Nissens Nissens skrev:
Det du skriver väger ju inte tyngre än vad andra skriver om erfarenheter från andra system. Vissa skriver att det tar en hel del tid med pulande, du skriver tvärtom. Då antar jag att sanningen för de flesta ligger någonstans däremellan.


Och det gör sannolikt de som skriver motsatsen också. Varför skulle de vara mindre pålitliga än du?

Som sagt, det du skriver om ditt system väger ju inte tyngre än vad andra skriver om sina system.

Jo, det är relevant för dom förstås.
Den stora skillnaden verkar vara att du mestadels refererar selektivt till andras information, till sådant du har för dig och till sådant du har hört medan många andra här redovisar sina egna erfarenheter och upplevelser...
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
Den stora skillnaden verkar vara att du mestadels refererar selektivt till andras information, till sådant du har för dig och till sådant du har hört medan många andra här redovisar sina egna erfarenheter och upplevelser...
Va? Varför skulle det du berättar om ditt system vara mer värt än det någon annan berättar om sitt system?

Som sagt, jag baserar det på egen och andras erfarenheter. Har noterat att du säger att du har ett underhålls och buggfritt system som kräver i stort sett noll tid av fig. Andra säger något helt annat, då väljer jag att tro lite på dig och lite på de andra.

Den erfarenheten jag själv har av mitt egna system är ju mest tillförlitligt för mig. Och att du fullständigt ignorerar det är ju fritt. 😊
 
R
Nissens Nissens skrev:
Eftersom vi är flera här som vittnar om att det är ytterst ovanligt så…
Sedan är det väl så att de flesta byter kyl/frys när de börjar bli gamla.
Så vitt jag kan se så är vi minst två som vittnar om att det hänt oss bara idenna tråd, så helt ovanligt är det ju inte enligt din egen statistik.

Och med en kostnad på 100 kronor och några minuters jobb är det väl inte mycket att fundera på. Om man inte har ett plejdsystem då förstås ;)
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Va? Varför skulle det du berättar om ditt system vara mer värt än det någon annan berättar om sitt system?
Jag kan ju stå för det jag skriver.
Du kan knappast stå för vad någon annan skriver, eller kan du kanske det..?
(För övrigt har jag väl inte berättat särskilt mycket om mitt system i den här tråden, eller?)
 
R
Nissens Nissens skrev:
Haha, nice try. Du kan ju gå ut i ett riktigt Plejdforom och påstå det. 😂😂

Just stabilititeten och frånvaron av buggar är liksom deras varumärke.

Deras support är grym när någon behöver hjälp med något. Hur ser shellys support ut? 😉
Jag resonerade bara precis som du gör.
 
Nissens
R RoAd skrev:
Jag resonerade bara precis som du gör.
Det är väl snarare du som gör det. Du tycker att två pers är tillräckligt underlag. Det gör inte jag.
 
Nissens
jbr jbr skrev:
Jag kan ju stå för det jag skriver.
Du kan knappast stå för vad någon annan skriver, eller kan du kanske det..?
(För övrigt har jag väl inte berättat särskilt mycket om mitt system i den här tråden, eller?)
Nej, jag står för vad jag själv har kundkap om. Men det vore ju rätt dumt att fullständigt ignorera andras erfarenheter.
 
Nissens Nissens skrev:
Vem har påstått något annat?

Varför kollar du om du inte vill? Om du skulle vilja en dag så riskerar du problem. Plejd uppdaterar sig automatiskt om det behövs, och har vad jag vet aldrig orsakat något problem.

Det blir inte mer sant bara för att man skriver det flera gånger. Andra har skrivit andra erfarenheter. Sanningen ligfer kanske däremellan.

Roligt att det gått så bra för dig. Det är uppenbarligen olika för olika personer. Olejd uppdaterar man aldrig, systemet gör det automagiskt. Och att koppla in en fast elinstallation på lan är uteslutet i min värld. Det skall vara ett oberoende eget system så långt som möjligt.

Frågan är vad man skall med allt ”datat” till…

Jag har inget abbonemang. Har ett elavtal och ett nätavtal, vilket alla hushåll med el har.

Rätt ointressant, speciellt med de låga elpriser vi har.
Själv styrde jag mitt elsystem till lågpristider enligt Ribbers statistik, det fungerade utmärkt och jag behöve inte ha koll på ”datat” kontinuerligt.

Nej, jag skriver inte ned någonting, finns ingen anledning. Jag satte egentligen upp den för att kolla om jag behövde en frånluftsfläkt, jag kom fram till att jag gjorde det och installerade den. Sedan sitter mätstationen kvar mest för skojs skull. Tittar på den när jag ändå är der.

Ökad fuktighet märks direkt i form av kondens på fönstren - långt innan fukten orsakar något problem.


