter" vad gäller säkerhet och även där jag bor använder dom ingen sele eller annan taksäkerhet och i princip är nöjda bara det känns ok och är någorlunda lätt att sota men jag har fått kännslan att det inte är så överallt.
På vad sätt är du så säker på att @Luttes lösning inte uppfyller de kraven?
 
Rickard.
A AG A skrev:
På vad sätt är du så säker på att @Luttes lösning inte uppfyller de kraven?
Enkla svaret är att dom inte är gjorda och testade för det men ett av kraven för att uppnå rätta EN-standarden är 10kN statiskt last och jag vet inte om dom överlever det.

Jag klankar inte på något sätt ner på Luttes lösning utan det vara bara en förklaring till TS tidigare inlägg.
 
A AG A skrev:
På vad sätt är du så säker på att @Luttes lösning inte uppfyller de kraven?
"Förankringspunkten styrs av EN 795, när det gäller personligt fallskydd och dess förankring. En förankringspunkt kan vara en balk, ställning, svetsad konstruktion, temporär horisontell lina eller liknande. Standarden säger att förankringspunkten måste hålla för en statisk belastningminst 12 kN under 3 minuter."

Kan du fixa intyg på en DIY lösning att den klarar det är det godkänt, annars ej.
 
Att min lösning kanske inte blir godkänd är mycket möjligt, jag gjorde det bara för att dom skulle ha något o gå på när dom skulle besiktiga kamin.

Dom tyckte det var riktigt fint och påkostat att ha det på en bastu, o ja vi har lite slappa sotare här kanske eller så är det så att allt är bättre än inget pp en liten bastu med takfotshöjd på 190cm
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Enkla svaret är att dom inte är gjorda och testade för det men ett av kraven för att uppnå rätta EN-standarden är 10kN statiskt last och jag vet inte om dom överlever det.

Jag klankar inte på något sätt ner på Luttes lösning utan det vara bara en förklaring till TS tidigare inlägg.
M mattias1343 skrev:
"Förankringspunkten styrs av EN 795, när det gäller personligt fallskydd och dess förankring. En förankringspunkt kan vara en balk, ställning, svetsad konstruktion, temporär horisontell lina eller liknande. Standarden säger att förankringspunkten måste hålla för en statisk belastningminst 12 kN under 3 minuter."

Kan du fixa intyg på en DIY lösning att den klarar det är det godkänt, annars ej.
Men 10-12kN i några minuter klarar troligen @Luttes steg utan vidare. Sen är det möjligen förankringspunkten det skulle kunna "falla på"😉. Men med tanke på att han använt vanliga steg till takpannor, så förstår jag inte vad som är annorlunda.
 
Rickard.
Dom är så vitt jag vet inte godkända som förankringspunkt under pannor heller. För att få något godkänt för det får man montera nockräcke eller en takstege som ingår i något godkänt system.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Dom är så vitt jag vet inte godkända som förankringspunkt under pannor heller. För att få något godkänt för det får man montera nockräcke eller en takstege som ingår i något godkänt system.
Det har du sannolikt helt rätt i.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Dom är så vitt jag vet inte godkända som förankringspunkt under pannor heller. För att få något godkänt för det får man montera nockräcke eller en takstege som ingår i något godkänt system.
Det är korrekt är inte godkända som förankrings punkt, just den modellen man bara hänger på läkt får användas upp till 45 grader lutning och max 4 m i fasadhöjd.
 
A AG A skrev:
Men 10-12kN i några minuter klarar troligen @Luttes steg utan vidare. Sen är det möjligen förankringspunkten det skulle kunna "falla på"😉. Men med tanke på att han använt vanliga steg till takpannor, så förstår jag inte vad som är annorlunda.
Det är min-tider, du vill väl inte köpa ett fallskyddssytem där du likväl rasar i backen efter 4 minuter? Sen är 12kN långt över vad du väger och den kraft du utsätter det för i stoppögonblicket. Används bromslina blir det sällan över 6.

Ett fallskyddsystem skall vara dimensionerat så förankringspunkten är svagaste länken.

hur många har fallskydd men ingen utbildning? hur många har korrekt fallskydd för sitt bruk?
 
M mattias1343 skrev:
Det är min-tider, du vill väl inte köpa ett fallskyddssytem där du likväl rasar i backen efter 4 minuter? Sen är 12kN långt över vad du väger och den kraft du utsätter det för i stoppögonblicket. Används bromslina blir det sällan över 6.

Ett fallskyddsystem skall vara dimensionerat så förankringspunkten är svagaste länken.

hur många har fallskydd men ingen utbildning? hur många har korrekt fallskydd för sitt bruk?
Nu är ju inte stegen till för att sätta några linor i. Utan bara gå på. 12kN kan jämföras med 120kg. Men det är också i rakt vertikal riktning. TS tak tycks vara tämligen låglutande. Om det håller 2minuter så håller det sannolikt 15-30minuter också. Nu vet vi förvisso inte alls vilken skruv TS han använt. Men om du läser på lite om hur mycket en skruv i en vägg håller för, kommer du sannolikt bli förvånad. Det behövs ingen särskilt stor skruv för att hålla en 100kg:s vikt på en vägg. Återigen så är TS tak låglutande. Sen kanske det skulle kompletteras med något att fästa linan i, om det efterfrågas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.