Hej
L LarsF62 skrev:
Har en 430x som stannade igår klagade på "Höger drivmotor blockerad", plockade isär den idag och konstaterade att motor var totalt låst, gissar på fukt kommit in och lager skurit, planetväxel verkar iaf ok. Går det att plocka isär själva motorn och byta lager?
Dett går rätt enkelt att få isär motorerna. Ibland är det torkat fett mellan rotor och stator som gör det trögt.
Det sitter stukningar på gaveln, bocka ut dem och knacka kugghjulet I en träbit så hoppar det isär.
Jag har varit med om att lager låter riktigt illa men aldrig att det låst en motor.
Men aldrig bytt några. Men det borde ju gå.
Mvh Gordon
 
G GordonE skrev:
Hej

Dett går rätt enkelt att få isär motorerna. Ibland är det torkat fett mellan rotor och stator som gör det trögt.
Det sitter stukningar på gaveln, bocka ut dem och knacka kugghjulet I en träbit så hoppar det isär.
Jag har varit med om att lager låter riktigt illa men aldrig att det låst en motor.
Men aldrig bytt några. Men det borde ju gå.
Mvh Gordon
Ska testa ikväll, tack för tipset
 
G GordonE skrev:
Hej

Dett går rätt enkelt att få isär motorerna. Ibland är det torkat fett mellan rotor och stator som gör det trögt.
Det sitter stukningar på gaveln, bocka ut dem och knacka kugghjulet I en träbit så hoppar det isär.
Jag har varit med om att lager låter riktigt illa men aldrig att det låst en motor.
Men aldrig bytt några. Men det borde ju gå.
Mvh Gordon
Mycket riktigt, torkat fett som orsakade problemet, så nu kan man snurra påminner motorn iaf, få se om den funkar när jag monterar den i morrn eller i helgen.
 
Härligt att man kan vara lite till hjälp 🙂 Behöver du nya kugghjul så är det bara att höra av sig!
 
  • Gilla
LarsF62
  • Laddar…
Sån tur hade man inte, den drev ingenting på högerhjulet, det är nog nån ledning som gått åt pipan :(
Blir väl att beställa en ny motor
 
Prova att koppla in höger på vänster sida först så det inte är fel på huvudkretskortet. Hänger felet med motorn är det fel på den.
 
G GordonE skrev:
Prova att koppla in höger på vänster sida först så det inte är fel på huvudkretskortet. Hänger felet med motorn är det fel på den.
👍 testar det i helgen
 
L LarsF62 skrev:
👍 testar det i helgen
👍Det är inget jag hoppas det är, men det är ju onödigt att köpa både ny motor och ev kretskort 🙂
 
misstag begicks, nu går klipparjä**** igen. Dock inget jag vill berätta om 😋
 
  • Gilla
GordonE
  • Laddar…
G GordonE skrev:
Jag skickade ett PM.
Så här ser prylarna ut.
Det finns även de stora kugghjulen om det skulle behövas.
[bild] [bild]
Hej,
Här ser jag det har diskuterats exakt samma problem som jag fått på min Husqvarna 440 med utslitet kugghjul, har jag sån tur att du fortfarande tillverkar dom eller har kugghjul kvar som du säljer? Skulle i så fall vara intresserad av att köpa 2st kugghjul.
Mvh Olof
 
O Olof_Andersson skrev:
Hej,
Här ser jag det har diskuterats exakt samma problem som jag fått på min Husqvarna 440 med utslitet kugghjul, har jag sån tur att du fortfarande tillverkar dom eller har kugghjul kvar som du säljer? Skulle i så fall vara intresserad av att köpa 2st kugghjul.
Mvh Olof
Hej Olof,
Jo det finns, det är inga problem. Det mesta finns om det behövs till andra motorer också👍
 
G GordonE skrev:
Andreas,
Jag har kugghjulet som brukar gå sönder, så att du kan förlänga livet på motorn!
[bild]
Skicka ett pm!
Hej, har detta problem nu med en 430x. Kugghjulet, kommer jag åt det genom att lossa de två stjärnskruvarna på bilden?
 
  • Motor på en robotgräsklippare med synliga kablar och två stjärnskruvar som användaren refererar till.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
galento
Väldigt bra att man kan få tag på kugghjul om det skulle behövas 👍👍
Våra 430 och 420 har gått i 9 år nu.
 
Hade samma problem med min 315x. Var torkat fett. Kugghjulen var ganska måttligt slitna. Så testade att ta i sär allt, rengöra maniskt och nytt fett. Bromsrengöring lacknafta och tandborste.

Har funkat felfritt sen dess. Inne på andra säsongen sen åtgärd. Så ser inte kugghjulen väldigt nedslitna ut så kan man rädda den ett tag. Annars är Gordon vår räddare😇😇
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.