Ska bygga trall längs långsidan, 16,5 meter, och 4 meter ut från huset, i övre plan.

Ha förberett med 7 plintar enligt bilden. Vill helst inte ha några fler "bärpunkter", men kan tänka mig att sätt stolpar inne längs med väggen i linje med plintarna om det underlättar.

Kommer även att bli tak över hela med betongpannor/solceller.

Hur skulle ni göra med bärlinor/konstruktion?

Tacksam för tips
 
  • Svartvit bild på husfasad med markerade plintar för trallbygge, med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Det där ska du kontakta en konstruktör för! Speciellt om du ska ha altan med tak och betongpannor på. Dimensionerna kommer bli rejäla, och definitivt inte något man bara svänger in på bygghandeln och köper lite plank och skruv till.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 6 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Det där ska du kontakta en konstruktör för! Speciellt om du ska ha altan med tak och betongpannor på. Dimensionerna kommer bli rejäla, och definitivt inte något man bara svänger in på bygghandeln och köper lite plank och skruv till.
Ja, det förstår jag. Har fått ett pris från Karl Hedin AB på en konstruktion, men den vill dom inte visa förrän det är betalt och klart.
K Kane skrev:
En rejäl altan lär det bli. Här kan du laborera med lite mått och data, [länk]
Ser ut att bli en altan helt gjord i limträ 😬
 
M Manja-20 skrev:
Ja, det förstår jag. Har fått ett pris från Karl Hedin AB på en konstruktion, men den vill dom inte visa förrän det är betalt och klart.

Ser ut att bli en altan helt gjord i limträ 😬
Ja, jag hoppas du vet vad du ger dig in på. Det kommer absolut varken bli billigt eller enkelt under de förutsättningarna. Måste du prompt ha betongpannor på verandataket, och har du inget annat tak att sätta solpaneler på?
Det är ju inte så att det är omöjligt på något sätt, men det blir ju så enormt stor "apparat" av det hela. Det ska ju inte bara fram en konstruktionsritning. För detta är inget som "vilken snickare som helst" slänger ihop.
 
Känns som om konstruktionen borde framgå av de redan inlämnade (och godkända) bygglovshandlingarna? ;)
 
A Alexander HB skrev:
Känns som om konstruktionen borde framgå av de redan inlämnade (och godkända) bygglovshandlingarna? ;)
Det skulle man kunna tro, men så är inte fallet. Men godkänt bygglov finns, dock utan konstruktion för uteplatsen.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, jag hoppas du vet vad du ger dig in på. Det kommer absolut varken bli billigt eller enkelt under de förutsättningarna. Måste du prompt ha betongpannor på verandataket, och har du inget annat tak att sätta solpaneler på?
Det är ju inte så att det är omöjligt på något sätt, men det blir ju så enormt stor "apparat" av det hela. Det ska ju inte bara fram en konstruktionsritning. För detta är inget som "vilken snickare som helst" slänger ihop.
Måste inte prompt vara betongpannor, men tänkte mest att det blivit mest etiskt rätt, då det blir ett pulpettak, och har ju redan betong på hustaket.

Vilka förutsättningar kan ändras för att göra det till en mindre sparat? En stolpars till mellan hus och de befintliga? Plåttak?

Hustaket är ju mot norr, så altantak blir mot söder. Senare ska det byggas garage, och det blir mot öster, så det känns mest optimalt med solpaneler, men dock inget krav om det ställer till det i övrigt.
 
M Manja-20 skrev:
Måste inte prompt vara betongpannor, men tänkte mest att det blivit mest etiskt rätt, då det blir ett pulpettak, och har ju redan betong på hustaket.

Vilka förutsättningar kan ändras för att göra det till en mindre sparat? En stolpars till mellan hus och de befintliga? Plåttak?