De säljer ju egna rörelsevakter till och med. Det är väl typ något årsedan de lade in ny programvara som ger stort stöd för rörelsevakter. Du hittar säker info på deras hemsida

Japp, jag har det dock mest utomhus om någon kommer in på tomten när det är mörkt ute.
Såg nu att plejd har rörelsedeckare, bättre att kolla via dator än via telefon :p

Förstår att du försvarar plejd, du har trots allt plöjt ner massor med pengar i produkt och elektriker kostnad
Det jag säger är att du trots detta inte kan se temperatur/fukt, kan inte se historik, kan inte bli varnad om tex frys pajar etc, kan inte se att tex tvättmaskin i normal 60c program tar 1,6 Kwh (dock är det mest kuriosa och inget måste) osv
Du kan tända belysning eller starta en bilvärmare med tid eller app, eller tända en lampa med rörelsedeckare

Du kan troligen se att du inte har fukt problem, det är trots allt inte kondens på insidan på fönster, du har FTX, jag vet att jag inte har fuktproblem trots självdrag i vissa rum
Nu har vi helt olika villor, du har en villa från -04 med helt annan byggstandard än -47

Jag har för mycket kunskap om IT för att våga slå på automatisk uppdatering, för om alla plejd pajar pga uppdatering, då står jag där och måste krångla och allt är trasigt
Att göra det manuellt en enhet i taget ger kontroll
För jag kan inte lita på 100% att det kommer fungera, det kan ingen oavsett tidigare historik och oavsett produkt, du kan hoppas men du kan inte veta

Min "data" är för att få kontroll, att veta är kunskap
tex att min dator tar 86kWh/, tvättar för 14Kwh + tork 7kWh osv, jädra frysen tar 23kWh i månaden
Vet att min källare inte har fuktproblem, vet att mina badrum inte har problem, ungefärlig C02 i vardagsrum är 663ppm trots 23,9c utomhus, osv
Mycket av "datan" är mest roligt vetande men just fukten är oerhört bra att veta
Du måste köpa ytterligare ett system för att veta mer, tex shelly, netatmo, wiser osv

Att koppla in en produkt på LAN, det går att lösa med VLAN tag, tex wifi ssid "IOT", har du en zigbee är det egen standard, eller för den delen z-wave, blåtand är radio även det och kräver brygga som allt annat om du vill fjärra utan att stå intill enhet, då du som användare kommunicerar med plejd brygga på wifi/rj45, sedan från brygga till blåtand, så har du en plejd brygga har du LAN installation av plejd, bara wifi som inte kräver brygga
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Va?
Jag baserar det på egen erfarenhet, och på andras erfarenhet. Det du skriver väger ju inte tyngre än vad andra skriver om erfarenheter från andra system. Vissa skriver att det tar en hel del tid med pulande, du skriver tvärtom. Då antar jag att sanningen för de flesta ligger någonstans däremellan.


Och det gör sannolikt de som skriver motsatsen också. Varför skulle de vara mindre pålitliga än du?

Som sagt, det du skriver om ditt system väger ju inte tyngre än vad andra skriver om sina system.

Jo, det är relevant för dom förstås.
Du vill verkligen inte förstå..

Dina känslor och vad du läser är mer sant än vad vi med andra system än Plejd berättar om våra system.

Jag har inga problem med mitt system och jag lägger ner 0h per vecka. Som dessutom är möjligt att göra så mycket mer med än Plejd, om man vill.


Så berätta nu gärna än en gång att jag och många som delar min upplevelse har fel.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare du som gör det. Du tycker att två pers är tillräckligt underlag. Det gör inte jag.
Fast du avfärdar ju risken på lika lösa grunder.

Och nu handlade ju det jag skrev om stabilititeten i olika system. Du hade läst om folk som haft problem med "andra" system och ansåg därmed att det var bevisat att "andra" system inte kan vara stabila. Då kan inte heller plejd vara det för jag har som sagt läst om folk som har problem med dem.

Du inser verkligen inte hur du lägger krokben för dina egna argument. Fascinerande.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Så vitt jag kan se så är vi minst två som vittnar om att det hänt oss bara idenna tråd, så helt ovanligt är det ju inte enligt din egen statistik.
Ja, och att det är under en lång tidsperiod. Någon sade att det hänt en gång under ett helt yrkesliv, mig har det hänt en gång under flera decennier, och det ledde inte till att något annat än själva kylen blev förstörd.

Alltså är både sannolik och konsekvens väldigt lågt. Det ger en väldigt låg rating.
R RoAd skrev:
Och med en kostnad på 100 kronor och några minuters jobb är det väl inte mycket att fundera på. Om man inte har ett plejdsystem då förstås ;)
Nä, det är inte mycket att fundera över. Jag sparar 100kr och några minuters jobb. Kanske köper en fika och lägger tid på den istället. 😊
 
R
W wimanx skrev:
Såg nu att plejd har rörelsedeckare
Och innan de hade det så var det onödigt enligt nissen.
 
  • Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Nä, det är inte mycket att fundera över. Jag sparar 100kr och några minuters jobb. Kanske köper en fika och lägger tid på den istället
Gissar att även denna åsikt ändras så fort plejd lanserar en temperatursensor :)

Just nu KAN du ju inte ens om du skulle vilja
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Och innan de hade det så var det onödigt enligt nissen.
Japp, du glömde att berätta varför. För att jag redan hade rörelsedeckar från tredjepart som inte går på batterier.

Jag använder alltså endast dom utomhus.

Så för mig är det onödigt, kanske annorlunda för andra.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag står för vad jag själv har kundkap om. Men det vore ju rätt dumt att fullständigt ignorera andras erfarenheter.
Du använder ju andras erfarenheter (som du aldrig kan värdera eller validera) som bas för din egen argumentation...
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.