K
M Martin Hedberg3 skrev:
Ok. Söker efter inställningar som kan justeras på växelriktaren, men hittar inget. Kan ju vara nån setting som är fel. Fått rådet att mäta kablarna så jag har rätt spänning i strängen, ska tydligen vara 35 V per panel så ca 700 V borde ju uppnås. Anlitar dock elektriker till detta så jag väntar på att de ska kolla detta. Anläggningen är inkopplad av elektriker, och denne har gjort en exakt likadan anläggning, som levererar ca 7,7 kW, (den anläggningen har lite sämre läge på panelerna, jag har perfekt fritt söderläge). Den andra anläggningen är dock kopplad med två slingor 10+10 paneler. Jag har en slinga med 20 paneler, och börjar undra om jag måste dela upp fältet på 2 strängar. Anläggningen är en Nibe, och köpt som paket, så komponenterna borde ju matcha. Och en sträng klarar 6-20 paneler enl manualen. Söker hjälp hos Nibe, och elektriker, samt Goodwee, men det är tomt i inkorgen…….
Ligger alla paneler i samma väderstreck och taklutning? Saker som skuggar?

Om du får den uppkopplad är lättare att felsöka. Då ser du strängspänning över tid och behöver inte hålla på med mätinstrument.
 
K knightjocke skrev:
Ligger alla paneler i samma väderstreck och taklutning? Saker som skuggar?

Om du får den uppkopplad är lättare att felsöka. Då ser du strängspänning över tid och behöver inte hålla på med mätinstrument.
Alla paneler ligger i samma väderstreck och lutning. Och ingen skuggning. Kanske bäst att koppla upp den..
 
K
M Martin Hedberg3 skrev:
Alla paneler ligger i samma väderstreck och lutning. Och ingen skuggning. Kanske bäst att koppla upp den..
Så länge du inte går över vad en mppt klarar är det då bara en fördel att allt är en slinga. För den kommer då upp i startspänning tidigare.

Jag antar att du behöver en dongel för att koppla upp den? Jag skulle inte äga en anläggning utan att koppla upp den.

På en del fabrikat kan man titta lokalt via app utan att koppla upp. Men man får då bara värdet just nu.

Fördelen med att koppla upp är också att installatören kan kontakta godwee och få support. De kan kanske hjälpa dem med vad som är fel, eller om det är hårdvarufel. Kan inte säga specifikt för godwee, men andra fabrikat
 
  • Gilla
Martin Hedberg3
  • Laddar…
Hade samma problem 2023 och kontaktade då Svea Solar som efter några månader av tjat från mig uppdaterade mjukvaran och vips, från att toppa på 4,4 så kommer jag nu upp i 6,2 (installerat 6,4).

Jag ser nu samma problem i år efter en topp i April på 6,2 så har jag inte nått den nivån på hela sommaren….
 
O odanne skrev:
Hade samma problem 2023 och kontaktade då Svea Solar som efter några månader av tjat från mig uppdaterade mjukvaran och vips, från att toppa på 4,4 så kommer jag nu upp i 6,2 (installerat 6,4).

Jag ser nu samma problem i år efter en topp i April på 6,2 så har jag inte nått den nivån på hela sommaren….
Vad har du för mjukvaruversion då/sedan/nu?
 
andersfrick andersfrick skrev:
Vad har du för mjukvaruversion då/sedan/nu?
Det vet jag tyvärr inte, men så här såg det ut:
Effektkurva för 07.08.2023 visar en topp på 4 298,00 W vid 12:20 med en klockformad graf över dagens timmar och effekt i Watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt i sommaren så toppade den på 4,2-4,4
Efter uppdateringen fick jag i oktober samma år denna kurva
Graf över energiförbrukning den 16 oktober 2023 som visar toppnoteringen 6 251 W kl 12:20.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betydligt bättre.

I april i år såg det ut såhär:
Graf som visar elproduktion i kilowattimmar över tiden för den 16 april 2024 med en topp på 6.227 W runt klockan 13:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan i Juli detta:
Graf över effekten från en solcellsinstallation den 19 juli 2024 som toppar vid 5 334 W klockan 12:45 och visar kurvan under dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske är så att jag inte ska få ut mer än strax över 5,5 men efter förra årets debacle är man lite nervös att något är fel.
 
Redigerat:
O odanne skrev:
Det vet jag tyvärr inte, men så här såg det ut:
[bild]
Mitt i sommaren så toppade den på 4,2-4,4
Efter uppdateringen fick jag i oktober samma år denna kurva
[bild]
Betydligt bättre.

I april i år såg det ut såhär:
[bild]

Sedan i Juli detta:
[bild]

Kanske är så att jag inte ska få ut mer än strax över 5,5 men efter förra årets debacle är man lite nervös att något är fel.
Den nedersta kurvan ser normal ut, tycker jag. Att du får ut mer i ”spikarna” beror tydligen på så kallade molnkantseffekter, och de är högst tillfälliga och ska inte jämföras med hur kurvan normalt ser ut.

Med det sagt så är det i princip omöjligt att säga om den nya mjukvaruuppdateringen gjort att systemet är optimalt eller enbart bättre.

Mina egna kurvor:
1) Före uppdatering
2) Efter uppdatering
3) Molnkantseffekter
 
  • Bilden visar en effektkurva över tid med högsta effekten 8914 W klockan 16:55 den 1 april 2023. Kurvan visar effekt från midnatt till klockan 22:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kurva som visar effektutnyttjande över tid den 4 juni 2023, med en topp på 10 661 W klockan 14:50.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över effekt i watt under dygnet 2024-06-18 med en topp på 13 296 W vid 13:05. Märkbart flera spikar i kurvan under eftermiddagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HKRoger och 1 till
  • Laddar…
andersfrick andersfrick skrev:
Den nedersta kurvan ser normal ut, tycker jag. Att du får ut mer i ”spikarna” beror tydligen på så kallade molnkantseffekter, och de är högst tillfälliga och ska inte jämföras med hur kurvan normalt ser ut.

Med det sagt så är det i princip omöjligt att säga om den nya mjukvaruuppdateringen gjort att systemet är optimalt eller enbart bättre.

Mina egna kurvor:
1) Före uppdatering
2) Efter uppdatering
3) Molnkantseffekter
Tack! Ja det ser väldigt likt ut från mina kurvor. Före uppdateringen så hade jag inga molnkantseffekter utan systemet toppade på nämnda 4,4.

Ska tilläggas att jag blev kompenserad för solförluster från Svea Solar under 2023.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
O odanne skrev:
Tack! Ja det ser väldigt likt ut från mina kurvor. Före uppdateringen så hade jag inga molnkantseffekter utan systemet toppade på nämnda 4,4.

Ska tilläggas att jag blev kompenserad för solförluster från Svea Solar under 2023.
Wow, du blev alltså kompenserad - det var ju bra! Jag hade ingen tanke på att ens fråga dem om kompensation. Får man vara nyfiken och fråga hur mycket du fick?
 
andersfrick andersfrick skrev:
Wow, du blev alltså kompenserad - det var ju bra! Jag hade ingen tanke på att ens fråga dem om kompensation. Får man vara nyfiken och fråga hur mycket du fick?
De gjorde en uträkning baserat på hur mycket mer solenergi jag skulle genererat - fick ca 1200kr som kompensation. Kanske borde varit mer men tyckte ändå det kändes skäligt givet elpriset. Sen kan man ju diskutera de 60 öre jag hade fått på skattsedeln om det var inkluderat eller ej.
 
  • Gilla
andersfrick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.