Hustaket är ju mot norr, så altantak blir mot söder. Senare ska det byggas garage, och det blir mot öster, så det känns mest optimalt med solpaneler, men dock inget krav om det ställer till det i övrigt.
Om man först och främst kan lägga till ytterligare ett par stolpar och plintar under verandan. Samt flytta in dem lite mot huset, så blev inte spännviden så stor på reglarna under verandan. Verandan blev lika stor, man lät bara verandan gå över/förbi stolparna under, med någon meter. På samma sätt kunde man flytta in stolparna till taket ca 30-50cm. Sen ersätter man taket med plåt av något slag (exempelvis pannliknande plåt).
Pä så vis är ingenting längre "maxat", utan det finns gott om marginaler. Då behövs varken limträ, konstruktionsberäkningar, eller några särskilda byggarbetare. Då går det bra med vanligt virke, samt att ni kan iprincip bygga det helt själva.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
K
M Manja-20 skrev:
Ja, det förstår jag. Har fått ett pris från Karl Hedin AB på en konstruktion, men den vill dom inte visa förrän det är betalt och klart.

Ser ut att bli en altan helt gjord i limträ 😬
Har dom redan ritat upp det alltså? Förutsätter det på något sätt att du köper virket av dom samtidigt? Att du inte får produkten förrän du betalat är ju det egentligen inga konstigheter med.

En oberoende konstruktör lär ta 10-20k för motsvarande konstruktionsritningar
 
K kniv skrev:
Har dom redan ritat upp det alltså? Förutsätter det på något sätt att du köper virket av dom samtidigt? Att du inte får produkten förrän du betalat är ju det egentligen inga konstigheter med.

En oberoende konstruktör lär ta 10-20k för motsvarande konstruktionsritningar
Precis, ritningen kommer tillsamman med virket. Och det var inte "superdyrt", så jag är bara orolig att det blir lite för "sviktigt" att gå på. Troligtvis bara limträ längs med plintarna, och 220x45 från den till husväggen. Men det är bara en gissningen.
 
K
Men limträpelare som löper hela vägen från plint till tak? Vilken dim, 115 iaf gissar jag?
Vad har du satt för plintar och plintjärn/sko?
 
K kniv skrev:
Men limträpelare som löper hela vägen från plint till tak? Vilken dim, 115 iaf gissar jag?
Vad har du satt för plintar och plintjärn/sko?
Hade en tanke om ”fyrskäring” på 200, men en stolpe från plint till tak blir det i alla fall.

Plintarna är 200 och är ca en meter under marknivå, som står på en sula som går hela vägen mellan plintarna. Endast ett armeringsjärn på ca 12-13 mm som sticker up ca 100 mm
 
K
Då är nog plintarna bra i sig, är bara infästningen av dina stolpar som måste bli robust då.
 
Att ha en altan på pelare, med stolpar så långt ut från huset 3750 mm är och 2600 mm mellan pelarna, tungt tak etc kräver lite konstruktionskoll. Dimensionerna blir väldigt grova om du skall få detta att hålla ihop.

Vill du prova lite själv att dimensionera och få känsla för det hela så kan du titta här på dimensioneringsguide för altan med altantak: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-med-takkonstruktion/.

Något som inte syns i inlägget är var huset är någonstans i Sverige och vilken snölast du behöver dimensionera för, inte heller hur hustaket lutar (om snö kan åka ut på altantaket. Bor du på plats med snö så behöver man ta hänsyn till det i dimensioneringen och den lasten är betydande.

Man får tänka på att nedböjningen på en balk är proportionell mot längden upphöjt i 4 så att ha så här stora avstånd överallt gör det lite lurigt.

Överlag, jag gissar att upplägget inte är optimalt. Idealt borde du nog ha
en plint till (minska 2600mm) så undre bärlinan inte blir överdrivet stor +
helst minska avståndet mellan huset och plintraden något +
Absolut inget betongtak utan något som är lättare.

Men konstruktionen går nog att få ihop med 45*245 golvbalkar in mot huset och limträbalkar i övrigt och plåttak. Detta är väl bra nu när plintarna redan verkar vara gjorda.
Blir det pelare till golvet på alla plintar så är det bra att ha ett krysstag mellan de högsta pelarna för att konstruktionen skall upplevas stabil.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.