Ja kort och gott som rubriken lyder; hur kan man eftermontera en 1.5 meter takstege till braskaminens skorsten på ett befintligt shingeltak? All information som jag hittills funnit utgår från att man monterar fästena först och därefter lägger shingel.
 
  • Gilla
tommar11
  • Laddar…
Rickard.
Tror det är vippbult med gummitätning eller trixa med takpapp som gäller.
 
D DLM skrev:
Ja kort och gott som rubriken lyder; hur kan man eftermontera en 1.5 meter takstege till braskaminens skorsten på ett befintligt shingeltak? All information som jag hittills funnit utgår från att man monterar fästena först och därefter lägger shingel.
Hur har det gått? Jag har samma bekymmer. Jag har shingeltak och behöver jag montera takstege för täthetskontroll och sotning?
 
Jag har löst det genom att inte lösa det... Fortfarande ingen fast takstege. Har monterat ett glidskydd nertill, och inför inspektionen la jag en redig trästege på shinglet som jag surrade fast med spännband kring skorstenen. Allt lagom fint översnöat vid inspektionen. Inte den minsta anmärkning.

Kommer nog inte montera stege innan jag byter tak. :D
 
Både perwikstrand.se och tjb.se verkar ha lösningar för shingeltak. Jag bara letar än så länge och har inte kommit till skott än själv.
 
Nu står jag inför detta problem. Någon av tidigare skribenter som löst det på ett rimligt sätt?
 
T Tornhuset skrev:
Nu står jag inför detta problem. Någon av tidigare skribenter som löst det på ett rimligt sätt?
Hej! Har dessvärre fortfarande inte löst det. Har kört vidare med en lös stege som jag säkrar med spännband vid sotning/inspektion. Lär nog hinna bli nytt tak för oss före vi fäster någon fast stege. 😆
 
Rickard.
Jag har löst detta ett antal gånger genom att montera monteringsplattor för papptak och svetsa/hetklistra en våd papp över plattorna hela vägen från nock ner till fotplåten. Jag tycker det bör gå att göra med asfaltprimer, klister på burk och papp från byggmax också och få helt ok livslängd om det är hyffsad lutning på taket.

Annars finns det speciell vippbult med tätning för tak men jag skulle säga att det inte heller är något för platta tak och jag litar mer på metoden över. Är stegen lång tycker jag det ser helt ok ut men med en kort stege ser det lite konstigt ut men det funkar.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har löst detta ett antal gånger genom att montera monteringsplattor för papptak och svetsa/hetklistra en våd papp över plattorna hela vägen från nock ner till fotplåten. Jag tycker det bör gå att göra med asfaltprimer, klister på burk och papp från byggmax också och få helt ok livslängd om det är hyffsad lutning på taket.

Annars finns det speciell vippbult med tätning för tak men jag skulle säga att det inte heller är något för platta tak och jag litar mer på metoden över. Är stegen lång tycker jag det ser helt ok ut men med en kort stege ser det lite konstigt ut men det funkar.
Att lägga en hel våd skulle tyvärr inte se klokt ut, det skulle förstöra mitt stiliga tak. Och måste man inte nå taket från insidan för att sätta vippbult? Jag får nog skruva fast något och täta så gott det går.
 
  • Svart tegelbelagt tak med rör och stege, inlägg om att fästa och täta utan att nå tak inifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Nej vippbult monteras helt utifrån det är poängen men det måste såklart finnas utrymme under råsponten. Jag har aldrig monterat dom själv så har egentligen rätt dålig koll men googlar du typ taksäkerhet vippbult så lär du hitta mer info.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Nej vippbult monteras helt utifrån det är poängen men det måste såklart finnas utrymme under råsponten. Jag har aldrig monterat dom själv så har egentligen rätt dålig koll men googlar du typ taksäkerhet vippbult så lär du hitta mer info.
Tack, det skall jag göra!
 
Nu är det bara en bastu men jag löste det genom att ta taksteg för tegeltak och så rätade jag ut "kroken" sen lyfte jag en shingelplatta och skruvade med ankarskruv. Upprepade tills jag fått dit alla stegen.

Fick beröm av sotarna som kom och besiktigade.
 
L Lutte skrev:
Nu är det bara en bastu men jag löste det genom att ta taksteg för tegeltak och så rätade jag ut "kroken" sen lyfte jag en shingelplatta och skruvade med ankarskruv. Upprepade tills jag fått dit alla stegen.

Fick beröm av sotarna som kom och besiktigade.
Ungefär så har jag också tänkt! Men jag trodde man fick tillverka steg själv. Fick du det plant så att plattan kom emot taket ordentligt igen? Du har ingen bild på det?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Nej vippbult monteras helt utifrån det är poängen men det måste såklart finnas utrymme under råsponten. Jag har aldrig monterat dom själv så har egentligen rätt dålig koll men googlar du typ taksäkerhet vippbult så lär du hitta mer info.
Man borrar ett typ 25mm hål och skickar i vippbulten monterad på en lång pinne,
Får den att vika sig och trycker ner en gummipropp över gänga som ska hindra den från att ramla igenom samt täta hålet. Nu har du en gängstång som sticker upp ur taket.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Man borrar ett typ 25mm hål och skickar i vippbulten monterad på en lång pinne,
Får den att vika sig och trycker ner en gummipropp över gänga som ska hindra den från att ramla igenom samt täta hålet. Nu har du en gängstång som sticker upp ur taket.
Jag har en luftspalt på 25mm under råsponten, och sedan board, så tveksamt om jag kan vika in vippbulten där. Men en sak tycker jag låter konstigt: Att borra ett så stort hål och sedan trycka ner en gummipropp tycker jag låter mer riskabelt än att bara skruva i en skruv med lite kladd runt. Är det för att man skall kunna spänna tillräckligt hårt, att man inte litar på att en vanlig skruv skall dra?
 
  • Gilla
JM68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.